Gå til innhold

Når sier helsesøstrene dere skal begynne med grøt?

Anbefalte innlegg

Nettopp vært på kontroll. Min spiser 2 måltider grøt og er 5,5 mnd. Spiser litt frukt i løpet av dagen også. Jeg sa at han spiser litt grøt (sa ikke mengde!) og får da til svar at ja men det er jo bare noen teskjeer nå, det er for tidlig, de er ikke modne for mer. Og middag og frukt kan du bare vente med til lenge etter 6 mnd. Og når du begynner med mer mat og f eks gir gulrot må du ikke introdusere en ny ting før etter 14 dager, da er det bare gulrot en stund i tilfelle allergi.

Hva har hs sagt til dere?

Fortsetter under...

Jenta smakte vel på grøt og litt frukt når hun var 5-6 mnd.

Vi har en ¤&/()/% irriterende helsesøster, maser og peser om ALT mulig. Så tok meg ikke så altfor nær av det da hun nesten fikk anfall når jeg sa at jenta har fått smake på grøt og frukt.

Begynne med grøt fra 6 mnd så lenge de ikke hadde noen spessielle problemer og ikke la på seg nok. Om vi ble usikkre på om de trengte noe mer enn MM skulle vi ta en ekstra kontroll på helsestasjonen og vurdere det, men det ble ikke nødvendig. De sa også at det kunne være en sammenheng mellom at mange foreldre begynte med grøt og annen mat for tidlig og at barna ble alergiske eller fikk inntolleranser mot ulike matvarer.

jeg har aldri spurt og det er mitt andre barn. kjenner barnet mitt best selv. det jeg LURTE på er hva andre sier for jeg synes hun er ganske ekstrem på en del ting. jeg må jo svare på spørsmålene hun stiller, ellers haddejeg ikke diskutert mat med henne1

Annonse

jeg ga lange faen i HS og gjorde det som passet mitt barn jeg. Min sønn er som sin far, tidlig matglad. Han var mme barn fra han var ganske liten, og eterhvert var han så glupsk når det kom til melka at vi måtte innføre noe mer for å mette ham. Man skal jo ikke gi mer enn 1 liter med mme i døgnet pga nyrer. Så han fikk velling fra han var 2,5 mnd. Spiste fulle porsjoner med grøt når han var 4 mndr, spiste brødskiver når han var 6 mndr og har egentlig alltid spist "vanlig" mat. Jeg skjønner ikke helt hysteriet. Såfremt barnet ikke får vondt i magen så tåler han/hun maten den får. Barn er forskjellige. Barn som fullammes til de er 6 mndr og eldre klarer seg fint, go de som får mme til de er 6 mndr klarer seg fint, og de som får grøt/velling/mat før de er 6 mndr klarer seg fint såfremt man passer på magevondt osv ;)

Du kjenner barnet ditt best og vet hva som er riktig for deg og barnet. Er ungen sulten, så gi han/henne mat.

I bøkene til helsesøstrene står at man slaø begynne å introdusere grøt ved 6 mnd. når de ammes. De skal helst fullammes til 6 mnd. Får de mme ka man begynne med grøt ved 4 mnd. om det er stort behov, men bør helst utsettes det også.

Dette med introdusere matvarer, spesielt de mange utvikler allergi for, skal man vente med til både 1 år og 2 år, alt etter hvilken matvare det er snakk om. Men uansett bør jo vente noen mnd. for at tarmene skal takle andre ting enn melk. Være forsiktig i starten og se hvordan det går.

Men nå har de kommet fram til at å introduseres for forskjellige typer mat ikke trigger allergier, heller motsatt, og hjelper barnet å like mange typer mat. Dette har ikke alle fått med seg enda. Tar tid å snu retningslinjer hos det offentlige.

Dere som sier at dere kjenner barnet deres best selv.

Jeg tror dere når dere sier at barnet vil ha maten og ikke får vondt i magen eller liknende der og da, men hvordan vet dere at dere ikke påfører barnet større risiko for alergier ol senere? Det er en grunn til at det anbefales å gi barnet bare melk, og helst mm, de første månedene. Vår jobb som foreldre er å gi barnavåre det de trenger, ikke bestandig det de ønsker. Det gjelder også for spebarn.

Her sa Hs at jeg kunne begynne med grøt litt før 4mnd, eller vi kom frem til det sammen. Hadde en liten baby av vekst, og som trengte ekstra næring. Han sov i tillegg natten rundt fra han var 2mnd, og trengte litt ekstra mat om dagen for at vi ikke skulle vekke han om natta. Han fikk mme da, er jo anbefalt med grøt fra 6mnd om man ammer.

Ikke bry deg om hva helsesøster sier. Det er overhodet ingenting farlig med å gi barna grøt før de er 6 mnd, og å vente lenger enn 6 mnd med middag og frukt, samt ikke introdusere nye matvarer med mindre enn 14 dagers intervall... hallo? Tøys! Greit nok at det kan være lettere å "skille ut" hvilken matvare et barn evt reagerer på dersom man gjør det på denne måten, men det er da grenser for hvor hysteriske man skal bli, og hvor langdrøygd tilvenningsfase man skal ha mtp mat!

Det finnes grøttyper det står "fra 4 mnd" på. Altså er disse egnet for barn under 6 mnd. Sier seg jo selv! Og det er enoormt forskjell på hvor god fordøyelse disse små har, for ikke å snakke om forbrenning! Enkelte barn MÅ ha mer enn melk for å klare å sove godt og være mette og fornøyde, mens andre BURDE hatt det, men ikke helt klarer fordøyelsesprosessen godt nok til at man bør gi så store porsjoner. Osv, osv, osv...

Jeg aner faktisk ikke hvilke anbefalinger mine barns helsesøstre har gitt. Vet at hun ene sa at det ikke er så nøye om barn ikke liker grøt eller middag el. annet - "Ingen har dødd av å leve kun på grøt eller kun på middag en periode, så ikke stress med tanken på at maten MÅ varieres enormt i starten! Prøv istedet å introdusere disse nye matvarene litt oftere, i håp om at babyen til slutt vil like det likevel!" Dette sa hun en gang, husker jeg. Og det er vel en grunn til at jeg bet meg merke i nettopp disse ordene, men ikke husker andre ting som har blitt sagt ang dette..? ;-)

Eldste min begynte med grøt da han var 6 - 7 mnd. Begynte med brød (!) samtidig, og ble iløpet av få uker også introdusert for flere grønnsakstyper og kjøttsorter. Iløpet av få uker spiste han 2 fulle grøtmåltider pr dag, og kort tid deretter bestod alle måltider av fast føde.

Minsten slet litt med vektnedgang en periode, og fikk ikke i seg nok næring kun av melka, så der startet vi med grøt noe tidligere. Ca 5 mnd, kanskje? Ellers skjedde tilvenninger og introduseringer ganske likt som med eldste, bare noe yngre hele veien...

:)

Annonse

Lurer på om de har noe forskning som tyder på at det er uheldig å gi smaksprøver fra 3 mnd.

Da våre mødre og bestemødre vokste opp, var det visst slik at de tidlig ga smaksprøver av mange ting.

Mener de å ha bevist at dette var helt feil?

HS her var veldig fornøyd da jeg sa at han får alle sine melkemåltider som vanlig, men at vi fra 4mnd lot han smake på det meste. Bare en skje eller tre, nå og da. Også frukt eller bær i fruktnett. Han fikk også smake eplejuice fra kopp. Bare en munnfull av og til. Og så innførte vi grøt som smaksposjoner hver kveld etter 5mnd. Det syntes hun var fornuftig, og stemte godt med det kurset hun hadde vært på samme uke. Altså ny informasjon som helsesøstrene får akkurat nå. De lærer om smaksvinduet, noe vi har lært oss fra å lese om det på internett. Helsesøstrene må altså ha kurs og opplæring for å kunne godta/lære videre ny informasjon, uansett hvor mange ernæringseksperter som har sakt det samme. Regler, nemlig... :) Hi du gjør det rette! Stol på egen magefølelse. Er sikker på at HS ender mening bare hun også får kommet seg på det kurset. :)

Litt utenfor tema men jeg ser at anno 09.02 nevner denne 1-liters regelen for mme. Den var sikkert fremdeles gjeldene da hennes var under 4mnd. Men jeg ville bare si i fra at de har gått bort i fra denne regelen nå!

Tidligere var mme mer proteinrikt enn morsmelk. Spedbarn klarer ikke å bryte ned et overskudd av proteiner, derfor er dette skadelig for nyrene deres. Alle mme merker på markedet har nå redusert sin proteinmengde (egentlig lenge siden, men reglelen har hengt igjen av gammel vane....), og har den samme mengden som morsmelk. Derfor kan mme barn også selvregulere på lik linje med de som ammes :-)

Så alle dere som selv ble fortalt om 1-liters regelen når deres barn var helt små, ikke spre den vidre, den er nå erklært for død! (hurra)

"Men nå har de kommet fram til at å introduseres for forskjellige typer mat ikke trigger allergier, heller motsatt, og hjelper barnet å like mange typer mat. Dette har ikke alle fått med seg enda. Tar tid å snu retningslinjer hos det offentlige."

Som nevnt er dette noe helsesøstrene kurses i nå i disse dager. Nå anbefales det motsatte av det de anbefalte før.

Det er fortsatt viktig å ikke gi mer enn en ny ting pr da, grunnet at det er greit å vite hva barnet reagerte på om det dukker opp allergi, men det gir ikke allergi å introdusere mat tidlig, heller motsatt da morsmelka kan bidra til å hindre reaksjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...