Gå til innhold

Trenger alle gode råd før oppkjøring!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Framstå som edru :-)

Når du kjører inn i et område, se alltid etter hva fartsgrensa er. I tettbygde strøk er den 50 km/t, hvis den ikke er skiltet ned til 30 eller 40 km/t.

Du bør ligge omtrent på fartsgrensa.

Men i folkerike gater med fotgjengerfelt må du holde sneglefart, for der kan folk plutselig gå ut i gata eller over fotgjengerfeltet.

Vær obs på forkjørsvei, og husk høyreregelen.

Vet du sånn ca områdene oppkjøringen foregår i, så øvelseskjør der de siste dagene før.

Dessuten, prøv å vær avslappet, tenk på det som en kjøretime. Er du stresset, gjør du flere feil enn vanlig.

Og husk, de fleste greier det, selv om de gjør endel feil underveis.

Lykke til!

Kjør sakte inn mot alle kryss og vis at du har oversikten.

Vis hensyn til andre bilister og gående.

Alle kan kjøre feil, parkere litt skjevt, få motorstopp og bli stresset og nervøs, men kjør som en gammel mann med hatt så er du nærmest sikret lappen. Jeg kjørte en ukjent vei og følte ikke for å holde 80km/t. Så jeg sa til sensor at jeg gikk litt ned i fart av dem grunn. Det var jo ingen biler bak meg da. Og jeg fikk ros for den:)

Husk vikeplikt

Ikke kjør over fartsgrensen (kjør saaaaakte i boligstrøk)

Husk å ikke rygg ut i en hovedvei. Får du beskjed om å snu så rygg inn en stikkvei. Ikke kjør inn en stikkvei for å rygge ut hovedveien.

Jeg fikk lappen for 1 år siden, og en helt ny verden åpent seg for meg. Jeg var 32år da jeg endelig fikk den.

Husk lav, laaaav fart inn mot kryss, utkjørsler og rundkjøringer. Dette er de nøye på, du skal ha total oversikt før du kjører videre, og det skal være behagelig å sitte på.

Sjekk speil hele tiden, bytt med å se på veien, speedometeret, og i alle tre speil, husk blindsonen ved filskifte, rundkjøringer o.l.

OG PUST!

Lykke til! =)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...