Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #1 Skrevet 13. juli 2011 Vi flytter til Drammen snart. Er det noen områder vi bør holde oss unna? Helst ikke mer enn 4-5 km fra sentrum. Noen som kan fortelle litt om hvordan det er å bo i Drammen? Har aldri vært der
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #2 Skrevet 13. juli 2011 Hold dere unna Fjell og Galterud. Kjenner ikke Bragernessiden, men på Strømsøsiden er Konnerud "vestkanten"
Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :) Skrevet 13. juli 2011 #3 Skrevet 13. juli 2011 Åssiden er barnevennlig, vet jeg. Og Lier er også kjempefint for barnefamilier. Selv om det ikke er i Drammen, så er det bare få minutter fra grensa og til Drammen sentrum. Strøtvedt er svinedyrt, men flott..
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #4 Skrevet 13. juli 2011 Mjøndalen er fint. Det er 10 km fra Drammen.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #5 Skrevet 13. juli 2011 ja prøv å holde dere unne Fjell og Galterud.. jeg har vokst opp på Konnerud,og det er virkelig det beste stedet;) nå bor jeg på Åssiden,og der er det greit, men håper å få flyttet tilbake til Konnerud snart:)
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #6 Skrevet 13. juli 2011 Kommer helt an på hva dere er ute etter. Avhengig av kollektivtransport? Ønske rå bo nære jernbanestasjonen? Nære marka? Barnevennlig? Turterreng? Kaffebar? Blendahvitt eller multikulturelt?
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #7 Skrevet 13. juli 2011 Takk for svarene. Skal sjekke ut Lier også Vi er ikke så kravstore, eneste er at vi vil ha følelsen av å "bo i en by". Altså ikke så langt unna sentrum. Helst at det går an å gå dit, men det er ikke et krav. Ikke avhengig av kollektivtransport. Nær jernbanestasjonen er et pluss, men må ikke. Er ikke turmennesker Barnevennlig bør det jo være (har et barn på 1 år), men vi trenger ikke å være omgitt av lekeplasser på alle kanter. Blendahvitt eller multikulturelt: Gjerne en lett blanding Ikke FOR multikulturelt bare. Noen som vet om det er vanskelig å finne jobb i Drammen? Skal begynne å studere om ett eller to år, men foreløpig har jeg ingen utdannelse. HI
Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :) Skrevet 13. juli 2011 #8 Skrevet 13. juli 2011 Hvis du vil ha følelsen av å bo i byen, så må det vel bli Bragernes eller Strømsø. De andre stedene vi har nevnt er tettsteder, masse mennesker, men ikke noe særlig kaféliv etc, da må du nærmere sentrum Jobber er det sikkert litt av, kommer jo helt an på hva du søker. Bragernes og Strømsø har gangavstand til togstasjonene. På Grønland (Strømsø-siden) har du Papirbredden, der ligger også BI, om du f.eks skulle studere der. Det er også masse blokker som er bygd helt nede ved elva (husker ikke navnet, tror det heter Bragernes strand), bare å rusle strandpromenaden inn til sentrum, og der er det blitt kjempeflott
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #9 Skrevet 13. juli 2011 Bragernes sentralt: bragernesområdet er jo nydelig. Oppover bak kirken mot strøtvedt er det mye barnefamilier, men også vanvittig dyrt. Strømsø sentralt: Nybyen kan være både dritt og knall. jo lenger opp i strømsåsen jo "finere". Danvik er flott, mellom nybyen og strømsåsen. Mest hvitt, men med multikulturelle innslag Skolekrets delt med multikulturelle bydeler, så skolen (danvik skole) er en passelig blanding. Mest eneboliger eller gamle tomannsboliger i tre. fra 10 til 15 minutter til sentrumskjernen. Gulskogen er på samme måte, kommer an på hvilken side av gulskogen man bor. Egen jernbanestasjon, byens største og nyeste kjøpesenter. Skoler, både private og offentlige barnehager. Gulskogen gård er flott. God skole (har jobbet der) Tjue min gange til selve sentrumskjernen/torget. Konnerud er kanskje ikke stedet for dere da, mye dugnad og idrett, midt i marka, 10 min bil/buss til sentrumskjernen.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #10 Skrevet 13. juli 2011 Takk igjen, for lange og fine svar. Nå er jeg litt klokere! HI
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #11 Skrevet 14. oktober 2011 Haha, har ikke deltatt på en eneste dugnad eller idrett enda vi da.. Men er veldig fornøyd med at vi kjøpte på Konnerud for et år siden, gull oppvekstvilkår for barn, hyggelige folk, møblerte hjem og gode skoler Det som er knall med drammen er jo at hver bydel er så forskjellig, og har veldig sjarm. ( Minus Galterud og fjell, så klart .. og igrunn det meste til høyre for bybrua på begge sider om du står på vestfoldsiden...) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #12 Skrevet 14. oktober 2011 Nyskjerrigper her; Dere Drammensboere, hva heter det området som er der Svelvikveien går? Altså igjennom byen og utover(når man kommer fra Oslo-sida)? Nede ved elva der det er båtplasser. Noen som vet? Har ei gammel venninne som bor der, men jeg er ikke lokalkjent og vet ikke hva området heter.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #14 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg aner ikke, jeg bare vet at de bor i Drammen, adresse Svelvikveien. Har kun vært utenfor der, og har ikke lagt merke til noe skilt langs veien hvor det står stedsnavn. Åssen er Tangen da? Bra eller dårlig? Vurderer også Drammen, men kan jo ingenting om byen!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #15 Skrevet 14. oktober 2011 Svelvik veien og tangen er ikke noe fint.Der bor det nok litt av hvert for å si det sånn.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #16 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg vet ikke hvordan det er å bo på Tangen, men Svelvikveien er en tungt trafikkert vei, så jeg ville ikke bodd langs den veien. Du har jo et tettsted som heter Åskollen, tror Svelvikveien går forbi der, og der er det ihvertfall helt greit å bo.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #17 Skrevet 14. oktober 2011 Okei, takk for info:-) Man lærer i grunnen litt av hvert her på bim/dib, er liksom alltid noen som vet svaret på det man lurer på, om google ikke er til hjelp! Så Tangen/Svelvikveien er litt sånn "østkanten" da, eller? Trygde-, innvandrerdominert eller bare stygt? Kan jo være dårlig eller bra på så mange ulike måter.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #18 Skrevet 14. oktober 2011 Søsteren min bor på Tangen, og er verken innvandrer eller trygdet. Men jeg har inntrykk av at strekningen forbi Tangen er litt "gammel", med masse gamle hus som skriker etter renovering..
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #19 Skrevet 14. oktober 2011 Utrolig at ingen har nevnt Gulskogen. Det er ca 5 min å kjøre fra Drammen sentrum. Man føler at man bor utenfor byen, men allikevel er det kort avstand til sentrum både å gå og kjøre. Kort vei til togstasjon, gode bussforbindelser, masse barnefamilier og mange bra barnehager for eksempel Kjerraten. Jeg hadde absolutt ikke flyttet til Konnerud. Masse små eneboliger som ligger tett i tett uten noe som helst sjarm. Et skikkelig snøhøl på vinteren og masse kø opp og ned konnerudbakkene. Får sikkert kjeft av Konnerud elskere men det får så være og ja jeg har bodd der en gang jeg stemmer absolutt for Gulskogen. Eller så er Øren, Nybyen og Danvik veldig fint
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #20 Skrevet 14. oktober 2011 He he jeg bor også på Gulskogen. Det er mye bra her, og sentralt er det!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #21 Skrevet 15. oktober 2011 Gulskogen er fint nok det, men mye nark og sosialt i området rundt gulskogensenteret... Men Gulskogen er et relativt stort område da så.. Konnerud har høyest kapitalvekst på bolig, lite nark og sosialklienter i forhold til andre bydeler, men har lokalt noe grums så klart. Barnevennlig og hypersosialt. Sammen med Øren er det litt "vestkant". Åskollen, relativt barnevenlig og ok pris. Lite kriminalitet. Tangen, mye sosialt, psykiatri og nark. spes etter at kommunen kjøpte opp noen boliger der. Mye slitt som krever endel oppussing og lav prisvekst på bolig. Øren koster litt, men man får også mye igjen når man selger. Bra område. Nybyen og Danvik har endel sosialt, eldre og rus men spredt utover. Men du vil føle deg relativt urban med kort vei til sentrum da...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #22 Skrevet 15. oktober 2011 Hvordan er Ørens skole? Nå er det vel noe rusk overalt, men så klart i et område med bare eneboliger så er det ikke så mye sosialklienter. Men tror helt klart at det er flere ok steder i byen enn Konnerud og Øren. Jeg har hørt flere som sier at Konnerud er litt klikkete med mange "fine" hvis du forstår.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2011 #23 Skrevet 15. oktober 2011 Ikke sant, alle steder har litt rusk men noen er verre en andre Det som er litt spes med drammen da er at det kan være stor forskjell over kort område. Ta Åssiden f.eks, mange bra steder som f.eks mot Aaronsløypa og oppover, men noen gater nær hovedveien (blokkområde) er steder jeg ikke ville kjøpt.. Og Åssiden er bare en bydel. Konnerud er nok litt hva du gjør det til selv, tenker jeg. Har selv bare møtt hyggelige konnerudboere, men klart det er noen "wannabe sosser" (i mangel på bedre ord ) men tro meg, det er det på Øren også hehe. Konnerud er kjent for de bedre skoler og bhg, en bydel med "god økonomi". Øren skole kjenner jeg ikke så mye til, og for deg er det en positiv ting og sansynligvis lite "galt" der Det du kan gjøre er å se på prisvekst på boliger i forskjellige bydeler, lurer på om Finn.no har en slik funksjon. I en så liten by gir det deg en god pekepinn på hvor det er "møblerte hjem" og lite tull... (høyere pris=beboere stiller høyere krav til skoler, bhg, standard generelt) (9:15)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå