Gå til innhold

Når man er sykemeldt har ikke arbeidsgiver krav på å vite diagnose...

Anbefalte innlegg

Men i små virksomheter er det ofte forventet at man sier hvorfor.

Om man da lyver, og sier det er pga ryggen, når man egentlig sliter psykisk.... Gjør man da noe galt?

Eller er det ok, å si man har hatt vondt i kne når man har fjerna hemmorider etc?

Fortsetter under...

Det arbeidsgiver skal vite er om dette er noe som skyldes arbeidet og som kan tilrettelegges. Du trenger derfor ikke å lyve, men bare si at dette ikke er noe jobben kan lastes for eller gjøre noe med.

NAV anbefaler i alle fall at man forteller hvorfor slik at arbeidsgiver forstår. Arbeidsgiver har taushetsplikt videre ovenfor de andre ansatte.

Hvis det blir langvarig blir man jo kalt inn til møte hos NAV, og da er det litt dumt ovenfor arb.giver hvis man ikke kan si hvorfor, for da er det vanskeligere å tilrettelegge for deg, og dessuten større sjanse for at de vil ha deg ut av firmaet.

Men er det kortvarig så kan man f.eks si at man ikke vil snakke om/fortelle hva som er årsaken, og det er arb.giver helt nødt til å akseptere.

Trist med sånne arbeidsgivere.. Hvis jeg sleit med psyken, så ville jeg ikke gått i andre detaljer enn å si at man sliter litt mentalt eller så.. Men egentlig tror jeg de skjønner at det er problemet hvis man ikke forteller hvorfor.

En kollega av meg gikk til 'legen' hver uke, ikke så vanskelig å skjønne at det ikke var fastlegen hun var hos akkurat.

Annonse

Da sier man fysio og ikke legen vil jeg tro. Uansett ser man at hun som oftest har grått :(

Enkelte snakker om at de lurer på hva som feiler henne, men det synes jeg ingen har noe med...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...