Gå til innhold

1 kontroll, hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia,

Jeg er førstegangsgravid, og veldig nyskjerrig.. Hva er det som skjer på 1 kontroll hos legen? er det slik at også far skal/kan være med og vil vi få påvist hjertelyd på barnet? Rekner ikke med 1 kontroll er noe ul, men kan man høre hjerte slå allikevel?? Er så fryktelig spent og syns det er uffatelig lenge å vente til å få en bekreftele på om det er liv her inne! skal til kontroll i 9 uke.

Hva er deres erfaringer, dere som allerede har vert igjennom dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på min første kontroll som var for en uke siden så fikk vi ikke høre hjertelyden. alt legen gjorde var å kjenne litt på magen , måle blodtrykk, tok blodprøver og urinprøve. så spurte han om når jeg hadde tatt siste celleprøve ( det gjorde jeg i fjor, derfor trengte jeg ikke det nå). tilslutt fyllet han ut et helsekort hvor jeg ble spurt om navn på far og arbeid, om vi var medlem av den norske statskirke, og til slutt om alkohol og røykevanene mine. så satt han opp en ny time om 4 uker.

Skrevet

Æsj.. d va jo ikkje spennande i det heila! Blir veldig mye venting dette her! Vett du om det e vanskeligt å få tidlig ul på privaten? Må enn ha "gyldig" grunn?

Skrevet

ja, jeg må si jeg ble litt skuffet selv:P

jeg tror du kan bestille tidlig ultralyd fra uke 7 eller 8, og nei, du må ikke ha noen grunn:)

Skrevet

Takk for svar, rekne med at eg ikkje klare å vente lenger enn eg strengt tatt må så tror nok at det blir tidlig ul på meg ja om eg får meg en time:)

Ønske deg lykke til:)

Skrevet

Er dessverre ikke så veldig spennende det som skjer på disse kontrollene. Tror ikke man kan høre hjertet utenpå før rundt 13-14 uke. (her er jeg litt usikker altså, husker ikke fra forrige gang)

Legen min sjekket brystene for kuler også. Er det vanlig dere? Jeg syns det var spennende å føkge utviklingen på hvordan magen vokste.

Jeg fikk forresten se et bittelite hjerte som slo i går. Du trenger ikke en grunn for å gå til UL privat, men det koster:)

Skrevet

Hei

Jeg var til første ordinære kontroll når jeg var 12+2 sist. Da hadde jeg allerede vært hos legen noen ganger pga blødning og luftveisinfeksjon, men det var ikke ordentlige kontroller.

På den første kontrollen fikk jeg svangerskapskortet, hvor det fylles ut en haug av ting. Det skal tas blodprøve (sjekker blodprøve og sikkert noen andre ting også) og urinprøve (sjekkes for protein og sukker). Man sjekkes også for noen sykdommer (hiv, røde hunder, toxoplasmose m.fl), det er vel også blodprøven skulle jeg tro. Også er det veiing. Jeg gikk til både jordmor og lege sist, så jeg pleide å veie meg hjemme på morgenen i stedet, for da ble det samme vekt hver gang. Ellers kan det avvike litt.

Legen sa også at vi kunne prøve å lytte etter hjertet med doppler, men da måtte jeg love å ikke bli stressa hvis vi ikke fant noe. For det var visst litt sånn 50-50 sjanse. Men hun fant hjertelyden ganske raskt, så det var veldig gøy. Hadde allerede sett den på en tidlig ul pga blødning da. Men uansett gøy. Veldig trivelig og beroligende lyd å lytte til. Tror at uke 9 er for tidlig.

Det er ikke vanlig å ha ul på første kontroll. I Norge er det tilbud om ul ca uke 18. Men noen leger har ul-apparat, og de kan jo ta. Varierer sikkert fra lege til lege om de vil gjøre det eller ikke, og det avhenger sikkert også av om det er noen spesiell grunn eller ikke.

Far pleier å være hjertelig velkommen på alle svangerskapskontroller, men det er vel ul'en som er mest interessant for de fleste.

Jeg tok ikke noen gynekologisk undersøkelse i løpet av svangerskapet, men hvis det er lenge siden man har tatt celle-prøve er det vanlig å gjøre det.

Vi sendte også inn søknad om fødeplass på sykehus på første kontrollen tror jeg. Fikk da innkalling til ordinær ul fra sykehuset noen uker etterpå. Men selve ul-timen var da ikke før uke 18.

Hmm, tror det var omtrent det. Første gangen jeg var hos jordmor fikk jeg også et par små bøker om graviditeten, sånn uke-for-uke og litt andre relevante artikler. Den kunne jeg gjerne vært interessert i å ha tidligere. Hvis du syns at kontrollen hos legen blir skuffende, eller at det er lite som skjer, anbefaler jeg å ta kontakt med helsestasjonen for en kontroll hos jordmor. De har ofte bedre tid, og deler også ofte ut disse bøkene :)

Skjønner godt hvordan du har det altså. Det å være gravid er så utrolig spennende. Merkelig nok er det ikke mindre spennende andre gang :)

Skrevet

Ikke bli sjokket dersom legen vil ta gynekologisk undersøkelse.

Det har blitt gjort på min og mange av mine venniers 1.kontroll rundt uke 12. Dette for å kjenne at livmorhalsen er lukket osv...Bare sånn at du er forberedt i tilfelle;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...