Maewin Skrevet 14. juli 2011 #1 Skrevet 14. juli 2011 Vi var på 4 månederskontroll i dag, og lillemor var 5255 gram og 60,9 cm. Hun har økt normalt i lengde og hodemål siden sist (og siden hun ble født) men det er værre med vekta. Etter litt fortalte HS at hun nå er på samme vektkurve som da hun ble født (2880 gram), men har gått ned nesten en og en halv kurve siden hun var rundt seks uker (i begynnelsen gikk hun veldig godt opp i vekt og tok igjen fødselsvekta på dag fire selv om hun ikke fikk til amming de 2 første dagene!). På 3 månederskontrollen veide hun 4960 gram og var 58,9 cm så hun har jo vokst litt.. Jeg synes det er litt ekkelt, men samtidig er hun ei kjempeaktiv jente som ligger veldig godt ann motorisk og som er supersosial og smiler som ei sol om hun ikke har vondt i magen eller blir overtrøtt! Hun spiser masse, og noen ganger våkner hun for nattmåltid hele 2-3 ganger, men nå har jeg altså fått beskjed om å ALLTID mate henne hver 4 time. Det innebærer jo å vekke henne på natta, men men. Vi får vel prøve.. Noen andre som har erfaringer med lettvektere på denne alderen? Jeg har jo lyst til å begynne gi henne smaksprøver og slikt, men jeg har IKKE lyst til å gi noe annet enn morsmelk sånn fast. Jeg har forsåvidt godt med melk også, og hun virker absolutt ikke sulten til vanlig..
Gjest Madolyn Skrevet 14. juli 2011 #2 Skrevet 14. juli 2011 Gutten vår gikk OPP fire vektkurver ila de første 6 ukene. Så stabiliserte vekta seg, og fra uke 8 til 12 gikk han kun opp 100 gram per uke. Ikke bekymre deg for hva HS sier. Hør på hva mammahjertet og instinktet sier deg Hvis hun allerede våkner 2-3 ggr på natta for mat, så kan det da virkelig ikke være vits i å vekke henne enda flere ganger?
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 14. juli 2011 #3 Skrevet 14. juli 2011 Ikke alltid like greit det med vekt og lengde.. Her er noen av vekt-/lengdemålingene så langt på vår LILLE jente. Fødsel: 3490 g. 50 cm 1 uke gml: 3160 g 6 uker: 3825 g. 54,5 cm 3 mnd: 5010 g 59,5 cm 5 mnd: 5890 g. 64 cm 6 mnd: 6390 g. 64.5 cm 6,5 mnd: 6600 g. 66 cm ca.8 mnd: 7170 g. 67 cm Der var visst nesten alle målingene... Hun er en liten jente som ligger i nedre del av normalkurven. Vi har vært på både ekstra vekt- og lengdekontroller. Tidvis noe bekymret, men det er nok bare at de vokser litt i rykk og napp.. Hun er en kvikk liten frøken, både aktiv og oppegående. Neste kontroll er 1-årskontrollen. I begynnelsen sov hun hele natta, men vi skulle ikke vekke henne sa helsesøster. Ikke så greit med forskjellige beskjeder. Jeg tenker at det må jo være greit hvis de oppfører seg "normalt" og viser god trivsel ellers :-)
Maewin Skrevet 14. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 14. juli 2011 Vel, NOEN ganger så kan hun sove 6-7 timer i strekk, mens andre netter våker hun 2-3 ganger for å spise, og derfor har jeg blitt vant til at hun vet bedre selv. Nå må jeg jo sette på vekkeklokke eller noe, og håper hun får sove igjen etterpå. Men vi skal prøve i en uke nå, og så veie igjen, om det ikke er noen endring så må vi vel bare konstantere at hun faktisk bare er nett og liten. Hun vokser jo i høyden helt normalt så. Pappaen er også kjempetynn med en utrolig metabolisme, så kanskje tulla slekter på ham. ;x Jeg så også på mine egne mål som baby at jeg ikke vokste spesielt mye i denne alderen. Var vel 5300 ved 3 mnd og 5800 ved 4 mnd, på tross av at jeg var 4020 da jeg ble født! Vi får vel ta tiden til hjelp, jeg prøver å ikke tenke så mye på det siden hun er ei glad og fornøyd jente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå