Gå til innhold

Blir det egentlig riktig å tro på Gud og bibelen, når de har bevis for at de vi stammer fra apene??!

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å ser på et program på tv nå, hvor de forklarer hvordan vi har gått fra å være aper til mennesker. Hvordan forklarer dere som er kristne dette i forhold til bibelen? Ble vi født som moderne aper?

Fortsetter under...

Hva skjedde med "the missing link"? :)

Jeg spurte mormonere om dette engang. Hvordan kan dere tro på gud når vitenskapen har en annen mer lettkjøpt forklaring på det med big bang? (noe i den duren) - de spurte meg hvem som skapte verdensrommet.

Det handler vel om hva man vil tro. Jeg synes det er tåpelig å mene at man ikke kan tro på Gud uten å tro alt som står i bibelen. En gang i tida trodde menneskene at jorda var flat, det ble sikkert også skrevet ned uten at vi nødvendigvis fortsatt tror det er sant.

Der jeg vokste opp, underviste man ikke om Darwin i det hele tatt. Han ble sett på som en Gudsforakter.

Tror nok man kan få sammen bibelhistorien og Darwins teorier på en grei måte, om man tar hensyn til alt de ikke visste de som skrev bibelen.... har hørt flere måter å forklare det på, men ikke noe jeg selv tror på.

En forklaring er at apene var utenfor edens hage, men at der også var mennesker som kain og abel kunne gifte seg med. det fikk jeg som svar da jeg lurte på hvordan menneskeheten kunne gå videre ved hjelp av to gutter som til og med var brødre. De andre menneskene var imidlertid hedninger og måtte omvendes. Bare Eva og Adam hadde sjel.....

En annen forklaring var at skapelseshistorien egentlig var en "fast forward" av evolusjonen. At det tok lang tid, men at det ble forklart som syv dager for at det skulle være lettere å forstå.

Er det rart jeg er hedning......

Spør du meg, blir det ikke riktig å tro på Gud og bibelen uansett.

Men : Det andler om tro, og mennesket ønsker å tro på noe. Uansett hvor mye som blir bevist, finer de en måte å forklare det på.

Annonse

Det er jo, som noen sier over her, problemet med "the missing link". Og ingen har noensinne bevitnet overgangen mellom arter.

Når levevilkårene for en art blir for dårlige, dør den simpelthen ut.

Greit nok at man har bevitnet et par mutasjoner hos bananfluer eller roser, men mutasjoner innebærer som oftest misdannelser. En bananflue har aldri blitt til noe annet enn en bananflue, ei heller har en rose blitt til noe annet enn en rose.

Det hele virker jo underlig designet, med sola som gir oss lys og alle lagene i atmosfæren som blant annet gjør at det er egnet luft for oss å puste i.

Istiden og alle dyrene som ligger lagvis, tyder på at jorda ble dekket av en storflom. Dyrene druknet, og i kalde områder ble havet til svære ismasser. Det som står igjen av dette idag er isbreene, som for eksempel Jostedalsbreen.

Hadde gjennom utdanningen min en dag med religion og hva som er vanlig praksis ifh til ritualer (døden, og det å ivareta den døde og de pårørende på riktig måte) og de forskjellige trosretningene. Var en prest som hadde foredraget.

Er ikke kristen/ religiøs på noen måte, men dagen ble utrolig interessant!

Presten startet med dette:

"Nå er det sånn da, at å tro på gud er ei TRO folk vegler å ha, det er ikke spikra i stein liksom!, at sånn er det"

Og det er vel det det koker ned til... folk velger å tro fordi det gir dem noe, håp etc... Uansett hva "bevisene" sier tror de på noe annet..

Men nå er ikke jeg medlem av noe "samfunn", og det var vel ikke meg HI rettet innlegget mot.:) Synes bare det presten sa var godt sagt!

Helt ut av sammenhengen forøvrig sa han også: "for dere som ikke vet det så er helvete offisielt avviklet av den norske statskirken", dette var nytt for meg! Snedi skrue:)

De færreste tror på bibelen ordrett. Det blir på samme måte som når du ser en modell av et atom. Modellen er ikke presis. Det er en grov forenkling som gjør oss i stand til å forstå det vesentligste. Slik er det med mibelen også.

Hvor tar du dette sprøytet fra?? Har du i det hele tatt satt deg inn i genetikk?

Du bare synser her på en svært lite intelligent måte, akkurat typisk for de som heller vil lukke øya å tro på en lettvinn forklaring om en såklat gud.

"Hvor tar du dette sprøytet fra?? Har du i det hele tatt satt deg inn i genetikk?

Du bare synser her på en svært lite intelligent måte, akkurat typisk for de som heller vil lukke øya å tro på en lettvinn forklaring om en såklat gud."

Og i dette innlegget sier du ganske enkelt.. ingenting. Du kommer bare med en utblåsning. zzzzzzzzz

Ingen av dere har lest mye i bibelen, forstår jeg... Om jeg husker riktig, blir min teori slik:

Adam og Eva ble skapt i Guds bilde, som uskyldige og reme mennesker uten synd. De ble forvist fra Edens Hage, som var Guds avgrensede område for sine uskyldige skapninger, gikk så ut i verden utenfor og fikk mange barn. Barna giftet seg med andre, blandt annet fant Kain en kone fra et omrøde øst for Eden. Syndige apeetterkommere de da sikkert? :)

Annonse

Adam og Eva-fortellingen passer ikke sammen med evolusjon/darwinisme.

Det finnes teorier om at det levde kjemper før syndfloden, og at syndfloden skulle utrydde disse. Men aper er i det hele tatt ikke nevnt. Mennesket blir i stedet holdt fram som skapninger som er "lite ringere enn englene", altså nesten like høyverdige som englene.

Moseloven gir dødsstraff for styggelig omgang med dyr. Bibelen opphøyer dermed mennesket over dyreslagene. Mennesket skulle jo gi navn til dyreslagene i begynnelsen.

"Moseloven gir dødsstraff for styggelig omgang med dyr. Bibelen opphøyer dermed mennesket over dyreslagene."

Noe av det mest fornuftige i bibelen. Hiv/ais kom tross alt fra sex med aper!!

Det er så mye galt i dette innlegget at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. Anbefaler deg å faktisk lese relevant litteratur - om ikke annet begynn med populærvitenskapelige artikler om emnet, for å i hvert fall få en grunnleggende forståelse for evolusjonen og Jordens utvikling gjennom milliarder av år.

Jeg med det første Adam og Eva-eksempelet.

Jeg HAR faktisk lest bibelen, og ikke lite heller. Interessante bøker, i og for seg, men for meg blir det med det.

Jeg forklarte bare hvordan indremisjonen ville at vi barn skulle oppfatte skapelsesberettelsen da jeg vokste opp, ikke hva jeg mener står i den.

Jeg er sterkt uenig i mye av det kirken og kristendommen står for, blant annet synes jeg dens holdning til homofile er forkastelig, og jeg synes også at måten man oppdrar ungdom til hyklere (du behøver ikke tro på gud for å konfirmere deg) bryter mot all moral JEG tror på.

Hiv/aids kom nok ikke fra sex med aper, men heller fra amerikansk eksprimentering med kjemiske våpen. Greit å teste litt i Afrika, ikke sant? Det er jo et stykke fra eget land.

"Hiv/aids kom nok ikke fra sex med aper, men heller fra amerikansk eksprimentering med kjemiske våpen. Greit å teste litt i Afrika, ikke sant? Det er jo et stykke fra eget land."

Du leser nyhetsspeilet ofte ja?

Jo det er sex med aper som er opprinnelsen til hiv.

Ikke at wikpedia alltid er korrekt heller, men for å dra frem en eller annen skriftlig kilde til det jeg mener, og i mangel på noe bedre fordi jeg ikek gidder lete ... :

HIV is thought to have originated in non-human primates in sub-Saharan Africa and was transferred to humans late in the 19th or early in the 20th century.

http://en.wikipedia.org/wiki/HIV

Spørsmålet fra HI er altså "Blir det egentlig riktig å tro på Gud og bibelen, når de har bevis for at de vi stammer fra apene??!"

Kristendommen og vitenskap er faktisk ikke to motpoler som utelukker hverandre. Man skal vite at de største vitenskapsmennene opp gjennom tidene har vært dypt kristne. Deriblant Darwin! Mens Jesus var en person (som vitenskapen gjerne avviser), mener vitenskapen at Gud er en kraft som skapte Big Bang, og deretter har evolusjonen utviklet artene.. Således er Gud og Bibelen uavhengige, og man trenger ikke å tru på dem som èn enhet. For eksempel kan man velge å tru at Gud står bak universet, uten at man trur på skapelseshistorien med Adam og Eva. Kristendommen er faktisk så fri at bibelhistorier kan tolkes på uendelig mange måter - i motsetning til for eksempel Koranen i Islam, som tolkes bokstavelig.

Svaret til HI er derfor: Ja, det kan man... Men nei, det gjør ikke jeg..:P

Ja, for hva er vitsen med å komme med fakta til en slik som deg? Du tror jo på det du tror på og mener alle andre tar feil. Det er jo DET som er typisk for religiøse. De har rett, alle andre har feil. Og de vet knapt hva et gen er.

Folk får for all del tro på det de vil, men i år 2011 må da snart fornuften begynne å ta over...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...