Gå til innhold

Førstegangsmor - spm ang gulping og rap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan svare på disse spørsmålene.

Må babyen gulpe etter hvert måltid?

Må babyen rape etter hvert måltid?

Vi får nemlig sjeldent til at han gulper eller raper... Er redd han gulper etter vi har lagt ham og setter gulpet i halsen. Det har heldigvis ikke skjedd ennå. Han er kun 5 dager, hvis det kan virke inn på svarene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei og gratulerer med baby :)

nei de må ikke rape etter hvert måltid, men veldig fint om de gjør det sånn at de får mindre luft i magen.

gulpe er det ikke alle babyer som gjør og har du en baby som ikke gulper er jo det en bonus :)

Og det er svært få som setter gulpet i halsen, så ikke bekymre deg.

for min baby virket det best å få opp rapen ved å sette han litt opp, vanskelig å forklare men hvis du ser på denne videoen så har du noen gode tips der :)

Forresten så fant jeg fort ut at han ikke trengte og rape om natta, tok jo en evighet, ble jo sittende oppe i timesvis, så da holdt jeg bare opp med det og det gikk bra :)

Skrevet

Hei!

Kan svare det jeg selv har erfart med 1.jenta og erfarer nå med 2.mann (8 dager gammel). Med første rapte jeg henne etter hvert måltid, hvis ikke fikk hun mye luft i magen. Jeg kunne gå rundt i et kvarter før det kom en rap, men den kom til slutt. Hvis babyen gulper etter den er lagt, vil den automatisk snu seg til siden. Jenta vår kastet opp i tre mnd (sprutoppkast!) og jeg var veldig nervøs for at hun skulle sette alt i halsen. Det skjedde aldri, det kom alltid ut.

Andremann raper jeg veldig ofte. Hvis han svelger mye luft når han spiser, avbryter jeg ammingen og tar ham opp for å rape. Ofte er det lett å få opp en rap hvis de ikke ligger og spiser lenge etter de har svelget masse luft. Du kan n høre at babyen svelger luft, det blir en annerledes lyd enn når melka bare renner inn. Så jeg lar ham rape både i løpet av et måltid og etter. hver gang han kommer opp av brystet. Gulpet kan komme både over skuldra mi eller etter han er lagt. Ingen fare, men husk flatt fast underlag og at han ligger på rygg.

For å få ut selve rapen holder jeg ham opp litt over brystet mitt for å få litt trykk på magen, så klapper jeg ham lett under rumpa. Dette lærte jeg hos helsesøster og har gjort at rapen kommer lettere!

Lykke til :)

Skrevet

Supert! Tusen takk:)

Da skal vi prøve noen av teknikkene vist på videoen.

Skrevet

Nei, den må ikke det, men som oftest har de en rap på lur og de kan skape ubehag om babyen ikke får det opp. Den trenger ikke vise ubehag med en gang, men kan ligge og sove for plutselig å våkne fordi det var en rap som ville opp. Men prøv deg fram. Midt på natta orket jeg ikke vente på rap hver eneste gang, hvis jeg hadde klappet og styrt på i 5 minutt. Men det hjelper å reise seg opp og gå litt rundt i rommet har jeg funnet ut.

Babyen må virkelig ikke gulpe etter hvert måltid. Her er det individuelle forskjeller. Jenta vår gulpa så og si aldri. Mens minstemann gulper etter hvert eneste måltid. I perioder gulpa han så spruten sto, kunne minne mer om oppkast.

Heldigvis har det blitt mindre med tiden. Nå er han 6.5 mnd.

Skrevet

ang. å sette gulp i halsen, så er ikke det farlig. Det kommer som regel ut igjen. Enten av at man hoster det opp eller at det renner ut av munnen.

Man blir ikke kvalt av gulp, så det skal man ikke være bekymret for. Hadde det vært tilfelle, hadde de ikke anbefalt å la babyene ligge på rygg.

Skrevet

Nei, babyer MÅ ike rape og definitivt ikke gulpe :)

Rapingen kom sannsynligvis med flaskematinga, før det rapte de bare ved behov og ferdig med det. Ikkno rituale av den typen vi stort sett har i dag.

I tillegg var det veldig vanlig å bære barna i sjal o.l. da, og da er jo ungen mye mer oppreist og det er lettere å få ut lufta.

Om han ikke blir plaget av lufta så er det ingen grunn til å stresse med det. Det skader jo ikke å forsøke litt, men kommer det ingen rap så er det greit. Om han har sovna og våkner av at du forsøker lage rap, så er det bare å la han sove i stedet.

Gulping er bare overflyt av melk, det er ikke tegn på lite mat om han ikke gulper, og for den del ofte heller ikke tegn på for mye om han gulper. Iallfall ingen feil at han IKKE gulper :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...