Gå til innhold

Puppen full av melk men får lite ut ved pumping. Setter stor pris på hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei=)

Jeg har en liten budda av gutt, akkurat 4 mnd og over 8 kg. Jeg har hele tiden hatt mye melk, og slitt en del med lekkasjer, å våkne opp i en dam om morgenen etc. Trodde derfor pumping skulle gå rimelig greit. Men altså. Nå har jeg omsider gått til innkjøp av pumpe, både elektrisk og manuel (avent). Jeg har forsikret meg om at pumpene er 100% korrekt skrudd sammen, så det står ikke på det. Jeg kjenner sugetak og alt. Her kommer problemet: Jeg får fint i gang utdrivningsrefleksen, og melken begynner å strømme (facinerende å se på!). Greia er imidlertid at "flowen" stopper etter svært kort tid. På dagtid får jeg ut 80 ml maks, på kveldene inneholder denne flowen bare 40 ml. Det er masse melk igjen i puppen, noe jeg ser ved å klemme med fingrene. Da kommer det masse ut. Etter en slik pumpeøkt kan jeg også legge mimi til brystet og han blir fint mett på bare en pupp (altså den "tømte"). Det er mao masse der inne som jeg ikke får ned i flaska. Ingen brukermanualer beskriver pumpeprosessen så spesifik at jeg jeg om det er vanlig at melkestrømmen stopper etter relativt kort tid? I så fall, hva da? Pumpe videre og vente på ny "flow"? Eller virker det sært at melkestrømmen min stopper etter så få ml melk og så kort tid (kun noen få minutter) ? Jeg har prøvd å fortsette etter en slik stopp. Jeg får imidlertid ikke i gang noen ny melkestrøm. Men kan hende jeg har vært for utålmodig. Dette irriterer meg så fælt, for det står jo ikke på at jeg har lite melk, det flyter jo over! Gutten min har også fått påvist kumelkeproteinallergi, noe som gjør at det hadde vært svært gunstig om jeg kan fryse ned en del mm slik at han kan ha i grøt og slik når han begynner med fast føde (bare pupp foreløpig). Jeg syns på en annen side at det virker som en elendig ide å bare fryse ned masse formelk. For det er det jeg regner med at jeg får ut. Kun dne tynne formelka. Og så stopper det liksom opp.

HJELP!

Hvordan foregår deres pumpeprosess, litt sånn detaljert?

Jeg har prøvd kanskje hele 10 ganger, alltid med samme nedslående resultat.

PS: Jeg får ikke helt til å pumpe ett bryst mens lillemann spiser av det andre. Dette fordi han har begynt å bli så distrahert under måltidene. Må holdes opp, rapes underveis, avledes, frem og tilbake osv. Trneger med andre ord to hender og ingen pumpe i veien for at hans spising skal gå mest smertefritt for begge parter. Men jeg får jo fint i gang melkestrømmen alene også. Problemet er som sagt at den stopper opp så alt for tidlig....

Fortsetter under...

Tja, har samme erfaring som deg, men kan jo svare for å gi innlegget ditt en dytt om ikke annet.

Har prøvd pumping bl.a. da jeg gikk tilbake i jobb med 6 mnd unge hjemme. På tross av fulle bryst og melkespreng kom det svært lite ut ved pumping.

Du kan kanskje sjekke med legen om det kan hjelpe med sånn nesespray ved pumping?

Jeg prøvde å google litt rundt,og det er vanskelig å finne svar på dette for deg.

Men pupp er pupp uansett hvilket pattedyr den er festet på,så kanskje dere får litt informasjon fra denne linken:http://no.wikipedia.org/wiki/Jur

Det kan jo se ut som håndmelking virker bedre på dine bryst enn pumping? Kanskje ammehjelpen har noen tips å komme med?

Hm, hva med størrelsen på brystskjoldet? Har du rett strl for deg?

Sakset fra bruksanvisningen til medela harmony:

"Velge rett størrelse på brystskjoldet! Et korrekt tilpasset brystskjold forhindrer at melkegangene presses sammen under pumping, slik at melken strømmer lettere ut.

Du har valgt riktig brystskjold dersom du kan svare «Ja» på følgende spørsmål:

• Kan brystvorten bevege seg fritt i trakten?

• Trekkes kun litt eller ikke noe av det pigmenterte området rundt brystvorten inn i trakten til brystskjoldet?

• Kan du se en myk, rytmisk bevegelse i brystet ved hver pumpesyklus?

• Føler du at brystet tømmes overalt?

• Er du uten smerter i brystvorten?

Hvis du svarer «Nei» på ett eller flere av spørsmålene ovenfor, bør du prøve et større (eller mindre) brystskjold.

Medela PersonalFit™ brystskjold er tilgjengelig i fem størrelser – fordi en størrelse ikke passer alle."

Har du prøvd å klemme på brystet mens du pumper? Jeg ser også at det kommer lite etterhvert, og da klemmer jeg brystet sammen. Da kommer det mer en stund, og når det avtar igjen, flytter jeg grepet på brystet og klemmer et annet sted. Slik får du tømt de forskjellige melkekanalene. Lærte dette da jeg hadde tette melkekanaler! Det kan også hjelpe å stryke nedover på brystet, ovenfra og ned mot brystvorten for å hjelpe melken ut.

Hvis du bruker Avent, kan du også prøve om det blir noen forskjell med eller uten den gummidingsen du skal ha utenpå pumpe"trakten" (altså den trakten som er inn mot selve brystet). Jeg synes jeg får bedre vakuum uten.

Som nevnt over, kan det også hjelpe å få en nesespray med hormoner som brukes bl.a. ved tette melkekanaler. Dette inneholder oksytocin som får igang utdrivingseffekten.

Lykke til!!

Hei, jeg bruker min avent håndpumpe for tredje barn nå. De to første svangerskapene har jeg ikke hatt noen problemer med å pumpe ut 200-250 ml melk. Men denne gangen har jeg det akkurat likt som deg. Jeg må jobbe mye mer med brystet for å få ut melken.

For meg er det viktig at brystet er varmt, en varm dusj gjør underverker før pumping. Jeg får også lett klumper som må masseres ut, dette gir jo tette melkeganger hvis ikke. Når jeg pumper så må jeg i tillegg endre stilling på pumpen slik at trykket varierer litt rundt. Altså ikke holde pumpen på samme plassen hele tiden.

Ikke gi opp, det kommer etterhvert. Bare fortsett å prøve.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...