Gå til innhold

Jeg trenger hjelp! penger permisjon mm...

Mini90<3

Anbefalte innlegg

Jeg er fulltidsstudent og jobber ikke ved siden av.

samboeren min jobbber heltid. får utbetalt ca 23.000 i mnd

jeg rekker å gå første semester før jeg går ut i permisjon.

da begynner jeg igjen i januar året etter.

hva kan vi få av penger?

Er det sånn at far kan ta permisjon mens jeg har sommerferie?

Er det sånn at far kan ha permisjon fra juni/juli (starten på sommerferien min) og til jeg begynner på skolen igjen i januar? (siden jeg ikke har noe skole å gå tilbake til før da?

Synes dette er utrolig vanskelig, så setter pris på om noen kunne være så snille og forklare meg det ! =)

<3

Fortsetter under...

Om du rekker å være student i minst 6 mnd kan du få fødselsstipend fra lånekassen, i tillegg får du engangsstønaden fra nav. Pappaen har ikke rett på permisjon ettersom du ikke har rett på foreldrepenger, han kan imidlertid ta ut permisjon på eget grunnlag men da må du ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier..

Jeg er student og min mann er i full jobb. Vi gjør det sånn at eg tar permisjon fra mitt egentlige masterstudium, også tar eg et årsstudium mens eg har permisjon slik at eg e oppført som fulltidsstudent. Da får han rett til å ta ut hele perioden med foreldrepenger. En trenger ikke å bestå i fagene en melder seg opp i, jeg har tenkt å ta ca 15 studiepoeng og melde meg av det andre faget. Men hvis han tar ut foreldrepengene 100% får ikke jeg fødselsstipend og får derfor ikke omgjort 40% av studielånet til stipend ved mindre han tar ut foreldrepengene gradert. Altså at han jobber f.eks. 20% mens han har permisjon. Dette har ikke vi mulighet til pga hans arbeidssituasjon, så eg taper litt penger på det i og med at eg da bare for omgjort 20% av lånet til stipend. Men det får bare være. Det e ikke alt i livet som kan måles i penger! Som f.eks. å få være hjemme og ta del i de første månedene til barnet ditt. :) Det står en del om reglene på lånekassen sine nettsider.

Lykke til! Håper dere finner en løsning.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...