Gå til innhold

Skal vi "varsle" bhg om dette?

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt som starter i ny barnehage til høsten. Han har gått i fam.bhg. så måtte bytte pga at de har bare småbarn. Vi kjenner ingen av de voksne i ny-bhg, men et par av barna er kjente.

Gutten vår blir tre i desember og er nok litt umoden. Han er sta som et esel og utadvendt. Det beste han vet er å leke ute og bruke all energien sin. Han hører som regel etter, men kan godt protestere hvis det er noe som ikke går som han har tenkt det. Ikke i form av raserianfall, men setter seg på gulvet og VIL IKKE!

Han kan bla. nekte å kle på seg før han skal ut, selv om han elsker å være ute. Hjemme løser vi det med å snakke han rundt. Altså avlede og snakke om hva vi skal gjøre ute. Men jeg ser for meg at bhg ikke har like god tid til sønnen min i slike situasjoner og at det blir "stanging" mellom de ansatte og han.

Det jeg lurer på er om vi skal ta opp dette på samtale med bhg, eller om det er smart å la de bli kjent med ham først? Kanskje de har andre, bedre metoder å gjøre ting på. Kanskje dumt av oss å overlevere en løsning hvis det kan være andre ting som fungerer bedre? Som mødre flest er jeg redd for at min gutt skal bli en liten "Emil", som ingen liker.

I den forrige barnehagen hadde han veldig god kjemi med de ansatte. Men da hadde de alltid god tid. De hadde tid til å bli kjent med både hans gode og litt dårlige sider:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143399435-skal-vi-varsle-bhg-om-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere ska vel ha tilvenning? Da kan dere ta opp slike ting om det skulle bli problemer. Og så er det lurt å ha i bakhodet og snakke med gutten om at i den nye barnehagen er det flere barn så han må være flink å høre etter å gjøre som "tantene" sier

Heldigvis har ungene stort sett mye mindre protester i barnehagen enn hjemme. i barnehagen gjør de som de andre barna og dermed blir det mindre protester. Alle barn har slike nykker... jeg har 2 selv på 3 og 4 og det er maaaaange kamper hjemme, men i barnehagen er de små engler. :P

hadde ikke nevnt det med ett ord !

De observerer de første fire ukene, noen steder flere enn fire uker, også har de foreldresamtale, der de forteller deg hvor flott et barn du har ;) - De lærer ham å kjenne, veileder ham og oppmuntrer til positiv oppførsel.. medgjørlighet har smitteeffekt, gutten din ser at andre er lydhøre på hva de voksne sier, og velger av seg selv å gjøre det samme, helt sikkert !

Annonse

Jeg jobber selv i bhg, og ditt barn er veldig likt mange andre barn på hans sin alder :o) Dette har de garantert vært borti før, og ingen som "dømmer" ett barn pga det.

Liker ikke den voksene barnet ditt pga en slik ting, da har ikke den voksene noe i bhg å gjøre.

Når jeg kler på barn som ikke vil, så prater jeg rundt det og leker det bort. Vi tar oss alltid tid til det, er jo jobben vår det :o) Det funker nesten alltid.

Men er du usikker og tenker mye på det, så ville jeg snakket om det på tilvennings samtalen. Det for din egen skyld, slik at du ikke trenger å bekymre deg unødvendig for det :o)

Min egen pode på snart 1,5 år er likedann. Han hater å kle på seg og han begynner også i bhg til høsten. Jeg kommer til å nevne det i tilvenning samtalen kun for min egen del.

Lykke til med bhg oppstart :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...