Gå til innhold

Vanlig å få litt babyutstyr av besteforeldrene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvem som ligger ord på munnen til hvem her...

Poenget mitt var at selv om en selv(meg inkludert da jeg var gravid) er superopptatt av nurket i magen, er det ikke slik at alle andre har samme forholdet til babyen! Men når babyen er født, blir de rundt også mer interessert og får mer forhold til babyen. Selv om besteforeldrene her ikke har sponset noe, har de definitivt vist interesse på andre måter. Besteforeldrene på BEGGE sider kom ens ærend for å besøke oss like etter fødsel, og her snakker vi 7-8 timers biltur for begge parene. De har også bidratt når vi har trengt det, i form av barnepass, avbrutt ferie når barna er blitt syke og så videre. Det betyr mer for meg enn om de hadde gitt oss noen tusinger til vogn.

Og- for enkelte kan det føles litt rart å skulle sponse økonomisk uavhengig voksne barn, at de faktisk kan være redde for at dere skal ta det ille opp og oppleve det rart å plutselig skulle ta imot økonomisk støtte når man er voksen og klarer seg økonomisk selv.

Hei.

VI har vært så heldige å masse av våre foreldre. Vår 1 sønn fikk vi nesten alt vi trengte. Vi begynte å få ting når de fikk vite at vi var gravide. Vi er 33 år. Vi har god økonomi så det står ikke på det. Men de vårdene besteforeldrene synes det var utrolig gøy å bli besteforeldre. nå fikk de jo alt kosen også gi tilbake igjen:) vår sønn er nå 1 1/2 år og vi har fremdeles gratis bleier gjennom besteforeldre. Jeg synes det er helt naturlig at besteforeldre bidrar. Jeg synes ikke du er kravstor i det hele tatt. Hvem vil vel ha en sennepsgul seng osv som har stått urørt i 35 år??? nei, jeg må nok støtte deg her. Lykke til:)

Heisann. Vi fikk mye av mine svigerforeldre; vogn, vognpose, masse klær.

Hos mine foreldre: lekegrind. Men det var kun fordi vi fikk så mye med svigers..

Hadde nesten forventet å få mer hos mine foreldre. Spesielt mamma, hun hadde mast i flere år om å få barnebarn, og når det først kommer, så får vi nesten ingenting...

Men jeg tror faktisk at det ikke var vanlig å gi så mye til kommende barnebarn før. Det var andre tider, man måtte klare seg selv. Mamma har sagt ved flere anledninger at de måtte kjøpe alt selv, og fikk nesten ingen gaver. Det var vanlig på den tiden rett og slett...

Mens svigermor sier at hun synes det er en besteforelders oppgave å gi babyutstyr til det kommende barnebarnet.

(nå skal det sies at svigers er gjeldsfrie, og de 1,5 millioner i inntekt til sammen hvert år.... Mens mamma og pappa har mye huslån og hyttelån enda, og tjener ikke så altfor rått) Er glad i mamma og pappa fordi om vi ikke har fått så mye:)

Men jeg vet med meg selv at når jeg får barnebarn, så skal jeg kjøpe MASSE til dem:)

Jeg syns faktisk du virker skikkelig utakknemelig og siden du er såpass "Gammal" som 35 år så tror jeg foreldrene deres rett og slett tenker at dere klarer dere selv. Iallefall om dere pusser opp huset osv. Hadde dere vært 15 år yngre ville nok ting vært anderledes? Men dere er tross alt godt voksne mennesker som kan kjøpe dere freshe ting selv.

en sprinkelseng er vel stort sett en sprinkelseng uansett om den er fra 2011 eller om den er fra 70 tallet. Dere kunne jo tross alt betalt noen andre for å male sengen? sikkert en 15 åring i nabolaget som hadde gjort det for noen hundre lapper (siden dere ikke har tid/orker/gidder gjøre det selv)

Og det må jo være stas med noe klær fra da dere var små?

Jeg håper foreldrene mine har tatt vare på noe.

Jeg får vel endel ting seinere men mye blir arva fra min søster som nå har en 2åring i hus..Men jeg ønsker å arve, det er jo stas!

Her var det veldig mye fokus på materielle ting. Vordene foreldre i dag tror desverre at det handler om å ha de beste tingene til babyene sine, virker nesten som at man tror at for å være gode foreldre må man bruke masse penger på moderne utstyr. Det er jo ikke slik at babyen bryr seg om hvordan utstyret og klærene deres ser ut. Så lenge babyen er trygg, varm og mett er den så lykkelig som den kan bli. Så hvorfor skal dere da bruke tusenvis av kroner på nye og stilfulle ting? Ha heller enda mer fokus på samspill og kjærlighet! Gjenbruk handler ikke bare om smak og stil, men det sparer faktisk miljøet for mye ressurser. Utstyret til baby bruker man ikke over lange tiden før man gir det videre (om noen vil ha det), pakker det vekk eller kaster det. Jeg ser på det som egoisme å kreve alt nytt. Alle de unødvenige ressursene man bruker bare fordi man skal ha det "beste" til SITT barn. Det finnes faktisk mange millioner av barn/familier som ville blitt overlykkelig for bare halvparten av det utstyret enkelte foreldre kjøper nytt til sine barn. Hvorfor ikke glede seg over at dere kan få brukt utstyr og samtidig spare miljøet? Og kansje til og med gi de penge dere ellers hadde brukt til nytt utstyr til fattige barn/familier som virkelig TRENGER det. De klarer seg ypperlig uten freshe nye stellebord og vil nok heller trenge pengene på livsnødvendige ting som for eksempel klær til å holde seg varme og hyigene artikler. Dere sitter sikkert hjemme foran TVen å ser på nyhetene om 10 millioner sultrammede barn i Øst-Afrika samtidig som dere snakker om hvilke ting som ser penest ut på barnerommet? Skjerp dere.

Annonse

Vi fikk mye fra den ene bestemoren. Hun kjøpt seng med alt tilbehør, voksipose, mye småting jeg ikke hadde tenkt på at vi trengte og masse klær. Hos bestefar fikk vi bilstol. Den andre bestemora kjøpte litt klær. Det er hun som har kjøpt minst til barnet som har vært mest barnevakt for oss. Vi fikk også tilbud fra bestefar om en gammel seng som min samboer har brukt som barn. Vi takket ja til den, og det skulle han fikse.Den er enda ikke pusset opp og lillemor er snart to år:-)

Vi kjøpte en del brukte ting selv slik at vi alt i alt ikke har brukt mye penger på at hun er kommet til verden. Enda:-)

For å si det sånn. Det er utrolig forskjell på folk. Min mor har aldri bidratt med noe som helst. Verken barmevakt eller ting. Når hun kommet på besøk kan hun ta med seg ting til barna (noe plastikk som er ødelagt før hun drar) jeg har sagt til henne at det der er som å kaste penger i søpla og at barna setter nok pris på besøket. Det jeg synes er mest irriterende er at hun ikke har noe å by på når vi kommer på besøk.. dvs ikke en eneste leke. Barna orker ikke være der. De kjeder vettet av seg.

Svigers derimot... de handler til barnebarna sine fordi de elsker å gi gaver til det kjæreste di har. De har laget til flere lekekasser slik at det skal være koselig når barna kommer. (leker kan kjøpes brukt og trenger ikke koste all verden) De tilbyr seg når det kommer til barnepass og hjelper til når de vet vi skal gjøre noe av prosjekter.

Oppsummerer, folk er forskjellige!

Og jeg legger til for å støtte deg. Ville ikke hatt noe gammel RÆL som liksom bare kunne fått noen strøk maling. Og flere av dere over ville heller ikke hatt det! Får være måte på. Kan settes på museum, ikke brukes til det kjæreste man har!

Jeg må innrømme at jeg forstar deg, samtidig som jeg ikke forstår deg likevel. Savnet etter engasjement skjønner jeg! Deltagelse i det største i livet deres synes jeg alle kommende besteforeldre burde intuitivt forstå at er viktig for dere.

Men når det gjelder det materielle, er jeg ikke enig. Synes ikke at dere har rett her. Du sier at du ikke liker gamle ting, og at du ikke vil utsette ditt barn for gamle ting. Greit nok, men da frarøver du også på en måte barnet ditt tradisjon og familiefølelse. Vi har et nytt hus, med stort sett nye møbler. Da vår første ble født, fikk vi sengen som min kjære sov i da han var liten. Nå skal snart unge nr 3 sove i den. Største forklarer begeistret for alle som kommer innom, at den sengen har først pappa sovet i, så onkel, så tante, så hun og hennes søster. Nå er det snart lille babyen i magen sin tur. Alle som er på besøk hos oss må se den sengen. Jeg blir helt varm i hjertet når jeg hører henne!! Det var også en veldig koselig dag da jeg og svigermor sammen vasket og malte den gamle sengen, (ute på terrassen 2 uker før termin)

Når det er sagt, så fikk vi også ny vogn til nr 1, mormor har sydd krabbetepper til alle 3, stellekommode, madrass, tripp-trapp stol, klær og leker dukket opp. Vi har heller aldri vært i tvil om at alle besterforeldrene er meget engasjert i sine barnebarn. Så vi har nok vært heldig på alle måter.

Er foreldrene her av 'den gamle skole' som ikke kjøper noe til barnet før det er født? Det var jo vanlig å tenke at man ikke brukte penger på nye ting før man visste at barnet var trygt ute.

Ellers er jeg jo helt enig i at det er koselig med en oppmerksomhet fra de vordende besteforeldre, størrelse er irrelevant.

Vet om flere som har fått gamle vugger etc. men i de tilfellene har bestefar pusset opp de aktuelle tingene.

Her i gården er det veldig forskjell på størrelse på bidrag, hvor Mormor, som også er den besteforelder'n med best økonomi, har bidratt mest til de to første, men alle bidrar på sitt nivå - har ikke informert om nr. 3 ennå, så vet jo ikke hvordan det blir denne gangen, men krever ingenting, og trenger egentlig ikke noe fordi vi har det meste fra før, men en liten ting hadde vært superkoselig.

Håper engasjementet endrer seg når din lille kommer til verden - en 'ekte' baby smelter lettere hjerter enn en 'kul' gjør :-)

En annen ting jeg ikke ser nevnt her er sikkerhetsaspektet - det har kommet veldig mange nye sikkerhetsforskrifter de senere årene, sprinkelavstand, sengebunn, blyinnhold i maling, andre giftige stoffer i leker etc. Mange gamle senger, vogner, leker etc. fyller faktisk ikke dagens sikkerhetskrav - og man kan argumentere så mye man vil med at de barna som hadde disse tingene i forrige runde klarte seg, men det var jo ikke alle som gjorde det... Jeg er ikke interresert i å ha de nyeste, dyreste tingene til mine barn, men det skal være ting som er sikrest mulig etter dagens standard. Kommer for eksempel til å bytte vogn, til tross for at den gamle Simo-vognen ser veldig pen ut, men når jeg ser nærmere på den ser jeg at det har gått mugg i den, og som astmatiker/allergiker tør jeg ikke utsette en nyfødt unge for noe slikt.

Om det er vanlig? hmm... ikke i min omkrets vertfall.. får gaver som klær,leker,basmer og slikt. ikke barnevogn seng osv. eller jeg har arvet en del fra familie som mitt søskenbarn da hun ikke skulle ha mer barn og minste ikke trengte sprinkelseng lenger og slikt. så jeg trengte kun og kjøpe barnevogn og madrass(kunne kjøpt vogn billigt av søskenbarne mitt men jeg hadde ikke lyst på den fargen)

men jeg hadde aldri krevd eller forventet at mine foreldre eller svigers skulle gitt vogn og slikt i gave. eller blitt snurt fordi jeg ikke fikk noe slikt i gave. men hadde jo vært glad og sagt takk dersom de ønsket og kjøpe fks vogn. men hadde råd til slikt selv.

Annonse

Jeg skjønner godt tankegangen din HI.

Dere vet at dere ikke har krav eller kan forvente noe, men det hadde liksom vært litt hyggelig med litt hjelp.

Når vi fikk vårt første barn var vi veldig unge, og da fikk vi barnevogn, reiseseng, voksipose, dyner og litt småting hos min mor (brukt, uten at det betyr noe).

Trevugge, babykurv, vippestol og en haug med klær hadde vi i familien som gikk i arv til oss.

Ikke vondt ment altså, men kanskje det har noe med alder og gjøre?? Jeg er selv 30 og venter nr2, vi har ikke fått noe særlig utstyr utenom et hentesett av min mor og hun har handlet til førstemann i ettertid i steden. Dette er helt greit for oss, og velger å tenke at de regner med at vi klarer dette økonomisk selv. Noe vi gjør ;) Men min mor syntes det er mere gøy å handle nå som hun kan ta med seg minstemann og gjøre/handle ting.

Man får nok se det positive i saken og ta det som et kompliment!!

Vel uten å si det sikker kan det hende at svigermor ble faktisk litt såret over at dere ikke ta i mot det hun hadde spart unna til første barnebarn, tenker bare på meg selv akkurat nå sparer jeg noen klesplagg mine barn har brukt. Husker bare da min først datter ble født fikk jeg klær som betydde mye for min mor, eks drakta jeg dro hjem fra sykehus,( som jeg brukte på første besøk hos henne ;) Var så stolt bestemor ja. Fikk samboerns barneseng og barnestol som godt kunne brukes etter at det ble vasket godt. Fikk ny barnevogn og barnesto( 5000kr for begge)l til første mann, da de hadde bestemt seg for at alle barna skulle få ei vogn til sine barn. Vår er brukt virkelig ettersom dette blir femte gangen.

Svigerforeldrene har hjulpet med mye, selv om de ikke har betalt masse har vært barn fått en strikket drakt, som er faktisk koster mye, ps perfekt da jeg er idiot på strikking. Ellers har vi fått 2 baby senger en i fjor da lisspia og ei fra svoger til liss gutten som kommer i oktober.

Må si vi er utrolig heldige da vi arver masse både klær og utstyr, fra venner og familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...