Gå til innhold

bakovervendte seter ved påkjørsel bakfra?

Anbefalte innlegg

Vi hadde en diskusjon med en besafe forandler om dette. Eneste argumenten han hadde i forbindelse med dette var at det statistisk sett var større sannsynlighet for at du frontkolliderte enn at du ble påkjørt bakfra. Han kunne ikke si at bakovervendte stoler er bedre enn forovervendte stoler i en påkjørsel bakfra.

andres synspunkter?

Fortsetter under...

En kollisjon bakfra vil som oftest skje i langt lavere fart enn en frontkollisjon og dermed med mindre skadeomfang.(mindre belastning for barnet selv når det sitter bakovervendt.)

Her kan du lese hva Trygg Trafikk svarer på et spørsmål om dette: http://www.tryggtrafikk.no/Bakovervendt+ved+p%C3%A5kj%C3%B8rsel+bakfra%3F.b7C_wBfQXr.ips

Nå er jo kraften fra en påkjørsel bakfra uansett ikke å sammenligne i forhold til frontkollisjoner vanligvis, så uansett så er det best for de små å sitte bakovervendt i småbarnsperioden og som spedbarn selvsagt. har sett endel bilvrak og opplevd å kommet midt oppi ulykkessted og har sett forskjellene på de kollisjonene, særlig der fart er involvert.

Når begge bilene kjører i samme fartsretning, blir det ikke i nærheten av så stor kraft som i en front kollisjon.

I tillegg er som regel farten mye lavere, f eks ved oppbremsing, i et kryss etc.

Frontkollisjon er utrolig kraftige, nettop fordi bilene har kraft som går i motsatt retning sv hverandre. Da blir det mye mer energi som skal utløses, i forhold til når begge bilene går samme vei.

har lest hva trygg trafikk sier. Og etter som jeg forstår så blir bakovervendt stol anbefalt som det tryggeste fordi sannsynligheten for en frontkollisjon med høy fart og stort skadeomfang bør reduseres. Dette selv om det skjer flere påkjørsler bakfra.

Vil dette i utgangspunktet si at når vi får midtdelere over store deler av høyhastighetsveiene så bør barn sitte forovervendt igjen? Bare synes at det er litt svakt å begrunne alt på at sannsynligheten for at skaden vil bli større i en front kollisjon.

Du kan si det slik: Ingen barn, som har sittet i bakovervendt sete, har omkommet ved kollisjon bakfra. Det burde være nok info til å ikke ta sjansen når man vet hvilken kraft som kan komme i en front-mot-front kollisjon og hvor mange som dør og blir skadet i slike kollisjoner.

Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg tar ikke sjansen når jeg har mulighet til å sikre barnet mitt på best mulig måte.

Annonse

Vi gjøre alt vi kan for også å få vår 3 i riktig retning. Men med to stoler i mellomklasse og en stor i siste klasse så blir det jammen meg trangt i bilen. Vi må jo ha plass til å kunne manøvrere bilen på en trygg og sikker måte, ikke minst se noe når vi kjører også.

Vi har en syvseter, men hvis vi bruker de bakerste setene så har vi jo ikke plass til bagasje. Vi har til og med dratt med oss henger på ferie for at det skal bli best mulig.

Nå er det 2-3 mnd igjen så må minsten opp til mellom klasse og da spørs det om mellomste på 3 må fremover:(

Om barnet er så gammel som 3 år så hadde også jeg snudd stolen. Jeg er kjip på bilsikring, men jeg er ikke så rigid og modererer meg gjerne her.

Jeg tror alltid at fok snakker om babyer eller smårollinger når det gjelder bakovervendt, men en 3-åring hadde jeg snudd. Før anbefalte de bakovervendt opp til 3 år. Nå er det til 4 år.

Farten bilene har i forhold til hverandre har egentlig alt å si for hvor stor skaden er i en kollisjon. Hvis to biler frontkolliderer og kjører i 80km/t vil farten i forhold til hverandre tilsvare 160km/t. Blir man påkjørt bakfra, så vil det i verste fall være sånn at en bil står i ro og den andre kjører i 80km/t, da vil den totale farten bilene i mellom fortsatt bare være 80km/t og skaden vil være mye mindre. I tillegg er det veldig sjeldent at man står helt i ro og blir påkjørt av en som kjører 80km/t ettersom sånne påkjørsler ofte skjer der det er naturlig at man bremser ned noe uansett.

Når det gjelder å snu en 3åring, så hadde jeg også gjort det fremfor å dytte flere seter inn i bilen enn det egentlig er plass til. Vi snudde selv eldste når han var ca 3år og 8-9mnd fordi lillebroren måtte over til sete nr2 og vi ikke har plass til bakovervendt sete nr2 bak føreren uten at det blir veldig ubehagelig å kjøre. Hadde de vært litt tettere i alder hadde vi antagelig snudd han før også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...