Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid, men jeg aner ikke hvor langt jeg har kommet.

Jeg fødte i desember 2010, så mensen min har ikke vært helt å stole på, men jeg husker ikke i det hele tatt når siste mens var.. Troooor den var i slutten av mai :P

Kan jeg da ha "krav" på tidlig ultralyd for å finne ut hvor langt jeg har kommet? Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143397925-kan-man-f%C3%A5-tidlig-ultralyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste t på intert da jeg kom oer dette-

Hvem har krav på tidlig ultralyd?

- For å få tidlig ultralyd i Norge må spesielle krav være oppfylt. Følgende krav er hentet fra Lov om humanetisk bruk av bioteknologi, § 4 – 1 første ledd:

• Kvinner som er 38 år eller eldre ved forventet tidspunkt for fødselen

• Kvinner og eller partner som tidligere har fått et barn med kromosomavvik eller nevralrørsdeffekt

• Kvinner eller par som tidligere har fått et barn med medfødt stoffskiftesykdom hvor det er mulig å utføre fosterdiagnostikk

• Kvinner eller par som tidligere har fått et barn med alvorlig X-bundet recessiv sykdom eller hvor det er høy risiko for at kvinnene er bærer av et slikt sykdomsanlegg

• En av foreldrene er bærer av en kromosomanomali og dermed har høy risiko for å få barn med alvorlig utviklingsforstyrrelse

• Kvinner som har tatt et fosterbeskadigende medikament

• Kvinner som bruker medisiner fordi de har epilepsi

• Spesielle tilfeller kan kvinner eller par som er i en vanskelig livssituasjon, og som mener de ikke vil klare den ekstra belastning et funksjonshemmet barn kan medføre, få tilbud om genetisk fosterdiagnostikk

• Uro hos den gravide for at svangerskapet ikke utvikler seg normalt kan være grunnlag for en medisinskfaglig vurdering

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...