Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min spiser:

07.00-Grøt+vann

11.00-Mme 200ml+frukt

15.00-Mme200ml+litt middag (2-3 ts)

19.00-Grøt+vann

23.00-Mme 200ml

Høres dette greit ut? Er så usikker på om det er for mye grøt..

Tidspungtene og mengden mme varierer selvfølgelig litt, men ca hver 4 time..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er 5 mnd + 3 dager, og vi har akkurat innført et andre grøtmåltid (frokost). Får da 1 porsjon grøt og et halvt lite glass frukt (enten sviskemos, blåbær eller "frukt break"), samt litt vann fra "imsdalflaske". Vi står opp etter amming ca 7-8, og han spiser med ca 2,5 timers mellomrom gjennom dagen. Får siste grøten i 18-19 tiden og pupp før legging mellom 20-21. Han får også litt frukt ila dagen, og smaksprøver på middagsmat i kombinasjon med andre måltid. Det var helsesøster som foreslo å innføre 2. grøtmåltid nå, selv om han har lagt på seg bra. Har fullammet frem til 4 mnd med unntak av en flaske mme i ny og ne. Nå har imidlertid mini bestemt seg for å ikke ta flaske lenger, så det er godt han kan spise litt annet.

Skrevet

Februarmamma - ammer du i tillegg til grøt eller gir du bare litt vann da?

Gutten min er 5 mpneder og jeg gir litt fruktmos til formiddagsmaten ca. 11 (bare noen skjeer) og så litt grøt til kveldsmåltidet kl. 19-19.30. Ammer litt i tillegg, men han blir jo fort mett av grøten og vil ofte ikke ha så mye melk i tillegg. Ender da med at han våkner rundt 22.30 og vil ha mer melk. før kunne han sove til rundt kl. 1...

Skrevet

Min pode har fått mme fra fødselen.

Han spiser;

08.00-Halv porsjon grøt+30-40 ml melk (drikker lite til grøten).

11.30-150 ml mme

14.30- 1 middagsglass, par skjeer fruktmos + 100 ml mme (kunne sikkert spist et glass middag til, da han syns dette er veldig godt).

18.30-Halv porsjon grøt+ 30-40 ml mme

19.30-170 ml mme.

Har ikke introdusert vann enda.

Skrevet

Nei, jeg ammer ikke rett etter grøtmåltidet, og det er mest fordi han må bæres på armlengdes avstand inn på badet for å vaskes etterpå. Så på kvelden har vi gjort det sånn at vi tar kveldsstell/bad etter grøten, pysj på og så venter jeg til han gnir seg i øyene og ber om pupp (sovner bare med pupp om kvelden). Det er gjerne ca 1 time eller mer etter grøten. Han drikker ikke mye vann til grøten, bare nok til å skylle den ned, 50 ml kanskje.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

hmm.. Varierer litt. Mme baby.

08- 170 ml mme med malt (må ha for å ha bæsj)

12- 170 ml mme

15- 150 ml mme

18- 170 ml velling

23- 170 ml mme (mates da i søvne..)

Har prøvd grøt 2 ganger det var skrik og hyl til den store gullmedaljen, tenkte prøve litt mer i dag. Var det slik med deres også eller var det nammy nam nam med engang?

Noen som gir grønnsakspure her? Rotmos? Eller er det bare frukt det går i forløpig?

Skrevet

Jeg gir forresten vann på natten. Hun har nemlig bestemt seg for at 3 tiden er spisetid igjen, og jeg er noe uenig så jeg prøver med vann først og da drikekr hun så virker bare som hun er tørst. Noen ganger er hun da bare litt sosial det er ikke jeg klokka 3, så nr hun da kun får vann skjønner hun fort at det ikke er noe å gidde å våkne opp til..

Hun får mat når hun er sulten da så klart, men som regel bare litt selskapssyk.

Hun får også fenikkelte 100ml ca på flaske når hun har knip. jeg gir ikke sukkervann lenger kommer vel til å få i seg nok sukker iløpet av livet.. Og det fungerer supert =)

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Frokosten består av 200 ml mme

Så er det 180 ml mme og noen barne sjeer fruktmos

Så er det Midagsglass (et halvt stort et) og rundt 180 ml mme

Til slutt er det en posjon grøt og 180 ml mme

hver gang vi gir mme, så blander vi 200 ml, for vi vet ikke helt hvor mye han vil ha pr gang, noen ganger drikker han 80 ml, andre ganger 200 ml.

Prøvd å gi vann til grøt og middagen, men det er ikke aktuelt enda, vann er kun tørstedrikke, og det holder vist ikke under maten enda.

Skrevet

Juliea+gullet07.03.11

Vi fikk ikke gutten vår til å spise grøt vi heller, den fra 4 mndr med og uten smak var ikke aktuelt, startet å hyle og freste ut igjen. Ble foreslått å kjøpe den havre grøten som er fra 6 månder, med banan og aprikossmak. Da var det veeeeldig nam nam med grøt, så her bruker vi det :)

Skrevet

Her var smaksprøvene på grøt et mareritt. Hyl og skrik fra barn og mor var full av grøt. Så prøvde jeg den fra semper med banan og da løsnet det. Tok nesten 3 uker med bare smaksprøver.

Brukte en fra nestle uten smak i starten. Yækk!!

Skrevet

<3gutt11&?2012+engler<3 hvilket merke er den grøten? og hvor får jeg tak i den?

Mini har kumelk allergi så er den fri for det?

Tusent akk for råd! Da skal jeg prøve på det altså!! Merker at mme ikke holder lenger sidenhun har begynt å våkne mer på natten.

Skrevet

Jeg har gitt litt avocado som gikk rett ned. Har og prøvd hjemmelaget gulrot men det var helt uintressant. Alt med potet i grøsser han til. Er nok konsistensen? Skal prøve litt søtpotet idag. Her var fet hul og skrik til velling (trur han følte seg lurt), men flere typer grøt har gått fint. Vi brukte ca 2 uker før vi var oppe i halv porsjon. Demper sin "banangröt" har vært mest poppis, og enda bedre hvis jeg har litt blåbær på skjeen.

Skrevet

Oi, ser vi har vært heldige med jenta vår når det gjelder grøt. Hun slukte nedpå fra første skje, og smatter av vellyst :) Begynte når hun nærmet seg 5 mnd. Nå er hun 5,5 mnd, men vi har ikke faste mat rutiner. Jeg ammer utenom ett grøtmåltid på kveld, så her får hun når hun vil ha. Varierer fra 2-3,5t mellom hvert måltid, avhenger av soving. Litt slitsomt kanskje, men føler ikke for å gjøre noe med det. Så en dag kan kanskje se slik ut:

Kl. 08:00 - Pupp

Kl. 10:30 - Pupp

Kl. 13:30 - Pupp (+ litt smaksprøver på middag)

Kl. 16:30 - Pupp

Kl. 18:30 - Pupp + full porsjon grøt

Kl. 19:00 - Litt pupp igjen om hun vil ha før hun legges.

Våkner stort sett 2 ganger på natten for litt pupp. Litt mer styr enn dere som har fast 4 måltider med 4t mellomrom i alle fall ;)

Skrevet

Insomnina - vår dag med mat ser ganske lik ut som din, annet enn at han får litt fruktmos istedet for smak på middagsmat til lunsj. Jeg har vært litt dum og gitt grøt før pupp, så dermed vil han ikke ha så mye pupp til kveldsmåltidet. Dette har ført til at han våkner rundt 22.30 - 23.00 for mere pupp. Så i går ble det full snuoperasjon. I dag ville han heller ikke ha noe pupp etter noen få små skjeer med fruktmos til lunsj.. Ikke noe særlig når mor er sliten etter våkentid med en pludrete gutt fra halv 4 til 5 i natt og en dag som startet kl. 06.15....

Skrevet

Her har vi rutiner som ser omtrent slik ut:

6-7 tiden (når han våkner): Ammer

8-9 tiden: halv porsjon grøt og gjerne litt frukt (kommer sikkert til å øke til fullt måltid snart. Vi begynte for bare en uke siden m dette måltidet).

12.30-13 ca: Ammer. Etter dette får han gjerne smaksprøver.

16.00: Ammer

17.30: Grøt, full porsjon og litt fruktmos til dessert.

Legges ca. 19.00 og ammes da hvis han vil ha. Våkner som regel etter 30-45 minter og vil ha melk. Da ammer jeg igjen og legger ham igjen. Da sover han til dagen etter.

Hvis han våkner veldig tidlig blir det ofte en ekstra amming rundt 10-tiden, så planen varierer litt, men er streng på rutinene opp mot legging for å ikke få masse styr.

Han har fått smake mye forskjellig allerede, men har ikke begynt med middag til ham, så det blir vel neste skritt. Han er forresten 5,5 mnd, men kom en mnd for tidlig. Vi begynte med grøt allerede da han var 4mnd etter anbefaling fra HS. :-)

Skrevet

glemte så klart å skrive det :-P Er Nestle grøt. Men er skummetmelk pulver i det, så det spørs jo da :-/

Men HIPP har jo grøter, og mener å huske at de er uten kumelk i. Går jo ann å blande inn litt fruktmos eller noe, for å sette smak på det, da kan du også finne frem til hva ungen din liker best av tilsatt smak :)

Skrevet

Jenta mi blir 5mnd i morgen:) Hun delammes og får MME, kveldsgrøt, fruktmos og andre ting. Driver å prøver ut litt forskjellig. Har så langt prøvd sviskemos, banan, potet med MME og avokado.

Angir i ca tidspunkt:

Gir et fruktmosbeger utover hele dagen da vi nettopp har startet med dette.

0600-Ammes

0700- 120ml MME+ fruktmos

1000- Ammes +120ml MME+ evt fruktmos

1300- Ammes+120 ml MME

1600- Ammes+120ml MME

1830- Grøt+vann+fruktmos

1930- Ammes

Gir delvis også MME på natt. Får da 90 ml. Tror nok tuppa mi får mer enn nok mat da hun er god og rund. Er litt vanskelig for meg å vite hvor mye MME hun skal da hun får MM i tillegg. Noen ganger drikker hun bare 60 eller 90 ml av de 120 ml.

Skrevet

Jenta mi blir 5 mnd neste uke. Fikk første smaksprøve på grøt for en uke siden. Det var stor stas fra første skje. Fikk full porsjon for første gang i dag, og la det nå til kveldsmåltidet i stedet for lunsj. Så gjenstår det å se hvor lenge hun sover i natt ;-) Dagene/måltidene ser omtrent slik ut hos oss:

kl 07: mm

10.30: mm, smake litt på banan eller fruktmos

13.30: mm

16.30: mm

18: mm, deretter grøt, og så amme igjen rett før legging.

Hun har pleid å våkne ca 02/03 for mm. Spennende å se hvordan denne natten blir...

Tenker å øke med frukt til lunsjen, deretter smake på grønnsaker når vi spiser middag, og etterhvert gi grøt på morgen eller formiddag...

Skrevet

min på snart 5 mnd har litt uregelmessig matrytme ser jeg...

hun våkner rundt 7. mme 120ml.

så får hun grøt i 9 tiden, + sviske.

så spiser hun ujamt hele dagen og det er min feil. men det blir vel ca 120 ml før 12. så nye 120ml før 3. så enda en 100ml ca før 6. og da får hun grøt og hjemmemoset frukt. og spiser vel ca 50 ml mme etter det. så våkner hun i 11-01 og drikker kanksje 70 ml. og samme igjen i 3 tiden, og kanskje engang i 5 tiden...

hehe ser jeg skal gi mer vann og begynne med faste måltider, og vann i mellom måtidene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...