Gå til innhold

trenger hjelp! ang permisjon osv... (samme som på Gravid - Student)

Mini90<3

Anbefalte innlegg

Jeg er fulltidsstudent og jobber ikke ved siden av.

samboeren min jobbber heltid. får utbetalt ca 23.000 i mnd

jeg rekker å gå første semester før jeg går ut i permisjon.

da begynner jeg igjen i januar året etter.

hva kan vi få av penger?

Er det sånn at far kan ta permisjon mens jeg har sommerferie?

Er det sånn at far kan ha permisjon fra juni/juli (starten på sommerferien min) og til jeg begynner på skolen igjen i januar? (siden jeg ikke har noe skole å gå tilbake til før da?

Synes dette er utrolig vanskelig, så setter pris på om noen kunne være så snille og forklare meg det ! =)

<3

Fortsetter under...

Kan desverre ikke svare deg på alt, men er student selv i denne jungelen og kan kanskje hjelpe deg litt på vei :-)

Du har rett på engangsstønad fra NAV på ca 35 000 kr.

I tillegg har du rett på 44 uker med foreldrestipend fra Lånekassen. Beløpet blir målt opp mot samboers inntekt, men er minimum 9080kr i mnd og max 10 540kr i mnd (såfremst du er fulltidsstudent ved høyere utdanning, beløpet er noe mindre hvis du går på VGS)

Min samboer skal ikke ta ut permisjon, så dette vet jeg lite om. Men jeg vet at hvis samboer tar ut 50% eller mer, så påvirker dette støtten du får fra lånekassen. Så han kan ta opptil 49% permisjon mens du enda mottar full støtte :-)

Håper du ble litt klokere. Lykke til!

• 3 uker senere...

Hei! Det er en jungel der ute og man må virkelig sjekke ut sine krav for å få hva man ønsker. Jeg er selv student og har termin om 5 uker så jeg tar ett fri fra skolen nå. Sånn gjør vi det:

- Jeg har fått engangsstønaden fra NAV på kr 35 000 kr hvor jeg da "fordeler" 11 uttak på året jeg er hjemme, så jeg har kontroll på økonomien :)

- Jeg får jo alt som stipend fra lånekassen første året. De har ikke noe krav om progresjon (altså jeg trenger ikke å stå på en eneste eksamen) til meg som student, uansett får jeg alt av penger som stipend.

- Jeg søker IKKE om permisjon fra mitt studiested (høgskolen), men har meldt meg av alt av eksamener. Hvis jeg tar perm får ikke samboeren min noe.

- Når jeg er tilbake på skolen igjen høsten 2012, skal samboeren min ta ut foreldrepermisjon fra august-januar så snuppa våre ikke trenger begynne å barnehage før hun er 1,5 år.

Hvis du ikke søker om permisjon, men kun melder deg av alt av studier (snakk med studierådgiver angående dette), så har samboern din faktisk krav på alle de 38/48 ukene som ligger i foreldrepermisjonen. Da står du fortsatt oppført som aktiv student. Du trenger som sagt ikke gjennomføre eller bestå NOE. Ring lånekassen og sjekk om du ikke tror meg :) Hehe.

Så ja på begge disse to: " Er det sånn at far kan ta permisjon mens jeg har sommerferie?

Er det sånn at far kan ha permisjon fra juni/juli (starten på sommerferien min) og til jeg begynner på skolen igjen i januar? (siden jeg ikke har noe skole å gå tilbake til før da?

Kan jeg spørre hva slags skole du går på? Høgskole, universitet, videregående?

• 5 uker senere...

Men skal du gå på skolen da? det året? eller er du hjemme hele tiden? hvordan kan jeg melde meg av studiet? mister jeg ikke plassen min da?

Jeg går på Norges Kreative Fagskole - Mac Design .

Beklager at jeg spør mye, men det er bare litt vanskelig :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...