Gå til innhold

Er det sannsynlig og noen sjans for at sambo får hovedomsorgen for det eldste barnet (2,5 år) når hun har en lillebror på 2 mnd som naturligvis blir hjemme hos mamma?

Anbefalte innlegg

Er det ikke slik at søsken ikke skal skilles, eller gjelder dette kun for eldre søsken som har hatt flere år sammen? De har samme pappa (og mamma) men far har bestemt seg for at han skal kjempe til det siste for å få hovedomsorgen for eldstejenta vår, og jeg skal visstnok kun ha vår nyfødte.

Jeg holder fast ved at søskene ALDRI skal skilles og kommer til å holde den for alltid, men er kjemperedd for at han får henne.

Vi er begge to kjempeflinke foreldre, og jeg syns at han er en helt fantastisk pappa for henne, men mener uansett at det er feil å dele de. Jeg er åpen for at om noen år kan vi ha 50% omsorg slik at de begge 2 får være sammen og vokse opp, men akkurat nå er det slik at vi har en nyfødt sønn som jeg vil skal vokse opp sammen med sin søster.

Kan han få hovedomsorgen for kun det ene barnet..?

Fortsetter under...

Vil far gå med på 50% omsorg tror du, om ikke med en gang så etterhvert? Er det evt en mulighet at han kan ha den eldste i 50% fra nå av (evt 40%) også kommer yngste etterhvert inn i samme ordning?

Jeg vet ikke hvilken ordning dere har diskutert, men jeg skjønner jo at far også vil ha omsorg.

Det er en fordel å forsøke å finne en løsning sammen. Jeg har vært i en situasjon der vi ikke ble enige om fordelingen av barn, og familievernkontoret/mekling førte ikke frem. Vi endte opp med å "diskutere" dette via hver sin advokat, som rådet han og gå med på min løsning. Så etter den anbefalingen klarte vi å lage en avtale vi begge to kunne leve med på egenhånd, og klarte også å samarbeide i etterkant.

Slik jeg har skjønt det så er det kun i særskilte tilfeller at en domstol går inn og skiller søsken. Da tenker jeg på barnevernssaker der søsken kommer i ulike fosterhjem, barn med spesielle behov som kanskje ikke får den hjelpen de trenger i det faste hjemmet etc.

Nå kommer det an på hvor gammel eldstejenta er, men det anbefales ikke 50/50 for barn under 3 år og en domstol vil, i de fleste tilfeller, ikke dømme 50/50 på barn under 7 år og der foreldrene ikke samarbeider godt, bor i samme nærmiljø osv.

Jeg skjønner godt at far ønsker å ha delt omsorg for sine barn, men barna må komme først og det å kunne vokse opp med søsken er viktig og det knytter (igjen: i de feste tilfeller) bånd for livet. Jeg hadde ikke gått med på 50/50 før begge barna kan ha samme rutine og være samtidig i samme hjem.

Nå syns jeg i utgangspunktet at 50/50 er en veldig dårlig løsning for barn, men det er en annen diskusjon.

Han vil nok ikke vinne frem med dette. Håper han har en grei advokat som kan fortelle ham det før det går for langt, både tidsmessig og pengemessig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...