Gå til innhold

Jordmoreller lege?

Anbefalte innlegg

Jeg er 10 uker idag, og har tenkt å bestille time til første kontroll om et par uker. Dette blir mitt andre barn.

Det jeg lurerpå er om dere tror det er mulig å ha første timen hos jordmor? Jeg vet det sansynligvis skal være en gynekologisk undersøkelse da, og jeg liker rett å slett ikke å få det gjort hos fastlegen. Dette kan blant annet begrunnes med en tidligere spontanabort som endte med at fastlegen rev ut restene på sitt eget kontor med helsesekretæren som stod der med et pussbekken for "oppsamling" av rester.

Egentlig ønsker jeg alle mine timer/ undersøkelser under graviditeten hos jordmor. Hva tror dere om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143399613-jordmoreller-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som det er veldig individuelt hva det er man foretrekker, men jeg liker å gå til jm. Jeg får en helt anderledes opplevelse av å være gravid når mine oppfølgingstimer er der.

Synes jm har bedre tid, mer forståelsefull og har mindre grenser for (f.eks alvorlige sykdom).

Man kan få alle oppfølgingstimene sine hos jm så lenge hun har kapasitet til å ta deg inn :) men lurer på en ting, hvorfor må du ha gyn undersøkelse på første kontroll?

Jeg vet at jag kan velge jordmor, men er usikker på om den første timen må være hos legen, eller om jeg kan velge å ha også denne hos JM, og f.eks kun ta blodbrøvene og urinprøvene hos legen :)

Jeg tror noen utfører gynekologisk undersøkelse pga dette, som står skrevet her på BIM sine sider:

Sitat:

På den første kontrollen hos legen vil det også bli gjort en vanlig gynekologisk undersøkelse for å bestemme hvor langt du har kommet og for å ta en celleprøve av mormunnen hvis det er lenge siden sist du tok en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...