Gå til innhold

Falsk positiv?

Miya

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har aldri vært gravid før, men da mensen har uteblitt i snart 2 uker (er så regelmessig som det går an å få blitt) fikk jeg litt angst, og kjøpte to tester på nettet. Jeg tok en i går og en idag, og begge ble positive. Så da skulle jo egentlig saken være grei. Men så leste jeg en del innlegg på nettet om falske positive tester. Er dette vanlig? Strekene kom frem nesten før jeg fikk satt meg på toalettsetet, men fortsatt er jeg i tvil. Kanskje fordi det er så uvirkelig...Men det hadde vært veldig fint om noen kunne hjulpet meg med et svar :)

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed av legen min at jeg alltid kunne stole på en positiv graviditetstest. Den kunne slå ut negativt og være feil, men ville alltid stemme om den viste positiv :)

Så kan vell kanskje egentlig gratulere deg da, med graviditeten :)

Om du fortsatt er i tvil kan du jo kontakte lege for å få det bekreftet av han og :) Lykke til!

Hvis du har vært igjennom assistert befruktning, kan den eggløsende sprøyta man setter før egguttak (Ovitrelle el.l) være med på å gi misvisende positivt resultat. Det er fordi den inneholder HCG-hormonet, som også er det som gir utslag på en test. Men det er kun i 10 dager den kan gi misvisende resultat, etter dette er den ute av kroppen.

Det er også noe som heter "kjemisk graviditet", det betyr at et egg har "streifet innom" livmoren, men ikke festet seg helt. Man kan dermed få falskt positivt resultat. Men hvis du tar flere tester med noen dagers mellomrom er det stor sannsynlighet for at testen er ekte:-)

Hvis det er en kjemisk graviditet vil testene etterhvert vise negativt. Du skal også vite at dette er sjeldent.

Den beste måten å få bekreftet graviditet på er å måle HCH-nivået i blodet. Gå til fastlegen din og ta blodprøver med et par dagers mellomrom. Viser begge disse prøvene stigning av HCG, er det ingen tvil: Du er gravid!

Selv klarte jeg ikke å tro at jeg virkelig var gravid før jeg hadde dette beviset:-)

Uansett: Lykke til!

Jeg selv var og redd for at jeg hadde opplevd falsk positiv, siden jeg testet positiv en uke før jeg venter TR og negativt på dagen hvor tanta skulle ha kommet på besøk.

Men jaggu ble den positiv igjen, 2 uker etter ventet TR.

De sa på legekontret, at strek er strek, uansett tykkelse. Vi kvinnter er og forskjellige iht. hvor mye hcg vi produserer.

Ring legen du, og få tatt en ny prøve der.

Med tanke på at du er 2 uker over tida, så er du nok gravid og kan stole på testene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...