Gå til innhold

Er det mange her som tar jern?

Anbefalte innlegg

Og har dere målt jernlager i så fall?

Jeg fikk målt mine lager til 49 i uke 8. Fikk da beskjed om at de sjelden måler selve jernlageret lenger, men at de heller ser på blodprosenten og anbefaler jern hvis den begynner å bli litt lav.`49 var et bra tall forstod jeg.

Jeg skal inn å ta prøver igjen på fredag, da jeg nå i uke 22 føler meg slapp og svimmel.

Synes liksom jeg leser om så mange her inne som tar jern uten at det egentlig har blitt påvist at de trenger det...?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143396508-er-det-mange-her-som-tar-jern/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg tror det er normalt å bli sliten utover. man blir jo tyngre og kroppen forandrer seg mye. men de tar vel en blodprøve av deg hvis du ønsker det.jeg er snart 25 uker og begynner å bli mer sliten av ting nå ennhva jeg har vært. men verdiene er som de skal være så da tar jeg ikke noe tillegg. tok vel omega 3 en stund men er dårlig på å huske det hehe. men ring og spør legen din :) greit å være på den sikre siden.

Bare sunt å ta jern. selv om du ikke har behov for det. men det er ett vitamin kroppen har godt av bare. det finnes jo masse jern i mat :)

Da jeg var slapp og svimmel spiste jeg masse lakris. det øker blodprosenten: ))

Lykke til på fredag: ))

hei =)

Var hos legen på tirsdag og målte jernlagrene og det var nede i 15, og i følge legen er det vanlig at den ligger godt over hundre om lagrene er som di skal.. og blodprosenten på 11.3, så fikk beskjed om å ta jern, og c vitaminer for d hjelper kroppen å ta opp jernet.

Etter som jeg har forstått er det bra for gravide i 2. trimester å ta jern for brodvolumet øker og man har behov for litt hjelp. Tar også omega 3 og mulitvitaminer uten a og d vitamin i, siden dette finnes i omega 3.. har og kjent meg mer sliten så skal prøve å ta vitaminer fremover for å få litt mer overskudd og energi.. vi har ikke vondt av å ta det så ;) tvert i mot =)

Annonse

Ja, jeg hadde blodprosent på 9 i dag, og skal nå begynne med jern for en liten periode. Min lege mener derimot at det ikke er bra å ta jern hvis man allerede har gode jernlager. Aner ikke hvorfor, men hun sa nå det i dag :-)

Mine er tydeligvis ikke så høye, men etter 2-4 uker på jerntilskudd mener hun lagrene har bygget seg nok opp til at hun vil at jeg skal stoppe igjen.

Tok også D-vitamin-mangel prøve i dag. Har lavt blodtrykk også, så jeg føler meg helt utslitt om dagen!

Håper en hestekur med jern gir meg energien tilbake:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...