Gå til innhold

Jeg har mista lappen

Anbefalte innlegg

pga. medisinene jeg bruker. Fikk brev om at jeg må levere inn sertifikatet i dag. Men, jeg har ikke fått noe beskjed om dette fra noen før. det er jo helt idiotisk at ingen informerer meg at ved å begynne på medikamenter, så mister jeg lappen (jeg er jo avhengig av lappen for å komme meg på jobb, levere unger i bhg. osv)

Hva om jeg bare slutter på medisinene? Noen som har peiling på regelverket rundt dette her?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143398173-jeg-har-mista-lappen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken medisin gjelder det? Epilepsi? Da må du ha vært anfallsfri i en del år før du kan ta den igjen.

Er det ADHD, så er ritalin mulig å beholde lappen med. Men Concerta er verre.

Eller er det noe annet? Må nesten vite medisinen for å kunne uttale meg her.

Annonse

Høres merkelig ut synes jeg, hadde skjønt det om du gikk "ruset" på medisiner hele tiden, men ikke at de tar lappen din fordi du tar en medisin ved behov. Det blir jo ikke annerledes enn de gangene man får hostesaft eller andre medisiner med rød trekant, man avstår fra å kjøre når man har tatt de.

Synes du skal ta en samtale med legen din i morgen, virker som dette avhenger helt av hva han har skrevet på resept/i journal. Hvem melder fra om at du har sånne medisiner, lege eller farmasøyt. Hvordan vet myndighetene om du tar de sporadisk eller hele tiden.

Nøst litt opp i dette.

Jeg har smertestillende tabletter med rød trekant her, men har da ikke blitt fratatt lappen. Når jeg er nødt til å ta de tablettene kjører jeg jo ikke bil.

Og det gjør jeg da selvsagt ikke heller. Jeg tar valium i perioder på 3-4 dager, og da er jeg så dårlig at jeg er hjemme fra jobb (jeg hadde ikke klart å styre en bil etter å ha tatt dem), og så går det 1-2 mnd. før jeg bruker dem igjen. (Og dette vet legen min)

Valium har jeg brukt i 6 år.

Cipralex begynte jeg på for en mnd. siden, så jeg er ikke "innkjørt" en gang. (tar 6 uker før de begynner å virke). Skal ringe legen min i morgen den dag og kjefte. (For at de har et regelverk er greit, men jeg syns de burde informere om regelverket FØR man begynner på medikamenter)

hi

Jeg har selv gått på cipralex og har utvidet sertifikat, så det er Valiumen som ødelegger for deg.

Selv om du tar dine valg i når du tar Valium, så kan ikke andre vite dette. Da er det tryggere at du ikke har lappen mens du bruker det, selv om det bare er av og til. Sånn er det for alle. Du er ikke alene. Valium er en skummel medisin, og jeg fatter ikke at du vil. Da er det faktisk bedre å slite seg gjennom ting. Alvorlig talt.

Annonse

https://cpanel19.proisp.no/~lillejwh/index.php?option=com_content&view=article&id=48:nye-helsekrav-for-forerkortinnehavere&catid=1:legemidler

Helsepersonell plikter å informere om pasienter som ikke oppfyller helsekravene. Leger som unnlater å opplyse om dette risikerer sanksjoner fra helsemyndighetene. Helsepersonelloven § 34 første ledd lyder:

Cipralex er da en veldig vanlig medisin mot angst og depresjoner? Så vidt jeg vet brukes den også av folk med muskel og leddplager fordi forskning har vist at det kan være smertedempende å heve seratonin-nivået i kroppen.

Om alle på "lykkepillen" skulle miste lappen hadde det blitt vanskelig for folk å komme på jobb o.l. rundt omkring.

Må være valiumen som er årsaken.

Jeg brukte cipralex til og fra i ca 10 år, og fikk aldri beskjed om at jeg ville bli fratatt lappen pga dette. Eneste legene sa var at jeg kunne få reaksjoner ved tilvenning og avvenning av medisinene og skulle være litt forsiktig pga at noe ble svimle.

Kjenner også tre andre som går på cipralex/cipramyl og de har lappen alle sammen.¨

Må være valiumen som er grunnen til at de tar lappen din, eventuelt en kombinasjon av at du bruker flere typer tabletter,

Vet du hva HI.

Det hjelper ikke hvor teit du syns dette er. Du SKAL levere inn førekortet ditt. Tenk på andre mennesker, voksne og barn du kan drepe i trafikken, hva om du kjører på noen i din egen familie!

Regler er regler. Det er en GRUNN til at du fikk dette brevet i posten.

Du skal ha klart deg uten medisiner i en god stund før du virkelig "bare har sluttet med de medisinene"....

Du har ikke førekort lengere, sånn er det, og du må bare godta det selv om det kan være tøft.

Herregud for en fjern lege. Man må jo selvsagt informere om noe som får så store konsekvenser for folk. Å miste lappen betyr for de fleste her i landet at de ikke kan komme seg på jobb eller fungere i familielivet. Da har man ofte ikke noe valg å må finne andre ordninger for å fungere helsemessig.

10:46 hva er det du øser ut av deg? Har du ikke lest skikkelig?

23:07

Med mindre fylkesmannen har klarert deg for evig tid, så MÅ man faktisk søke hvert andre år. Min mann tar Concerta, og jeg tar Ritalin. Så jeg vet dette aldeles utmerket.

Slutt å håne folk med blunketegn, det er så latterlig.

Jeg har ikke sagt et ord om at det er teit, jeg har sagt det er teit at jeg ikke ble informert (det er faktisk et lovbrudd å ikke informere fikk jeg vite i dag). Og joda, jeg kan slutte på dem og slippe å levere dem inn, fordi regelen gjelder bruk i mer enn 6 mnd. og jeg har brukt dem i fire uker. Men når jeg slutter blir jeg sykmeldt - det blir jeg forøvrig uansett, for legen ville jeg skulle fortsette på tablettene, men kunne sykmelde meg siden jeg ikke kom meg på jobb. (kjøring). Så det var ikke så enkelt å være ute i arbeidslivet nei... så, jeg, har nå sluttet på dem. Og er sykmeldt.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...