Gå til innhold

Når mor og far er sammen så er det en selvfølge at vi stiller opp for barna i fellesskap..

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir det ikke sett på som samme selvfølge dersom man blir skilt??

Hvis den ene parten havner på sykehuset, da er det vel en selvfølge at den andre foreldren passer på barnet!! Klart man kan kreve det.. og kun dårlige foreldre sier nei til det!!! Uansett av hvilken årsaker man havner på sykehuset..

Kjenner jeg blir litt provosert.. av ett annet innlegg her... Det er da en selvfølge at det er FORELDRENE som i felleskap tar ansvaret for barnet.. IKKE steforeldre Ikke besteforeldrene...MEN FORELDRE!!!!!!!!!!!

Så om man ligger på barsel, vel da ER det en selvfølge at den andre FORELDREN passer på de andre barna som mor er mor for... Uavhengig om det er en annen pappa enn den man har fått barn med... Slik er det bare!!!!!!!!!!!!!

Fortsetter under...

Man kan ikke kreve og forlange. Man kan spørre, bli enig og komme til en løsning som voksne mennesker, men kreve kan man ikke.

Og det er ikke en selvfølge at den andre part har barnet/barna når den som har samvær ikke kan. Det er den som har samværet som må finne barnevakt - akkurat som et gift par må når far er på kveldsvakt og mor må på tannlegevakta. Da må mor finne barnavakt når far er på jobb og ikke kan komme fra på kort varsel.

Voksne mennesker må bli enige. Og man kommer ikke langt med å kreve og forlange.

Så du mener oppriktig at når mor er på sykehuset i hennes samværperiode så er det ingen som plikter å ta seg av barnet?? Så det er ikke barnsbeste som står i fokus, det er ingen regler for at foreldre MÅ ta seg av barna de har satt til verden?? Så dersom mor skulle dø... så er det hennes nye mann sitt ansvar (evt. besteforeldre) men ikke far?? Nei, det er slik at da er FAR pliktig å ta seg av sitt avkom.. og slik er det også om mor havner på sykehuset.. FOr de som har alle rettighetene og pliktene ovenfor barna er FAR OG MOR!!! Ingen andre har RETTIGHETER, og ingen andre har PLIKTER ovenfor andres barn!! OM både mor og far skulle omkomme da ser de etter tanter/besteforeldre og lignende... (evt. fosterhjem dersom det ikke finnes andre som kan ta seg av barna)

Har skjønt at mange foreldre er litt egoistiske og ikke klarer å samarbeide.. Men er det ikke en PLIKT å ta seg av SITT barn dersom den andre foreldren er DØD eller på SYKEHUS????? Jeg bare undrer hvilken gal verden vi har skapt, når det ikke er en selvfølge at vi tar vare på våre egne barn!! sukk... (og jo, jeg er av den oppfatning at man har en PLIKT som forelder å TA ANSVAR for SITT barn.)

Om den som har hovedomsorgen er så satt ut av spill av langvarig sykdom eller dør så plikter den andre part å stille opp. Men man plikter ikke å stille opp på samværsdager den andre har når det ikke gjelder sykdom eller andre alvorlige ting.

Jeg ser, selvsagt, som deg at det er fint, bra og flott at den andre stiller opp. Men man kan ikke kreve det eller forlange det. Og slik er det bare.

ps. du kan droppe Caps Locken. Blir veldig støyete med så mye ute-stemme

12:10

Annonse

Det er den som har barnet som er ansvarlig for barnevakt om man ikke kan se etter barnet selv.

Du er klar over at noenjobber offshore, inshore, iutlandet, turnus, har nye familier og forpliktelser? Det er mange ulemper ved å skille lag. Dette er en av dem.

Du vet helt åpenbart ikke hva du prater om siden du presterer noe så dumt som å trekke dødsfall inn i dette. Hvem som overtar barnet hvis den som har daglig omsorg dør avhenger av mange forhold. Hadde mor og far delt foreldreansvar? Hadde den med samværsrett faktisk samvær? Hvor gammelt er barnet og hva ønsker barnet selv?

Du må skille mellom moralsk plikt og juridisk plikt. Om man kan ikke, med loven i hånda, kreve at far stiller som "barnepass" når mor føder på hennes samværsdager.

Ikke sammenlign død og fødsel da. Når mor har barnet er det hennes plikt ta seg av barnet, selv om hun går i fødsel. Det er hun som må skaffe barnevakt. Samme gjelder om far har barnet i sin tid og får nytt barn.

En kan samarbeide og det mest riktige hadde vært at den andre forelderen stilte opp, men desverre funker det ikke i praksis.

Jeg tror HI i det andre innlegget lurer på om det er en rettighet i forhold til lover og regler?! Det er i alle fall slik jeg forstår det... Hvis det ikke står nedfelt noen plass, kan hun heller ikke kreve, som i å "sette fram et krav om"

Hun sier jo at hun skal snakke med fedrene, og det er sikkert ikke et problem!

Skilte foreldre er dessverre korttenkte og barnslige i mange sammenhenger. Mange klarer ikke samarbeide i det hele tatt. Feks måtte ei jeg kjenner avlyse en sydentur hun fant billig og bare bestilte i full fart, fordi pappan nektet å levere barna til henne kl 0800, da de hadde avtalt kl 1600. Da hadde han hatt de i fjorten dager.

I den ideelle verden burde det vært slik du skriver, HI.

Herrefred så slitsom du er med alle gjentagelsene og caps locken.

Død er ikke det samme som å ligge på barsel i tre dager!

Hva du mener er faktisk fullkomment irrelevant i forhold til hvilke regler som gjelder.

JEG ELSKER CAPSLOCK... og min datamaskin lager ikke ute-stemme ;)

Jo jeg har vært alenemor for to barn, og har fått to nye barn.. Barnefar til de eldste to barna er IKKE istand pga sykdom å ta seg av sine barn, så NAV har BESTEMT at jeg er PLIKTIG til å ta meg av mine eldste to barna alene!!! Altså, når far er syk, MÅ mor ta seg av barna alene.. (værst var det da jeg var alenemor...) Så jeg vet faktisk veldig godt hva jeg snakker om.. Jeg må faktisk være tilstede under samværet da far ikke klarer det alene... og barna er MITT ansvar... når han er syk. Slik er det motsatt også... bare så det er sagt.

Her snakker du om langvarig sykdom. HI i den andre tråden snakker om fødsel. Man er ikke syk, verken langvarig eller kortvarig, når man føder.

Du må ikke blande langvarig sykdom, dødsfall og en mengde med følelser inni dette. Det blir bare en saus av masse rør.

Annonse

Men sykehus er sykehus uansett hvorfor man er der.. Selv om fødsel er en lykkelig hendelse så er man ikke i stand til å ta seg av barnet, og når mor er for dårlig til å ta seg av sitt barn, da er far juridisk pliktig til å ta seg av sitt barn!! Akkurat som mor er pliktig til å ta seg av barnet sitt når far ikke er istand til å ta seg av barnet.

Død og sykehus har en ting til felles, man klarer ikke å ta seg av sine barn, derav at jeg sammenlignet dette. Jeg vet også at stefar ikke har noen rettigheter og dermed heller ingen plikter.. jeg vet at man har plikter ovenfor sine barn. Slik er det bare!

Nav i samarbeid med barnevernet har bestemt dette jo. (har jo noe med min jobbsituasjon å gjøre at nav ble trukket inn i bildet. Som nevnt ovnefor så jobbet jeg off-shore, men fikk beskjed om å slutte jobben, med støtte fra nav.. for ingen kunne ta fars-ukene...) Ja langvarig sykdom i form av alkoholisme, narkoman og hjemløs....

Faren har ingen plikt til å ta seg av barnet. Du surrer mye og er utrolig påståellig.

Hilsen ei som jobber på familievernkontor. Kan love deg at om det fantes regler for dette hadde mange unødvendige konflikter vært unngått.

Ja, det er ganske urettferdig ovenfor den nybakte far hvis han blir tvunget til å ta seg av barn som ikke er hans isteden for å være sammen med sitt eget biologiske.

Nei, de kan ikke bestemme dette. De kan foreslå dette og du kan godta det! NAV har ikke myndighet til å bestemme noe over samvær, heller ikke barnevernet annet enn når de har overtatt omsorgen. Barnevernet kan ikke tvinge deg til å være tilsyn ved samvær.

Man kan ikke tvinge foreldre til å ta ansvar for sine barn, man har helle ringen lovhjemmel for det.

Men din situasjon er jo noe annerledes. Skjønner du virkelig ikke det? Kan heller ikke skjønne at det måtte andre til for å fortelle deg at barna ikke burde være hos denne faren?! DET finner jeg merkelig!

Herregud så slitsom JEG er????? Jeg bare er oppgitt av alle bim damer som oppriktig mener at far ikke har ansvar for sitt barn når mor er på sykehuset!! Klart han er pliktig til å ta seg av barnet når mor føder, eller er på sykehus av andre årsaker.. Mor er selv ikke istand til å ta seg av sitt barn i nevnte situasjon, og da er den eneste som har juridiske forpliktelser ovenfor disse barna, BARNEFAR!!!

Slik er det å ha barn... man plikter å oppdra de, og passe på dem. (selv når den andre foreldren skulle hatt ansvaret, men av div. årsaker ikke er i stand til dette.)

Barnevernet kan gå inn å si at samvær uten tilsyn ikke er tilrådelig. Om moren da ikke overholder dette kan barnevernet gå inn å overta omsorgen. Dette er såklart en lang prosess, men tiltak kan absolutt settes inn om moren ikke klarer ivareta barnas sikkerhet. Dette også under samvær.

Det er ikke vi som mener. Det er systemet som er slik at man kan ikke kreve /sette frem et krav. Og når mor eller far trenger barnevakt så har den andre part ingen juridisk forpliktelse. Moralsk? Ja. Juridisk? Nei.

Jeg forlot faren og meldte han til barnevernet da jeg ikke kunne ha han i sammen med mine barn. Så 12.31... kan ikke skjønne hva du snakker om... Jo, de kan kreve samvær i kortere perioder, og med tanke på hans tilstand, så kan de pålegge meg å være den som er der sammen med dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...