Gå til innhold

Dere som har slanket dere..

Anbefalte innlegg

Hvordan gjorde dere det?

Diett?

Sunnere mat, mosjon, trening?

Hvor lang tid brukte dere, og hvor mange kg har dere gått ned?

Hvor høye er dere, og hva er "målvekten"?

Jeg er 152 cm, veier 93 kg.

Har gått på NOKA-dietten i over en mnd, går på rollerblades i en time hver dag såfremt været tillater (går ikke på blades i regnvær, det ødelegger kulelagrene..) ellers går jeg langtur med bikkja på rundt 2 timer.

Jeg spiser 4 NOKA-måltider om dagen, og masse frukt og grønt.

Og jeg går ikke ned noe som helst! :( Gikk ned 0,5 kg første uka, men siden har det stått stille...

Jeg var så optimistisk til denne dietten siden mamma har gått ned mye med den og er superfornøyd, hun ser rett og slett fantastisk ut.

Hjelp meg! Vil så gjerne ned i vekt, men alt av motivasjon forsvinner når en føler at en gjør alt rett, men nåla står stille.. :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143396843-dere-som-har-slanket-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du jeg anbefaler deg virkelig grete roede

Jeg gikk ned 30 kg på 4-5 mnd faktisk.

Da skal det sies at jeg fulgte det ganske slavisk.

Du som er så flink til å trene vil høyst sansynlig gå ned fort ved hjelp av grete roede!

Se på nett siden Greteroede.no

Lykke til!

Etter første fødsel brukte jeg 3 år på de siste 15 kil...

Endret hele livsstilen, men bare litt etter litt over lang tid..ENhver liten livsstilsendring førte etter noen uker til en liten vektnedgang. Men man har jo all tid i verden når man har resten av livet foran seg:o) Jeg greide faktisk og nesten holde vekta da jeg ble gravid med nestemann og 3 mndr etter fødsel var jeg ned i vekta FØR jeg ble gravid første gang og har holdt meg der i snart 4 år nå..

Så bruk tid og tenk at alle endringer du gjør er for resten av livet!! Altså, og trene hver dag er ikke noe man ser for seg resten av livet..Men 3-4 ganger i uka er overkommelig for alle..Men det første året er kanskje to skikkelige økter i uka nok...Rett og slett fordi alle livsstilsendringene må være overkommelig der og da! Og det KAN være for mye og starte med hver dag eller 4 gang i uka. Man går lei rett og slett, og i travle perioder får man kanskje ikke TID til og trene så ofte, for man har ikke lært seg og utnytte tida til slike ting enda:o) også slutter man helt.

Jeg har aldri brukt pulver, ikke fulgt noen diett og heller ikke "Lavkarbo" eller "lavfett" diett har vært eller er en del av livet mitt i denne perioden..... Bare normalt mat, regelmessige måltid og utskeielser bestemmer på forhånd:o)

Takk for svar! :)

Jeg har to svangerskap bak meg, på det siste la jeg på meg 20 kg, hvorav 7 kg forsvant under/rett etter fødsel.

Jeg vet jeg har hele livet på meg (21 år..), men jeg eier ikke tålmodighet; Jeg vil ha resultater nå, helst i går :o)

Jeg vet også at slanking burde være en litt langvarig prosess, men jeg vil bli slank og fin igjen, og få vite at jeg er attraktiv selv om jeg har to barn. Og for at det er ikke sunt å ha 92 kg fordelt på 152 cm...

Men jeg vil ikke havne i den kategorien hvor det er nok å kaste et blikk på meg og tenke at "ja.. hun der har noen svangerskap bak seg, og lot tydeligvis kroppen forfalle etterpå...." :(

Dietter er BS og om de funker så går man opp igjen når man slutter med dem. Du må skifte livsstil... Og venne det til at det kansje kan gå litt sakte. Men bedre det og at det varer, ikke sant? :)

Spis lite og ofte, tell kalorier i begynnelsen for å sette deg inn i hvor mye ulik mat er. Ikke dropp alt fett, kroppen trenger fett for å kunne gå ned, men da sunt fett, rapsolje, fiskeolje osv. Kutt ned på karbohydrater, men ikke helt. Spis mye protein og masse salat/grønnsaker. Sett av en dag i uken, lørdag feks hvor du kan unne deg _litt_ godteri du liker hvis du synes det er vanskelig å kutte ut helt. Husk at det er mye sukker i frukt, så ikke overdriv fruktinntaket heller.

Det aller aller mest effektive er styrketrening, bygg muskler, de forbrenner også når du sitter rolig. Kombiner med utholdenhetstrening (gjerne intervalltrening) og aktiviteter du synes er gøy! Pulsklokke/skritteller med kalori indikator kan være morsomt og motiverende.

Ta trappa, ikke heisen, gå til butikken, dropp muffinsen som så god ut på butikken. Drikk masse vann!

Sålenge kaloriinntak er lavere enn det du forbrenner per dag, så vil du gå ned. Det er ikke sunt å gå ned for fort.

Lykke til!!

Jeg brukte Grete Rode, gratisversjonen "vektklubben" på netter. Gikk ned 10 kg på ca 4 mnd fra 77 kg, men spiste da litt færre kcal enn det som var anbefalt, men hadde til gjengjeld en kveld i uka med "fråtsing". Er 173 høy. Dette varfor et år siden. Har nå gått ned ca 1 kg til.

Problemet var at jeg måtte godta å være sulten til tider.

Annonse

Da passer ikke NOKA-dieten for deg Hi, om du går ned minimalt, og så stopper det opp, så betyr det at du må velge noe annet. Spiller ingen rolle om din mor gikk ned mye på den dietten.

Her gikk jeg ned 34 kg på et år, ene og alene i mindre måltider, mer sunt og grønnt og mye trim

Jeg har alltid spist sunt, det som skulle til for meg var å gjøre noe med porsjonsstørrelsene. Jeg er glad i mat, og spiser ganske enkelt for mye mat når jeg ikke er bevisst på å begrense meg. Jeg bestemmer meg før maten kommer på bordet for at jeg bare skal spise en porsjon (en potet/en porsjon ris, ett stykke kjøtt/fisk/kylling, 1/2 dl saus og så mye grønnsaker jeg vil ha så lenge de ikke er fulle av olje) uansett hvor godt det er.

Jeg er bevisst på å ikke drikke kalorier, med unntak av en øl eller to på varme dager og skummet kulturmelk til frokost (må passe på å få nok kalsium).

I tillegg har jeg sørget for å øke kaloriforbruket, da jeg ikke er interessert i å leve asketisk i matveien, heller. Med 1-2 timer aktivitet (gidder ikke trene, så da blir det heller gåturer) om dagen, kan jeg tillate meg å skeie ut i helgene.

Tror det er som flere andre her skriver - NOKA-dietten fungerer ikke for deg. Med ditt aktivitetsnivå skulle du ha gått ned mer enn en halv kilo på en måned!

Faren med slike dietter er at noen reagerer med at kroppen senker stoffskiftet for å stå mot "krisetiden" - dvs perioden med "for lite mat". Jeg reagerer også på at du skriver at du spiser masse frukt og grønt. Grønsaker er ok, men du burde trolig ikke spise mer enn en frukt om dagen pga det blir for mye fruktsukker som påvirker blodsukkeret ditt.

I tillegg ser det ut som om du får i deg alt for lite fett og proteiner!!

Bruk litt tid på å sette deg inn i ulike ernæringsbegreper ift vektnedgang. Nyttig informasjon kan du finne på kos.no, i helsebladet Vof, boken til lege Hexeberg, blodtypedietten og andre.

For mange spiller også kost ift blodtype inn når det gjelder vekt! Så det å undersøke ift blodtypedietten kan også være nødvendig.

Jeg la f.eks. på meg 25 kg i løpet av noen år mens jeg egentlig (bortsett fra sjokolade;)) spiste såkalt meget sunt. I kosten min hadde jeg (sett i etterkant) for mye karbohydrater, og altfor for lite fett og proteiner. MEN jeg spiste også daglig linser, frø (sesam), og mais - noe som for min blodtype er med på å senke stoffskiftet!

Matvarer som generelt regnes for meget sunne kan for enkelte ha motsatt effekt avhengig av blodtypen. Kylling og tomat kan gi store væskeansamlinger hos de som egentlig ikke skal ha det. De mateksemplene jeg har gitt er er bare eksempler, så du må finne ut av dette ift deg selv og egen blodtype!

Det kan av og til virke litt overhvelmende å sette seg inn i alt dette, så hvis det finnes dyktige ernæringsterapeuter i nærheten av der du bor så ta kontakt med dem. Det hjelper også på motivasjonen :)

Kan være lurt å sjekke stoffskiftet ditt også samt blodsukkeret ditt, evt. med glukosebelastning - dette gjøres hos legen din.

Jeg er nå normalvektig/slank og min vekt regulerer seg selv etter at jeg for noen år siden gikk over til blodtypedietten og kombinerer dette med forholdsvis lavkarbo. Jeg spiser mer mat nå enn jeg noensinne gjorde da jeg bare gikk opp i vekt - men jeg spiser det som er riktig for MIN kropp. Skaff deg hjelp så du finner ut hva som er riktig for DIN kropp, så kommer du til å gå ned i vekt om du er konsekvent :)

Synes du har vært kjempeflink som er kommet så godt i gang med treningen! :)

jeg gikk ned 40 kilo på 3 år med ganske så sundt kosthold, litt aktivitet og streng dispelin (disiplin??) når det kommer til snop og brus. Jeg VILLE gå ned sakte siden jeg var SVÆR (108 kg på 157 cm) og ikke ønsket at huden skulle bli helt telt :P

Jeg byttet ut all kornmat med fullkorn og sunne kornsorter som spelt, kli, havre og styrte unna hvete. Spiste magert fett, planteoljer osv og rene produkter, lagde kjøttkaker selv av biffkarnbonadedeig osv. Spiste ikke halvfabrikata eller helfabrikata. Skulle vi ut og spise valgte jeg det som passet best til maten jeg spiste hjemme. Vann og grønn te gikk ned på høykant!

Hadde jeg villet kunne jeg brukt under et år, hadde jeg TRENT. Men jeg mosjonerte bare lett for å ikke gå ned fort. Jeg har forøvrig kjempesut kolesterol, perfekt blodsukker, perfekt blodtrykk og generelt gode verdier når det kommer til helse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...