Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på fem år som begynner på skolen etter sommeren nå.

Har ofte mine "krangler" med henne pga hun ikke "tåler så mye".

Forstå meg rett.. Det jeg mener med dette er at hun lett kan ta til tårer og sutre, istedet for å si "au" hvis noe gjør vondt. som f.eks å gre seg, om hun slår seg litt osv.

Noen tips til hvordan jeg kan få henne litt "tøffere" på dette området???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen har vel litt lettere for å gråte da enn andre..? men om du/dere har gjort veldig mye ut av ting som da hun slår seg osv tidligere, så er det vel en grunn til at hun gråter lettere.. det går ann å prøve å avlede henne, eller si om hun faller seg at det går bra, opp igjen ;) dette med å gre håret er nok mange som er veldig "pysete" på.. det er nok de fleste jenter med langt hår å floker som har en periode med mye gråting å "auuuu, det gjør så vondt!!" og da er man så vidt borte i håret med hårbørsten..

Skrevet

Jeg tolker dette litt som at datteren din vet at hun får en spesiell oppmerksomhet fra deg dersom hun "smører litt ekstra på"... Å falle å slå seg er jo selvsagt en grunn til å få trøst, men at hun skal ha så mye trøst hvis hun er litt hårsår, er en annen sak :)

Mitt beste råd til deg er at du bør vise henne at det er ikke noe big deal å få litt vondt av å gre seg, å slå seg litt osv. Si "Det går helt fint!" og ros henne for at hun faktisk grer seg selv! Det er ikke så lett for en 5-åring :)

Nå vet jeg ikke hva du mener med "krangler" med henne, men forklar henne på en rolig måte at du ønsker at hun skal prøve å ikke sutre for litt vondter. De små forstår ikke alltid det store bildet, stakkars.. Men for å unngå at dette utvikler seg til noe vanskeligere å bli kvitt, så vil jeg anbefale deg å uansett ta tak i det.

Lykke til :)

Skrevet

Juliprins..

Det er akuratt det jeg gjør. Men ser ikke ut til at det hjelper noe særlig.

Sier til henne at det går ann å si "au,det gjør vondt" uten å ta til gråt.

Og jeg roser henne så ofte jeg kan, så det er heller ingen problem :)

Skrevet

OK; men hva da om du prøver å overse sutringen hennes?

Skrevet

Det er det jeg driver med nå, så satser på at det vil hjelpe :) SYns selv det har gått bedre nå de siste dagene hvertfall.

Men jeg må si jeg merker lunta mi begynner å bli kort, når det stadig blir slikt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...