Gå til innhold

Hvordan får man barna til å leke mer selvstendig`?

Anbefalte innlegg

Mine to eldste barn leker så og si aldri for seg selv. De leker (og krangler) mye sammen, men oppholder seg stort sett alltid i samme rom som meg eller pappan. Det skjer aldri at de er på rommene sine og driver med sitt og leker med lekene sine. Stort sett ønsker de oppmerksomheten vår til enhver tid....

Dette er naturlig nok litt slitsomt. F.eks når jeg skal lage middag og de henger rundt beina mine (bokstavlig talt). Forsøker å sette dem igang med andre ting før jeg setter igang med middagslagingen, men de avslutter aktiviteten da jeg begynner med maten.

Jeg innbiller meg at vi er flinke til å aktivisere dem. Vi gjør mye sammen hele familien, i tillegg til at vi finner på ting alene med barna.

Finnes det noe jeg kan gjøre for å lære dem å leke litt mer selvstendig? Ønsker ikke at de skal isolere seg på rommene sine, men det ville vært flott om de kunne lekt litt der innimellom...

Barna er 5,5år og 2,5år gamle.

Fortsetter under...

La dem aktivisere seg selv. det er ikke nødvendig for deg og sette dem i gang hver gang. har de vært bortskjemt med dette fra begynnelsen av lærer de ikke evnen til å fantasere og starte sin egen lek. frileken er så viktig. send dem ut om du har plass til det og si at de skal finne på noe. det er lov å si at nå skal mamma sitte her å lese avisen. om de krangler er det greit å få komme frem til løsninger på dette selv noen ganger, uten at voksne blander seg opp i det. selvstendighet må læres!

Ja, det er helt klart vår egen skyld dette her. Det er jeg den første til å innrømme. Er nok eldstejenta som er mest avhengig av oss og dette startet da vi kun hadde henne. Lillebroren tar etter og nekter plent å leke alene, han må alltid ha med seg noen.

Har god plass til å sende dem ut/på en annen stue osv og de har masse leker, men det ender uten unntak med at de kommer inn igjen til meg/oss. Forsøker å si at nå må dere leke litt selv, for nå skal jeg lage middag/brette klær osv, men det funker så langt ikke. Føler meg som en underholdsningsmaskin til tider og de leker dessuten svært lite med lekene sine.

Tar gjerne imot flere konkrete tips om hva vi kan gjøre :)

hi

Slutt å aktivisere dem.

Når de henger i beina dine sier du rett og slett at du ikke kan leke/se/høre på dem akkurat nå. De må finne på noe selv. Først blir de sikkert sure. Fortell dem da at de ikke trenger å gjøre noe som helst om de ikke vil, men at de må holde seg litt unna deg. Om de vil sitte på gulvet og se rett frem så er det i orden. Barn trenger tid for å lære å finne på ting selv og ta innitsiativ til å gjøre ting selv. De trenger å kjede seg.

Ja, de trenger absolutt å kjede seg og å klare å finne på ting selv.

Ser utifra rådene dere kommer med at vi er på rett spor. Får vel bare ta tiden til hjelp og håpe på at resultatene kommer...:)

hi

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...