Gå til innhold

Hvor mye går man vanligvis ned i vekt etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for svar.

Det er 6 dager til termin, og jeg har gått opp bare 4 kg. Har ikke lagt på meg annet enn magen, og har heller ingen ødemer.

Babyen er estimert til mellom 3,5 og 4 kg. (Og både pappaen og jeg veide dessuten mellom 3,5 og 4 kg da vi ble født)

Vet ikke om denne infoen hjelper noe?

HI

du går ned det babyen veier, det fostervannet veier, blodet du mister.. og selvsagt bruker man masse energi under en fødsel.. men er stor forskjell på en to-timers fødsel og en 45 timers fødsel.. men siden du ikke har gått opp mye ekstra kommer du nok ikke til å gå ned så fryktelig mye mer enn en 5-6 kilo under selve fødselen.. (da du ikke har lagret masse vann osv.) Flere av mine venner som har gått opp såpass lite under svangerskapet har gått opp en del etter svangerskapet.. (mange får ett enormt søthunger/matlyst av å amme... bl.a)

Uansett, du bør fokusere på fødsel, baby og slike ting... fremfor hvor lite/mye du kommer til å veie.. og hvor flott du blir i dine vanlige klær igjen osv.... Lite sjarmerende når mammaer i barseltiden er opptatt av slikt utad... og ikke av babyen sin....

16:19 her

Hvis du bare har lagt på deg det babyen veier så tipper jeg du går ned 6-7 kg pluss/minus bare på å få ut babyen/ innen du drar fra sykehuset. Morkake, fostervann etc veier jo også litt. Hvor mye du går ned utover det kommer helt an på hva du veide i utgangspunktet +++++.....

HAHA da lurer jeg på hvor forfedelig du ser ut egentlig ! Syns det er bedre med de mødrene som faktisk gidder å ta vare på kroppen sin og utseendet sitt etter en fødsel i stedet for de stygge oppsvulma svette mødrene med slitte ekle møkkete klær med gamle møkkflekker og fett hår ! "Nei takk til mer sex eller sosialt liv" Lyser det av slike !

Man kan faktisk klare å elske barnet sitt, å være en PERFEKT mamma selv om man bryr seg om kroppen og helsa si etter en fødsel ! ja det er heeelt sant til og med ! Men det er vist heller litt sjalusi ute å går tenker jeg! "bryr man seg om hvordan man ser ut, så bryr man seg ikke om barnet sitt" sa kjerringa med fett valker å baby gulp i fra 1992 over hele seg ! ;)

Til deg HI: slapp helt av :) Du kommer nok til å få av deg kg ganske fort altså hvis du ikke har gått opp mer enn det. Men det kan også hende du spretter opp masse kg siste uka bare så det er sagt.

HILSEN EN SNILL OG OMSORGSFULL MAMMA SOM ELSKER Å TA VARE PÅ KROPPEN SIN ETTER FØDSEL <3 amen

Annonse

Må bare tilføye at det med vlker å fette er ikke siktet til de som sliter med det og er sånn av natur og kansje ikke klarer å gjøre noe med det. Men til de som faktisk lar seg forfalle helt å ikke gidder å gjøre noe med det

På sykehuset i dagene etter svangerskapet går man gjerne ned det svangerskapet veier pluss evt litt vann man har samlet seg i kroppen.

Selv har jeg lagt på meg ca 12 kilo i mine svangerskap og fått barn på mellom 4,5 og 5 kilo (litt vann i kroppen på slutten). Da har jeg gått ned ca 10 kilo på sykehuset og enda 2-4 kilo ned uken etterpå. Så to uker etter fødsel har jeg veid mindre enn da jeg ble gravid.

Men jeg er av de som er ulvesulten hele ammeperioden så jeg har gått opp igjen ca 5 kilo i permisjonstiden, og de har forsvunnet av seg selv når jeg har sluttet amme.

Når du ikke har lagt på deg mer enn ungen veier kan du nok legge på enda et par kilo som forsvinner med en gang, det er vekten av fostervann, morkake, ekstra blod, forstørret livmor osv. Om du fortsetter å gå ned eller legge på deg i ammeperioden styres mye av hormonene dine. Noen får litt lavere stoffskifte enn vanlig og lavere forbrenning under ammingen, mens andre får et litt forhøyet stoffskifte og går ned i vekt. Begge deler er helt normalt, og som regel er forandringene såpass små at man ikke trenger medisiner, man er bare litt i ubalanse etter svangerskapet, det går seg til etter ammeperioden.

Uansett vil melllom 10 og 12 kg ca forsvinne etter ei stund da det er det en graviditet med alt innhold veier. Så om du ikke legger på deg i egenvekt vil iallefall det forsvinne. Og så er det mange som mister noe ekstra fordi de ammer og kanskje beveger seg mer med trilleturer osv. Viktigste er å ikke stresse med det. Det varierer hvor fort man går ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...