Gå til innhold

Hva med Grimstad eller Lillesand - noen som bor der/har bodd der?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er spørsmålene fra mandal-tråden:

Vi går med en liten (stor?) drøm om å flytte sørover, men er dårlig kjent. Har hørt en del negativt om Kr.sand, og er forsåvidt også lei av å bo i stor by, har nylig flyttet fra Oslo av den grunn.

Har tittet litt på Mandal, og lurer veldig på hvordan det er der.

Kjøretid til Kristiansand? Kjøretid til Oslo?

Barnehager, skoler.

Jobbmarked, begge er lærere.

Ungdomsmiljø? (rusbelastet?)

Kulturtilbud?

været, spesielt på vinterstid. Snø? Er det noen muligheter forlangrenn?

Og ikke minst: min mor vokste opp på sørlandet (mindre bygd), og rister ellevilt på hodet når vi nevner flyttelysten. Dette var opå 70-80-tallet, og hun forteller om hvor vanskelig det var å vokse opp i Bibel-land, som del av en veldig ikke-religiøs familie. Hvordan er dette nå?

På forhånd takk for svar :-)

Lillesand er en drittby (bokstavelig talt, da det lukter dritt i hele byen og det er mange drittunger derfra..) Men Grimstad synes jeg er helt fantastisk. Godt miljø og fredelig sted. Gode skoler og fin skjærgård.. Menneskene er også veldig herlige!! Ikke for stort og ikke for lite - akkurat passelig :-)

Takk for svar. Lillesand kjenner jeg ikke til i det hele tatt, så godt med innspill :-)

Står vel mellom Mandal og Grimstad, tenker jeg. Mandal er nærmest hans familie, Grimstad nærmest min, så dette er spennende!

Hva med Arendal da?

Dobbelt så stor som grimstad, litt mer som skjer.

Ganske rolig her og, fine langrennsmuligheter og den del kulturliv spes på høsten.

Grimstad kan være litt dødt på vinteren, Arendal har litt mer å tilby da syns jeg hvertfall.

Lykke til, sørlandet er veldig behagelig sted å bo på.

Bor i Lillesand. Bodd der i 33 år.

20-25min til Krsand.

12 min til IKEA, Sørlandsenteret.

3 barneskoler og en montesori

1 ungdomskole

1 VGS

Ca 12 barnehager

Ingen harde vintre, mest slaps. Er barnerenn hver uke i Holta. Og er noen løyper for langrenn.

Skjærgården er fantastisk. Byen er en perle.

Annonse

Jeg er ikke religiøs - storkoser meg i grimstad! fantastisk by, gode forhold når det gjelder alt.

Ca 30 min til Kristiansand, 3-4 timer til Oslo

Gode barnehager og skoler - helt opp til universitetsalder!!

Lærere er det vel alltids bruk for...? Det området tør jeg ikke si noe på men det er alltid behov for lærere...

Det er et kjempebra ungdomsmiljø. Ungdommen gjør hva de vil (misforstå meg rett: det er ikke mye gruppepress, men de fleste har selvfølgelig regler hjemme)

Rusmiljøet er visstnok til tider stort, men jeg har aldri lagt merke til det... De har egne boliger der de kan oppholde seg uten å "plage" andre!

Kommer an på hva slags kulturtilbud du ønsker, men...

Kino, 3 treningssentere, shoppingsenter, gågate, "sykkelbyen Grimstad", Sommerskole (i form av gøy og moro/ -> leir)

Nær Hove hvor de har idrettsleir om sommeren og Arendal, der skjer det jo også mye :-)

Ungdomstilbud (riktig nok "kristne", men jeg pleide selv å henge der for ti år siden da jeg var borgerlig konfirmant ) Spiren, FMU, Power Station, .... For å holde ungdommen rusfri og aktiv!

KRIK

Gode tilbud til trening og aktiviteter, dans, turn, fotball, sang, kor, ........ u name it.

Været er som regel veldig greit, og selvom vi har "slapsete" vintervær til tider har vi lang lysløype som på vinterstid kun er langrennsløype, hvor man kan gå på ski. Midt i løypa er det "akebakke" på vinteren hvor man kan kose seg med pølser, kvikk lunsj, appelsiner og kakao!

Det lages også skøytebaner på flere vann her, i tillegg til at det kun er en 20 min kjøretid til skøytebanen på Myra i Arendal.

Anbefaler Grimstad på det sterkeste!!!!

Tusen takk for fine svar!

Arendal ha rjeg strengt tatt bare kjørt gjennom med sørlandsekspressen, men det så litt trist ut?

Vi skal ta turen nedover i september/oktober, titte litt mer rundt i både mandal, grimstad og lillesand.

Er jo spesielt opptatt av skole og barnehage, men også av om det går fint å bygge opp nytt nettverk for oss voksne, og dette er jo ting som er vanskelig å finne ut før man sitter der og angrer/puster lettet ut :-)

Når vi er på ferie så bor vi Homborsund, som ligger midt mellom Grimstad og Lillesand.

Så eneste erfaringene jeg fra de to stedene er at det er utrolig koselige sommerbyer. Skjønner ikke hun som snakker dritt om Lillesand over her. (er nok noen fordommer ute og går!?)

Koselige gågater, småbutikker, kronglete gater er felles for begge.

I Homborsund er det utrolig koselig, med en kjempefin barnehage, barneskole, en nærbutikk, og litt bondeland i tillegg til at det ligger rett ved sjøen.

Båthavn er det og selvfølgelig..

10 minutter å kjøre til enten LIllesand eller Grimstad for større butikkinnkjøp.

20 minutter til Dyreparken og Sørlandssenteret.

Et lite hestemiljø er det også i Homborsund.

Jeg har nettopp kjøpt meg hus i lillesand (: Har bodd der i ungdommen.. Det likte jeg ikke. Men har bodd mye i kristiansand i "voksendommen" og det likte jeg iallefall ikke! Har vert mye i lillesand det siste året og nå synes jeg det er verdens triveligste by (;

grimstad er koselig den og, men der man kjører gjennom arendal er det ikke noe som helst egentlig.

Bysentrum er veldig koselig, ikke så mange hvite trehus som i Grimstad.

Hvis Arendal er en besøksby så må jeg si Grimstad hvertfall er det :)

Tror det med å bygge opp nettverk kan være like vanskelig begge steder egentlig.

Mange barnehager og skoler her og vet at en del skoler søker lærere.

Lillesand er absolutt ingen drittby. Lillesand er en fantastisk flott liten perle, kjempekoselig om sommeren, men nok litt dødt om vinteren. Jeg er vokst opp i lillesand, men har bodd i grimstad i voksen alder. Trives godt i Grimstad, men det stemmer nok litt her enda det med bibelbelte. Jeg er ikke kristen, men har ingen store problemer med å bo midt i bibelbeltet :-)

Annonse

Enig i at Lillesand ikke er noen drittby.

Er vokst opp der selv og hadde en finfin barndom i den lille sørlandsbyen.

hadde det ikke vært for (for mitt vedkommende) begrenset jobbmarked, så ville jeg gjerne flyttet tilbake.

¨Når det er sakt så er jo "Grømstad" også en veldig koselig plass.

Litt større forhold enn i Lillesand, men noe info om stedet som barnehage, skole ect vet jeg ikke. Sikkert ikke noe dårligere enn i nabobyen :)

Når det gjelder relgion og "bibelbeltet" så er det sikkert ikke noe verre enn man gjør det til selv.

Vi har våre skandaler og oppturer som alle andre plasser i dette langstrakte landet.

Lykke til med flyttingen :)

takk for svar :) Sikkert det jeg har lest om eller hørt da, det med rusmiljø ift innbyggertall.

Min beste venninne jobber med rusmisbrukere under 25 år, så det er noe jeg er veldig oppmerksom på og bekymret for, og det vil nok veie tungt når vi tar en avgjørelse, selv om man aldri er garantert noe som helst, ua sett hvor man bor.

altså det med rus...det kommer jo veldig an på hvor man vokser opp i de forskjellige bydelene og hva man bedriver.

Jeg er vokst opp på mellom grimstad og arendal og visst nok er det ett stort rusmiljø der, noe jeg aldri har sett noe spes til. Det kommer veldig an på hvor man er og hva man gjør det til egentlig. Er jo rusmiljøer i alle byer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...