InsomNina Skrevet 15. juli 2011 #1 Skrevet 15. juli 2011 Har nå bestemt meg for å slutte å amme på ene puppen, da jeg har hatt problemer med tette melkeganger i snart 2 mnd. Kommer hele tiden tilbake, og jeg har virkelig gjort ALT! Ganske fortvila, for når den er bra, kommer det jo melk ut, men den klumper seg stadig. Spørsmålet mitt er da: noen som har sluttet av samme grunn? Lurer på hvordan jeg skal gå frem. Vet jo at jeg må slutte å legge henne til på den puppen, og ikke pumpe annet enn for å hindre litt spreng. Men dette vil jo føle til at alle klumpene kommer, og det er skikkelig vondt. Og da må jeg jo tømme puppen og massere etc for å løsne dette, slik at jeg ikke får betennelse!!?? Trenger gode råd. Noen som vet hvor lang tid det tar før den andre puppen klarer å overta produksjonen? Et par dager økedøgn eller? Tenker at jeg legger henne til hver 2. time ca.
Sesilia Skrevet 15. juli 2011 #3 Skrevet 15. juli 2011 Dytte er fint Vet ikke om jeg har så mange råd, men noen tanker kan du jo få... Er lille baby 2 mnd? Jeg har også hatt en favorittpupp og en som klumper seg, men ikke så mye som du beskriver, og jeg har amma begge såpass lenge at det, etter laaaaang tid, til sist har gått seg til... Amming er aldri så lett som når en nesten er ferdig! Mitt triks, for å unngå klumper og såre bryster, og for rett og slett få mindre melk (har hatt myyye hele veien), har vært å amme annet hvert måltid på hver pupp! Så kanskje det kan være en ide i begynnelsen? Pumpe lett annethvert måltid, eventuelt la baby drikke der en gang om dagen et par dager, fordi baby klarer å få ut melka mye bedre enn pumpa klarer Min erfaring med å slutte å amme, er å gjøre det gradvis... Igjenn - dette er bare tanker, og det er ikke sikkert det hjelper noe, men jeg ville nok ha tenkt på å gi puppene en ukes tid til å justere seg... Så kan du jo eventuelt se om det går bra med ett måltid på en pupp og resten på den andre, eller om du vil slutte helt... Litt spent på hva helsesøster sier!! Har du spurt henne? Håper du finner ut av det! Lykke til! Husk at du er utrolig flink som ammer barnet ditt og gir h*n det beste!! Klem!
Sesilia Skrevet 15. juli 2011 #4 Skrevet 15. juli 2011 Jeg er forresten også veldig for å amme annenhver time, eller så ofte som du føler det trengs, i en overgang! De første 3 mnd amma jeg hver 2.-3- time på dagen, hver 4.-5- på natta... Begge barna mine har "ønsket" ofte melk første 3 mnd... Har forresten en gutt på fem og en gutt på ni måneder...
lillenims Skrevet 17. juli 2011 #5 Skrevet 17. juli 2011 Hvor lenge er det siden du fødte? Har du lest Ammehjelpens artikler om tette melkeganger og om forebygging? http://ammehjelpen.no/artikkel/154/%C3%85rsaker-til-tilstoppede-melkeganger Pass spesielt på ammeteknikken - måten du holder/støtter brystet, kanskje barnet burde ligge i en annen stilling etc, og bruk for all del ull også om sommeren. http://ammehjelpen.no/artikkel/2/Tette-melkeganger http://ammehjelpen.no/artikkel/103/Tette-melkeganger-forebygging Mange har blitt hjulpet av lecitin eller SPC-flakes, har du forsøkt det? Sjekker opp litt mer rundt hvordan det er best å avslutte amminga på en pupp, skal skrive nytt svar om det senere. Jeg er ammehjelper.
InsomNina Skrevet 18. juli 2011 Forfatter #6 Skrevet 18. juli 2011 Takk for svar! Jenta er snart 6 mnd, så jeg har ammet en stund Har hele tiden hatt mye melk, så har også ammet annenhver pupp frem til dette startet - ammingen gikk knirkefritt frem til da. Så måtte jeg jo ta i bruk begge hver gang, siden det ble mye tull på den ene. Har prøvd ALLE tips ang tette melkeganger, men jeg blir som sagt ikke kvitt det helt. Er fremdeles usikker på hva jeg skal gjøre, for til tider funker puppen helt fint og det kommer mye melk. Men så klumper den seg igjen. Har begynt å gi ofte fra den andre, og trappe ned på den som tuller seg. Hun får jo full porsjon grøt på kvelden, og litt smaksprøver til middag, så det skal vel gå bra uansett.
lillenims Skrevet 18. juli 2011 #7 Skrevet 18. juli 2011 Når hun er 6 mnd er det nok ikke noe problem verken å kutte ut amminga på den ene eller å produsere nok på den andre Trapp ned så sakte/fort du kan på den du vil droppe. Du kan feks. tilby den etter grøt/middag (i stedet for før, som er den anbefalte måten å kombinere amming og fast føde), da vil produsjonen gå ned av seg selv og kanskje er det nok til å unngå problemer? Etterhvert vil melkebehovet hennes gå ned, så det er ikke sikkert du trenger noe særlig med økedøgn på den andre dersom du klarer ta det gradvis. Men om du trenger øking der så er 2-3 økedager nok for de fleste. Amming hver 2. time høres flott ut Har du forresten tenkt noe gjennom hva som skjer før den klumper seg igjen? Kald trekk, vind, amming ute, stress, noe spesielt du har spist? Det står jo en del tips i artikkele om forebygging av tette melkeganger, kan du ha gjort det motsatte av disse noen ganger i forkant? (Jeg vet ikke om mat som påvirker det, men det forbauser meg ikke om det er det, ettersom det går an å spise stoffer som virker foreyggende....)
lillenims Skrevet 18. juli 2011 #8 Skrevet 18. juli 2011 Glemte en ting: om du vil trappe ned fortere så amm på den gode siden til hvert måltid, så ofte ungen vil, og pump på den kjipe, slik at du slipper spreng. I starten bør du pumpe mer, men trapp gradvis ned - litt kortere pumpetid pr pumpesesjon, feks 30 sekunder kortere hver gang (om du pumper hver gang du ammer, eller hver 3. time). Du kan også håndmelke litt dersom du merker spreng ved ammingene, ofte starter jo utdrivingen på det andre brystet når du ammer på det første og da kan du håndmelke bort det. Om du merker det minste snev av klumper så pump, masser og amm til de er borte, bruk varme omslag, dusj osv for å bli kvitt dem. Prøv deretter å fortsette med "lettpumping", men pass på å tømme skikkelig OM det klumper seg, selv om det fører deg et steg tilbake. Du vil kunne oppleve forskjell i størrelsen på brystene i ammeperioden, men det går seg til når du er ferdig med amminga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå