Gå til innhold

Har antageligvis pcos.. Kan noen hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har antageligvis pcos.

Symptomene mine er: Ustabil mens, er litt overvektig(problemer med å gå ned i vekt), hårvekst på steder det ikke burde være, og mye kviser i ansiktet og på ryggen.

Vært hos lege og tatt blodprøver, og fikk svar i dag om at hormonprøvene mine lå utenfor normalområdet, så det ble sendt henvisning til ul hos gynekolog. Så legen mente det antageligvis var pcos pga symptomer og de hormonprøvene..

Jeg er veldig lei meg, og har fått lite info fra legen syns jeg..

Så jeg håper dere damer her kan hjelpe meg litt...

Er alt håp om å få barn på "naturmetoden" ute nå? Jeg er 23 år, og ønsker meg egentlig ikke barn før om noen år enda. (Har ikke prøvd å bli gravid, men lagde meg en bruker her på forumet for å kanskje få litt info). Er pergo, ivf osv eneste mulighetene til å få barn nå?

Veldig redd for å innlede et nytt forhold pga dette..

Jeg har mensen ca 10 ganger i året, har jeg eggløsning også da? Eller går det ann å ha mensen uten eggløsning?

Vil det hjelpe på kviser og hårvekst med vektreduksjon?

Jeg har en bmi på 27..

Finnes det noe medisiner eller annet man kan få for å minske problemer med kviser hvertfall? Kanskje hårvekst også?

Jeg har tidligere gått på Diane ppiller pga kviseproblemer, men det hjalp meg ikke.

Og hva er grunnen til at jeg har fått pcos?? er det bare tilfeldig? Kan man utvikle det av ppillebruk? Jeg hadde veldig stabil menssyklus og ingen andre symptomer før, så begynte jeg på cerazette. Etter jeg sluttet på de har alle symptomene kommet og mensen har blitt ustabil. Sluttet på de for ca 3 år siden.

Jeg håper virkelig noen har tid til å svare meg, og jeg er veldig takknemmelig for det!! Blir redd og lei meg når jeg fikk vite at hormonprøvene var unormale, er jo bare 23 år så jeg kunne på en måte ikke forestille meg å ha en sånn sykdom..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

jeg har PCOS og har fått ett barn uten noe hjelp, og har nå begynt på Pergo for å få nummer to, i og med at jeg kun har eggløsning et par ganger i året.

Så det er håp. ;)

Vektreduksjon vil definitivt kunne hjelpe. Mange kvinner med PCOS går på Metformin (egentlig en diabetesmedisin som virker hos kvinner med PCOS også) i tillegg til p-piller. Metforminen stabiliserer blodsukkeret, og p-piller tilfører kroppen mer østrogen, siden testosteronet vi har i kroppen utkonkurrerer østrogenet når det skal transporteres rundt i kroppen.

Et karbohydratredusert/lavkarbo kosthold kan også hjelpe.

ang. kvisene, så har jeg gått gjennom en roaccutan/isotretioninkur for å få bukt med det. jeg har gått hele behandlingsstigen da, så det kan hende at tetracykliner (antibiotika) kan hjelpe deg. Be om henvisning til, eller gå til en privat hudlege.

Noe av kjernen i PCOS er at kroppen ikke klarer å få til eggløsning. Dette gir utslag i at lutealfasen (tiden som egentlig ligger mellom eggløsning og mens) forlenges, fordi kroppen ikke får beskjed om at det er egg på vei. Da tar det tiiiid før kroppen klarer å sette i gang blødningen. En kan generelt sett regne med at sykluser som er over 40 dager lange hvertfall er uten EL.

De gangene en har sykluser med "normal lengde" (21-35 dager ca), kan en anta at eggløsning har funnet sted.

PCOS kan være arvelig. Her har hvertfall en av mine søstre det, muligens begge. Det er uansett ikke noe nederlag om man måpå Pergo. Får man diagnosen, kan man like gjerne gå til gynekologen når man er klar for åstarte prøveprosessen. Pergo kan gjøre at man slipper å vente unødig lenge på en eggløsning man oftest ikke vet når finner sted. Pergo er jo til for å fremme eggløsning, slik at man kan få et reellt forsøk hver syklus.

Om det til slutt ender med IVF er ikke godt å si. Det kommer an påhvor hardt du er rammet og hvordan medisinene virker. For veldig mange er det nok med eggløsningsstimulerende medisin, så klarer de resten selv. ;)

Og når du finner en mann du vil ha barn med, så spiller det neppe noen rolle om du måta et par tabletter noen dager før samleiene skal finne sted. Det blir mer planlagt, ja, men veldig mange uten PCOS planlegger også barnelagingen.

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Tusen takk for godt svar!

Sliter med å finne riktig og god informasjon om dette!

Jeg har noen sykluser på ca 28 dager, men også endel på mellom 35-50 dager.. Har mensen ca 9-10 ganger i året.. Så kan vel hende jeg har noen eggløsninger da..

Igjen, tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg :)

HI

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg har færre enn 10 sykluser i året, og jeg ble gravid med min første etter ca 10 mnd prøving og litt pergohjelp. Nå er jeg gravid for andre gang, og det gikk i boks på naturmetoden på første forsøk:)

Jeg er litt plaget med hårvekst, men jeg har funnet mine metoder;) Napping og epilator. Ellers har jeg hatt god virkning av diane, men det er jo individuelt.

Så jeg vil si at du ikke må bekymre deg så mye over at du ikke skal bli gravid- Det ordner seg nok skal du se! De aller fleste med pcos får det til:)

Lykke til!

Skrevet

Netty32:

Tusen takk for svar!

Prøver å la være å bekymre meg :) siden jeg har ca 10 sykluser i året så håper jeg jo at jeg har EL.

Diane har jeg forsøkt for kviser tidligere, det ga ingen effekt. Men hadde ikke problemer med hårvekst den gangen, så kan kanskje prøve det på nytt.

Hva slags epilator bruker du?

Hilsen HI

Skrevet

Jeg bruker en gammel epilator fra elkjøp- den er over ti år, men funker bra ennå;) Vet ikke hvilket merke- lurer på om det kan være braun?

Når du ønsker å bli gravid anbefaler jeg deg å gå til lege for henvisning til gyn for å sjekke at du har el. Jeg var kjapt ute med å hjelp forrige gang jeg var prøver- lite vits å prøve i ett år og så finne ut at du må ha hjelp for å få el. Men nå hadde jeg heldigvis el selv, men ganske lenge imellom hver gang.

Skrevet

Hei. Jeg er ikke gravid for øyeblikket, men er inne og kikker på disse sidene av og til.

Jeg fikk diagnosen pco for 3 år siden. Fikk beskjed om at jeg ikke kunne bli gravid uten stor vekt reduksjon. Har alltid hatt regelmessig mens. Gikk på denne tiden på p-piller, men har alltid hatt mye trøbbel pga disse. Sluttet på p-pillene da jeg ikke kunne bli gravid alikevel. Begynte og lure etter 33 dager uten mens, så tok en graviditetstest. Den var positiv, jeg skjønte ingenting da jeg ikke kunne bli gravid......

Hadde ikke så store forhåpninger angående graviditeten,og var livredd for å miste fosteret. For å gjøre en lang historie kort fødte jeg et velskapt guttebarn i mars 2011, uten pergo, metaformin, slanking eller lignde.

Etter fødselen fikk jeg beskjed om at pco er gått tilbake/blitt mindre.

Når det gjelder pco generelt synest jeg det er for lite hjelp og oppfølging og få for dette hos norske gynekologer/sykehus.Bla får man ofte beskjed om å gå ned i vekt og legge om til såkalt null karbo kost. Dette er et kosthold som medfører ekstra kostnader, men man får ikke dekket utgifter til dette gjennom nav.Har man andre diagnoser blir man fulgt opp av leger/ sykehus ol.

Når det gjelder graviditet, vil jeg si at det kan være lurt og gå ned i vekt i forkant av en graviditet. En graviditet sliter på kroppen fysisk dersom man er overvektig.Selv har jeg fått problemer med knærne etter på.

Dette var min historie, ønsker deg ellers lykke til:-)

Skrevet

Tusen takk for svar! Det hjelper virkelig å høre solskinnshistorier! :)

Jeg tar gjerne imot flere erfaringer, tips og råd fra dere!! Tusen takk for all hjelp!

Hilsen HI

Skrevet

Jeg fikk diagnosen for 6 år siden. Hadde aldri hørt om det før, men gikk til gyn fordi jeg ikke hadde hatt mensen på to år (trodde den uteble fordi jeg var stresset). Jeg var ganske tynn helt til jeg sluttet på p-piller, da la jeg på meg mye. Noe skyldtes også et dårlig kosthold.

For å gjøre en lang historie kort: Jeg la om gradvis kostholdet. Har hittil gått ned over 40 kilo, nesten uten å trene. I dag spiser jeg minimalt med karbohydrater, er fysisk aktiv og har fått et helt nytt liv. Jeg var tidligere plaget mye med tretthet, det er borte. Mindre kviser, flott hår, slank igjen etc.

Jeg har også i lengre perioder fått mensen hver måned. I år hadde jeg den kun i mai, noe som plaget meg fordi vi skal begynne som prøvere nå. Begynte å teste med eggløsningstester, for moro skyld, den 22. juli. Samme dag startet jeg også med å være i ketose. I går fikk jeg positivt utslag på eggløsningstesten, så nå prøver vi.

Kjenner flere som er blitt gravide med pcos etter å ha byttet kosthold. Uansett, du må ikke fortvile. I dag finnes det mange hjelpemidler. Du kan få metformin, eventuelt kombinert med pergotime. Lapraskopi hjalp en venninne av meg til å bli gravid.

Spør gjerne om du lurer på mer, hjelper gjerne :)

Skrevet

bare et lite skår i gleden. El tester kan gi falskt positivt utslag på oss pcos damer :(

Skrevet

Tusen takk for svaret ditt Agnes78 :)

Jeg har lest at lavkarbo hjelper mange.. Problemet mitt er at jeg er ganske kresen, så jeg har et litt anstrengt forhold til mat, men jeg prøver å kutte karbohydrater litt til å begynne med hvertfall, jeg tenker at det er bedre enn ingenting! Så får jeg evnt. heller prøve lavkrabo senere! Jeg ønsker deg masse lykke til!! :)

Til anonym over her: hvorfor kan pcos gi feil utslag på eltester? Jeg har aldri testet meg selv, men jeg har mensen ca 10 ganger i året, og har merket elslim noen ganger tror jeg..

Hilsen HI

Skrevet

Det vet jeg, men så lenge de andre signalene er til stedet regner jeg det som sikkert. Man kan ikke alltid stole på en test alene, jeg har både EL - slim, murringer, legger på meg 1 kilo (vekten min er stabil ellers) osv. Man må alltid se ting i sammenheng.

Skrevet

jeg er nå gravid med nr 4 og har pcos, og jeg har blitt lettest gravid når jeg har veigd litt mer enn det jeg bør, og jeg og er kresen så eter det jeg liker. 1 mann kom på naturlig måte. 2 mann kom med pergo, 3 mann kom etter 1 kur med primolut. 4 mann kom med hormonspiral og hele greier. har 1 søster og mor med pcos og en kusine, hun fikk 1 barn med pergo, men ikke klart å få fler, prøvd 2 prøverør, og prøver nå primolut.

• 2 uker senere...
Skrevet

Dytter litt om kanskje flere har svar..

Hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...