Gå til innhold

Mat baby ikke skal ha, liste noen??

Anbefalte innlegg

det er jo mye mat barn ikke skal ha før de er i en viss alder, ligger det en sånn liste her inne? Har ei lita ei på 6 mnd, å vi har jo begynt med litt fast føde, men det er vel enkelte matvarer de ikke skal ha enda, jordbær kumelk..osv

hvorfor er det så mange baby mat-glass som inneholder jordbær? kan de få dette da? sånne fruktmost glass o.l

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143400277-mat-baby-ikke-skal-ha-liste-noen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mat de absolutt ikke skal ha:

Honning

Kumelk (youghurt ol. kan gis fra 10 mnd)

Nøtter(pga kvelningsfare osv)

Mat som kan gi allergier om det gis i større mengder:

Jordbær

Sitrusfrukter

Kumelk

Ellers er det ganske fritt fram, utenom at salt skal aldri tilsettes maten.

Dette er kun en liste som jeg fulgte når småen min begynte med fast føde. Kan godt være jeg har glemt noe.

Matportalen har ganske mye fornuftig :

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/barn/#tabs-1-4-anchor

Du finner sikkert noe her:)

Ellers er det jo som det blir sagt over her:)

Vaer forsiktig med egg det foerste aaret og soerg for at de er helt gjennomstekt/kokt naar du begynner aa gi det.

Vaer obs naar hvis du gir jordbaer eller sitrus (det er "tillatt" etter seks mnd), mange barn reagerer paa dette, saa gi bare littegrann og se etter om det kommer noen reaksjoner samme dag eller paafoelgende dager (utslett e.l. Lillerusken her fikk sutte paa et jordbaer da hun var seks mnd gammel og fikk rart bleieutslett dagen etterpaa).

Unngaa noetter det foerste aaret (pga allergier) og unngaa aa gi hele noetter opp til femaarsalder (kvelningsfare).

Ellers som over :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...