Gå til innhold

Ang. julegave, fadderbarn og søsken..

Anbefalte innlegg

JA, jeg vet jeg er tidlig ute, men kom plutselig tenke på dette. Er fadder på ei lita jente av et vennepar av meg. De har en større jente og jeg har også et barn, og disse barna har brukt gi en liten ting i julegave til hverandre. Denne tingen har vært svært liten i grunn, mer enn oppmerksomhet.

Grunnen til at jeg er tidlig ute med dette spm er at jeg var tenkt lage julegaven hennes. Jeg maler på stoler, bord, trevogner osv så var tenkt gjøre noe slikt til henne. Men hva med storesøster? Både denne julen og ellers? Må jeg kjøpe dyrere gave til henne eller kan jeg holde det på tidligere nivå? Hun har jo egne faddere så om hun får gave til under 100lappen og fadderbarnet til 400 er det da greit?

Fortsetter under...

Jeg gjør aldri forskjell på søsken, uansett om jeg er fadder til et av dem eller ikke.

At jeg er fadder til barnet betyr ikke at jeg skal kjøpe dyrere gaver til henne/han eller søsknene hans/hennes. Det betyr at jeg skal se litt ekstra til dette barnet og hjelpe foreldrene oppdra han/henne i den kristne tro.

Sånn er jeg vant til at det skal være, min fadder har aldri kjøpt dyrere gaver til meg enn til søskenene mine, vi fikk alltid likt. Men jeg har selvfølgelig alltid visst at hun er MIN fadder likevel.

Skjønner den med tantebarn men sist jul kjøpte vi gaver til barna for ca 50 kroner. Kun småting. Jeg er kreativ og kommer til å lage jenta en del gaver og sånt og det mer på en del mer enn 50 kroner. Syns også den summen er for lite om jeg skulle kjøpe en gave.

HI

Annonse

Synes fremdeles ikke du skal gjøre forskjell på søsken, de merker det etterhvert. Når du er fadder for et barn inngår det i "pakka" å også bry deg om nærmeste familie til barnet, ikke lage sjalusi og forskjellsbehandle. Du har en rolle i denne familien, ikke bare for det ene barnet.

Jeg er fadder til et barn som har søsken og jeg gir kun gaver til dette barnet. Det andre barnet har egne faddere. Dette inngår ikke under forskjellsbehandling.

MItt første barn som jeg har med en annen enn min mann får ganske kostbare gaver fra sine faddere. De andre barna har andre faddere, og jeg hadde nesten sett på det som merkelig om fadderne til den førstefødte skulle gitt gaver til mine nye barn.

Jeg gir samme sum om jeg er fadder eller ikke til jul og bursdager. Det er vanlig i min familie.

Men til konfirmasjonen gir vi som er faddere en ekstra "symbolsk" ting. Samme sum penger som de andre tantene og onklene, men en ekstrating.

Enten et forseggjort fotoalbum, spesielt smykke etc. Det er noe annet synes jeg. Da er man liksom ferdig med fadderpliktene.

Har et fadderbarn og jeg gir julegaver til ca samme sum som jeg gir til tantebarn. Er sønnen til ei venninne jeg er fadder for. Barnet har søsken og til de gir jeg julegaver for en mindre sum, samme sum som jeg gir til andre venner av barna mine. Gjør selvfølgelig en forskjell på vennegaver og tantebarngaver.

Søskene til fadderbarnet mitt har egne fadder som de får gaver fra.

Takk for svar.

Har bestemt meg for å gi det jeg vil i gave til fadderbarnet uten å ta hensyn til at det blir "forskjellsbehandling." Siden det største barnet har egne faddere vil jeg tro det barnet får gaver derfra. Barna har ikke samme far så tviler på at det minste barnet vil få gaver fra fadderne på den siden.

Er enig med en annen her om at dette nærmest ikke går inn under forskjellsbehandling.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...