Gå til innhold

Mandal - hvordan er det å bo der?

Anbefalte innlegg

Vi går med en liten (stor?) drøm om å flytte sørover, men er dårlig kjent. Har hørt en del negativt om Kr.sand, og er forsåvidt også lei av å bo i stor by, har nylig flyttet fra Oslo av den grunn.

Har tittet litt på Mandal, og lurer veldig på hvordan det er der.

Kjøretid til Kristiansand? Kjøretid til Oslo?

Barnehager, skoler.

Jobbmarked, begge er lærere.

Ungdomsmiljø?

Og ikke minst: min mor vokste opp på sørlandet (mindre bygd), og rister ellevilt på hodet når vi nevner flyttelysten. Dette var opå 70-80-tallet, og hun forteller om hvor vanskelig det var å vokse opp i Bibel-land, som del av en veldig ikke-religiøs familie. Hvordan er dette nå?

På forhånd takk for svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143397600-mandal-hvordan-er-det-%C3%A5-bo-der/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommeren er varm-varm, vinteren kan være kald-kald.

De siste årene har det jo være utrolig mye snø på Sørlandet.

Kan huske å ha vært ute i Mandal en gang, husker lite av det men så en full ung mann som gjorde hærverk, dvs veltet noen blomsterkasser.

Du har en del fordommer... felles for de veldig kristne stedene på Sørlandet og Sør-Vestlandet er at det har vært stor tilflytting og befolkningsøkning siden 70-tallet. Miljøene kan altså ikke være like ensrettede som den gangen. En god del folk er selvsagt kristne fortsatt, men kanskje mer moderate i den forstand at de går på kino og leser Harry Potter.

Hvor har jeg vist fordommer?

Jeg forklarer ganske enkelt om min mors opplevelser, forklarer at dette var på 70-tallet, og spør åpent om dette, som unektelig var tingens tilstand på den tiden, har forandret seg?

Fordom = dom på forhånd, uten fakta ;-)

Takk for svar, har sett at det har vært mye snø de siste vintrene, et pluss i mine øyne :-)

Annonse

Lite kulturstyrt var et eget spørsmål, beklager at glasset var halvtomt, skulle spurt: "stort kulturtilbud" ;-)

Frp-styrt? Helt legitimt spørsmål fra en som hører til ytterst i den andre politiske fløyen.

Rasisme også et helt åpent spørsmål, fra en som selv er adoptert, og ønsker å vite om det er tunge rasistiske/nynazistiske mljø dit hun evt flytter.

Fordom = felt en dom på forhånd. Spørsmål = nysgjerrig, ønsker å vite fakta.

Nåværende ordførere i Vest-Agder

Audnedal: Tønnes Seland (Bygdelista)

Farsund: Stein A. Ytterdahl (Ap)

Flekkefjord: Reidar Gausdal (V)

Hægebostad: John Fidjeland (KrF)

Kristiansand: Per Sigurd Sørensen (H)

Kvinesdal: Odd Omland (Ap)

Lindesnes: Ivar Lindal (KrF)

Lyngdal: Ingunn Foss (H)

Mandal: Alf G. Møll (FrP)

Marnadal: Helge Sandåker (Ap)

Sirdal: Thor Jørgen Tjørhom (Sp)

Songdalen: Johnny Greibesland (Sp)

Søgne: Solveig Kjelland Larsen (Ap)

Vennesla: Torhild Bransdal (KrF)

Åseral: Oddmund Ljosland (Sp)

http://no.wikipedia.org/wiki/Ivar_Lindal

Jeg bor i Mandal, og jeg stortrives her;)

Kjøretid til Kristiansand er 45 minutter omtrent. Til Oslo er det sirka 5 timer tror jeg.

Det er mange flotte barnehager her, og flotte skoler.

Ungdomsmiljøene vet jeg ikke så mye om...

Bibelbelte merker jeg ingenting til :)

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Jeg bor ikke der da og har heller aldri bodd der, men min familie er derfra eller deler av den og har vært der hver sommer i 21 år som jeg er.

Ungdomsmiljøet virker som kjeder seg litt. Det er ikke de store muligheten for ungdom i Mandal. Det har vært en god del hasjrøyking i mange av ungdoms gjengene der. Det er også et relativt hardt miljø om man skiller seg ut som ungdom pga lavt innbyggertall og lite kulturmuligheter er det nok tøft å være anderledes der.

Jeg snakker ikke for alle nå, men av min personlige erfaring.

Men på den andre siden er Mandal den vakreste byen jeg vet om. Vi har hus i Kleven det vil jeg ikke anbefale som bosted fordi der er det BRATTE bakker som bunner i hav og ISglatt om vinteren og kjipt å ha på ungen redningsvest bare for å hente posten...

Om man passer inn i miljøet der tror jeg det er en fin by å vokse opp i. Det er nok lettere for barn å vokse opp der fra starten enn å være tilfrlyttere da det til tider kan være litt "redd for det ukjente" jantelov der og vanskelig å komme inn i en allerede knyttet gjeng.

Lykke til da med flyttevalget! Jeg har faktisk vurdert det selv, men jeg er avhengig av mitt nettverk her hjemme. Men når jeg ser hvor mye jeg hadde fått for pengene der må jeg si jeg blir fristet! Nydelige hus til salgs i brogata nå fpr 1-2 mill da snakker vi hus med egen frukt og rosehage! 2 min til sentrum. Tar forsovet kun 10 min å gå gjennom hele byen da og norges lengste strand ligger jo også i Mandal..

Nei nå på slutten ble jeg litt nostalgisk så ble mye rot der ser jeg :P

Annonse

Ja, nå ble jeg usikker på om du reklamerer eller advarer, Juliea+gullet ;-)

Det er den vakreste byen jeg vet om også, og den har jo mer eller mindre alt man "trenger", resten finnes i kr.sand.

Jeg er jo absolutt mest bekymret for hvordan det evt blir for barna. Vi har nå en på 3 år, og ønsker en til om et år eller to, så vi føler vi er nødt til å flytte innen maks et par år hvis det skal bli noe av.

Men er altså veldig bekymret for ungdomsmiljøer med mopedmekking, villkjøring og rus - fordom eller ei.

Mye å tenke på viktig beslutning!

Har også sittet og siklet og drømt på boliger på finn, det føles ofte latterlig å bo her i tykkeste bygryta på østlandet og betale så mye for så lite.

Hvor bor du nå, langt unna?

Personlig erfaring med Mandal: mye kjeltringer dessverre, men vakkert. Fint å dra på dagstur dit... men jeg ville aldri bodd der!

Jeg lurer litt på hva som er dine grunner til ikke å ville flytte til Kristiansand? Om du er lei av å bo i by er det mange bydeler, eller tettsteder rundt som er fine. Bibelbeltet merkes nok bedre enn i Oslo, men på ingen måte som er negativt. Jeg har fått noen venner som er kriste, men de fleste unge, kristne menneskene jeg har truffet her er veldig, veldig oppegående og har et svært godt syn på hva det å være kristen i dag betyr... Ingen formaning, og stor aksept for andre livssett!

Dessuten tror jeg de fanatiske kristne holder seg mest for seg selv, så du merker ikke så mye til de.

Kristiansand er en by med særdeles godt kulturtilbud, og en skal ikke langt opp "i heia" for å finne skiføre. Mange aktive skigåere her.

Bydeler jeg ville foreslått som ligger landlig til: Sødal, Randesund, Høvåg, Strai... Ikke så langt til byen, og veldig landlig om man vil :)

Flyttet selv hit for 5 år siden, og stortrives, har fått masse venner her og blir nok boende her resten av min tid!

Takk for svar :)

Fint å høre fra en innflytter. Hvor flyttet du fra?

Usikker på hvorfor vi ikke ønsker kr.sand. Det har vel kanskje vært mye negativt fokus i mediene de siste årene? Rus og flykntingeproblematikk og sånt, men det er vel kanskje ikke verre enn Oslo..

Ang kristne så er jeg abolutt ikke noen fanatisk hedning heller altså, jeg har studert religion, og har både kristne, muslimske og hinduvenner ;) Det er mest den fanatiske kristendommen min mor opplevde (ja, for 30 år siden ;) jeg frykter, men der opplyser du meg jo fint.

>skal absolutt sjekke ut forslagene dine - jeg er i utgspunktet utpreget byjente, så jeg føler meg vill og vågal som vurderer å flytte på "landet" ;)

Nå bor jeg som deg HI i tykkeste bygryta Oslo i en altfordyr leilighet! Jeg vet ikke selv om jeg reklamerer eller advarer, men jeg er litt sånn pro/con. Vurderer det litt selv også.

Jeg vet iallefal at jeg tilpasser meg, jeg trodde aldri jeg kunne være typen til å bo i en småby. Jeg er nemlig glad i overflatiske ting som shopping, spise ute, gå ut på byen drikke fin vin +++, men jeg liker også alle kjenner alle mentaliteten, kjøpe fersk sjømat for en billig penge når jeg måtte ønske, føle at jeg bor i en liten kardemomme by.

Jeg har bodd et halvtårs tid på Finnsnes før som er en enda mindre liten by og jeg trivdes der, bare var for lange vintre så jeg hadde nok klart meg bra i Mandal.

Men tenker som du på dette med ungdomsmiljøet, slemt å si kanskje, men jeg vil ikke ha en harry datter med ihjel bleket hår tuppert høyere enn eifeltårnet, som dater en mopedmekkende hasjrøykende "kjekkas" med flertallige ringer i ørene som kjører henne opp til utsiksplassen på sin hjemme mekka moped for å få "snøret i bånn"

Flott bilde på mitt marerittscenario!

Men man må kanskje sette lit til at oppdragelse og familieforhold er godt nok? Det er jo slike miljøer de fleste steder - både store og små.

Er det noen spesielle områder i Mandal som er bedre/verre enn andre?

22.22 her

Flyttet fra Nord-Norge. Synes det er helt herlig å bo bo sørlandet! Det samme synes min mor og brødre. Hele familien har endt opp her!

Det finnes flere fine plasser. Om du virkelig vil på landet (med nærhet til byen) ville jeg sjekket ut Øvrebø og Vennesla også :)

Sant en god dose selvrespekt og noen gode verdier i bunnen hjelper nok på. Ja er slik de fleste steder, men er fler valgmuligheter i større byer flere type gjenger å finne sin plass i.

Så godt kjent er jeg desverre ikke, men lt er jo relativt lite der. Så uansett hvor dere bosetter dere i Mnadal kommer vel barna til å kjenne de andre barna selvom de bor på andre siden av byen er ikke de helt store avstandene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...