Gå til innhold

Vanlig å få litt babyutstyr av besteforeldrene?

Anbefalte innlegg

Igjen, det er KUN disse gamle tingene vi har sagt nei til noensinne. Dere legger jo ord i munnen på meg og sier vi ikke tar imot noe og sier alt er søppel, herregud. Vi er jo ikke sånn! Jeg hadde satt pris på en liten gave i form av lys fra en venninne jeg, er da ikke så sær. Det er bare dette med babyutsyr jeg vil ha nytt og fresht til min lille prinsesse!! Det er dirkete stygt å si at sikkert ingen vil kjøpe noe til oss fordi vi er så sære, for det er vi nemlig ikke...

Jeg forteller at jeg ikke vil ha gaver????? HÆÆ??? hvor??? Det er vel nettopp det hele tråden handler om, at jeg sårt ville hatt noe, bare bittelitt noe for å få følelsen av at de bryr seg.

Når jeg har lest hele svaret ditt innser jeg at du nok er et troll. Du kunne spart deg.

Fortsetter under...

Takk, du skjønner hva jeg mener, selv om jeg sikkert har formulert meg klønete i denne tråden.

Jeg vil ikke spørre, som du sier så vil jeg at de skal bidra fordi de ønsker det, ikke fordi vi forventer det eller ber dem om det. Krysser fingra for at de viser liltt interesse når tulla er født.

Har fått klærne jeg hadde som barn, og den gamle tripp-trapp-stolen min. Skal pusse den opp og male den, så blir den så fin så.

Forventer på ingen måte at foreldrene og svigerforeldrene mine kjøper nytt utstyr, men tror og håper mor og svigermor strikker litt til babyen, da jeg selv ikke er så stødig på det.

Men å få gaver før barnet er født er ikke vanlig i min familie. Jeg synes HI virker kravstor og utakknemlig...

Du må ikke ta imot gamle ting, men avvis ihvertfall med respekt:) Dine foreldre og svigerforeldre har tatt vare på gamle ting. Hvorfor tror du? Jo for de vil at du/samboer skal ønske å bruke det dere selv brukte. Sentimental verdi. Sikkert veldig brunt/oransje/grønt tenker jeg:P Ikke lekkert nei, men ta i mot og kle på ungen minst en gang og ta bilde. Så får de den respekten av taqnken sin på en fin måte. Du trenger absolutt ikke bruke tingene daglig!

Dette kan også gjøre de (uvitende)medgjørlig når det gjelder å kjøpe nye ting.

Vi fikk vogn, dyner, puter, sengetøy, hentesett (hjemmestrikket), tripp-trapp stol, vippestol og sikkert mer som jeg ikke kommer på av mine foreldre.

Av hans foreldre (som har tilsvarende økonomi) fikk vi et lammeskinn.

Syns det er naturlig at vordende besteforeldre bidrar litt, selv om foreldrene har god økonomi (såfremt de kan selvsagt).

Jeg har ikke lest hele tråden her...

Men har bitt meg merke i noen ting. Du sier du har "stil" og er opptatt av interiør, og derfor ikke liker å arve gamle ting.

Vell, unnskyld meg - men det er VELDIG lite stil å ha bare nye ting i ett hjem. Jeg finner ikke noe så harry og ukoselig som å ha bare nye ting. Det er bare gjennomført kjedelig.

Av de jeg kjenner som har ett stilig og gjennomført hjem og som er langt over gjennomsnittelig interessert i interiør og design har ALLE også arvede og gamle ting i hjemmet sitt.

Sorry mac, men du virker bare sær og utakknemlig. Det hadde tatt deg ett par timer å pusse opp en gammel barneseng så hadde den blitt som ny. Alle har tid til det. Og tenk så koselig for barnet å vite at det er pappas gamle seng!

Forstår godt at svigermor ikke gidder å gi dere noe, om dere takker henne med å kjøre det på dynga.

Selv er vi ti år yngre enn dere og har ikke verdens beste økonomi. Vi fikk en del nye ting fra mine foreldre, men ikke store og dyre ting som vogn eller bilsete. Og så fikk vi ett strikket teppe og ullsokker fra farmor.

Men begge har vi besteforeldre som har tatt vare på også gamle klær osv. Av og til kler jeg på ungen plagg som en gammel selebukse pappaen brukte, eller en finkjole som jeg har brukt når vi drar på besøk til besteforeldrene. Jeg gjør det for å glede de, de har faktisk mange minner knytt til disse plaggene (og klær kostet MYE for 30 år siden, så de hadde ikke skapet fullt som vi har) Dessuten er det morsomt å ha bilder av babyen i klær som man også har bilder av fra vi var små. Mamma har også tatt vare på en masse leker. Det er kjempeartig, og jeg er sjeleglad for å kunne gi barnet mitt noe annet enn bare plastdritt som det går ti av på dusinet.

Du forstår nok ikke at gamle ting har en verdi utover penger. Det er egentlig bare trist! Jeg har en svigerinne som er akkurat som deg. Hun og svigermor har ikke akkurat fått verdens beste forhold.

Kanskje om du setter noen andre enn deg selv i sentrum vil du også få ett bedre forhold til ditt barns besteforeldre, og de vil vise litt mer interesse enn de gjør nå.

Annonse

Ja, men MIN stil og MIN smak har ikke med gamle ting i seg. JEG liker ikke gamle ting, er det virkelig så vanskelig å forstå? Folk har ulik smak. Noen liker gammelt, noen nytt, noen en herlig blanding, og jeg vil ha mine ting freshe og nye. Det trenger ikke være kjedelig for det, ikke hvis det er slik en liker det. Det er massevis av nye ting som kan mikses og matches for en fresh ny stil, det betyr ikke at alt er likt og "sterilt". Men stil er da slettes ikke hovedpoenger her, alle har sin stil, og i min stil passer ikke gamle ting inn.

Alle har ikke tid og mulighet eller lyst til det. Bare fordi du synes det er fint med en gammel nyoppusset seng, så synes ikke alle det.

Har du ikke evnen i det hele tatt til å se at folk er forskjellige? Jeg har ikke kunnet pusse opp, har spydd i ett sett. Mannen har jobbet livet av se og pusset opp huset, å skulle tvinges til å pusse opp noe vi ikke ville ha i tillegg er liksom ikke en issue engang.

Det var svigermor som ville at vi skulle kaste det, det var slettes ikke vår ide. Vi ble litt sjokka da hun ville at vi skulle kaste det siden hun har to barn til uten barn, men hun ville ha loftet sitt tilbake og ble storfornøyd med all den nye plassen. Vi måtte bruke tid på å høre med mannens søsken om de ville ha tingene, og så pakke alt sammen ned og kjøre det bort. Synes det var ganske frekt av henne at vi måtte rydde i hennes rot bare fordi vi ikke ville ha det. Ganske ekkelt å rote rundt i all muselorten og muggen når man egentlig bare vil ligge å prøve å forhindre at man spyr.

Hehe, du er nok også et troll ser jeg nå. Om jeg bare setter andre enn meg selv i sentrum... Når har jeg gjort det? Jeg vil at tulla i magen skal være litt i i fokus for besteforledre, bare bittelitt. Synes faktisk ikke det er så mye forlangt at vordende besteforeldre har interesse for et kommende barnebarn. Og det slike troll som deg henger deg opp i er at vi er onde fordi vi ikke liker innmugga/muselortede gamle klær og møbler.

Hadde klærne vært tatt godt vare på, feks lagret tørt og uten mus, så kunne vi jo sett på det og plukket ut noen skatter for å ha noe som pappa brukte, men klærne var ikke i en slik stand at jeg ville turt å ha de i nærheten av et nyfødt barn. Tror det skulle MYE til for å få ut den mugglukta ja.

Jeg forstår at ting KAN ha en verdi utover penger, men ting må være brukbare, og man må ha lyst åå dem, ellers har de jo faktisk ingen verdi for en. Og der spiller igjen smak inn igjen, mange hadde sikkert ikke brydd seg om muggen og muselorten, og vært overlykkelige over at de sparte de 700 kr en ny seng koster. Og brukt 6 timer på oppussing, som i mine øyne er "verdt" mer enn 700 kr... Har man knapt med tid er tiden uvurderlig, vi vil jo ikke ha igjen jobb med oppussing av hus når tulla blir født.

Det er nok forskjellig. Vi er unge og mine foreldre har selv barn så de sliter med dårlig samvittighet fordi de ikke har noe særlig råd til å bidra (de kunne bidra om vi selv ikke klarte finne rd til det) istedenfor har de strikket tøy og kjøpt klær.

Svigers har ikke bidratt noe. og jeg så ikke på det som noe rart til jeg fikk vite om alt utstyr de hadde bidratt med til de andre barnebarna. og foreldrene der var i motsetning til oss i full jobb med eget firma og samlet inntekt på 4 mill i året. Vi er fortsatt studenter.

Din svigermor forskjellsbehandler ingen

alle vet det koster med barn!!!!! men det vet man føre man setter igang siden de er vi som foreldre som skal ha råd til alt ungene skulle trenge!!!!! De besteforeldrene har jo måtte sponse sine barneting!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

men man skal være glad vis man får noe og for den saken skyld har du sett disse klærne ??? mine jenter har noen plagg fra meg og de er da 25år gamle og folk lurer hele tiden på hvor de kan få tak i likt... kanskje la være å være så snobbete!!!!!!

Kan dere ikke male en 35 år gammel seng. Babyen vår skal snart ligge i en seng som er 41 år gammel. Den skal pusses og males imorgen og vi kjøper ny madrass. Ikke fordi vi har lite penger, for det har vi ikke, men fordi vi syntes det er hyggelig å bruke en seng som alle vi i min familie har brukt. En treseng blir ikke ødelagt med mindre den er lagret der det er fukt. Kanskje de syntes det er ubehagelig å tilby dere ting dere ikke vil ha. Du virker jo ganske bestemt.

Vi fikk vogn av faren min og seng og en del klær av moren min. Så fikk vi bilstol av svigers.

Tror egentlig at det er vanlig at besteforeldre bidrar litt, fordi de har LYST :) Det er vel egentlig ikke noe man skal forvente eller bli skuffet over.. men jeg forstår deg HI, man skal ikke bli skuffet, men det er fort gjort å bli det likevel. Hadde nok blitt det jeg også.

Vi fikk en vognpose av mine foreldre, og et par bodyer + en sparkebukse av hans foreldre, til begge barna våre da de ble født (2 år mellom). Foreldrene mine har mye penger, men mener vi bør klare oss mest mulig selv, og vi er i midten av 20-åra. Helt greit det egentlig, for det viktigste for oss er ikke materielle ting, men all den oppmerksomheten, omtanken og interessen de viser for barna våre i det daglige- med hyppige besøk, barnevakt og telefoner:)

Må jo si at min svigermor på en måte forkskjelle behandler da. Hun tilbød oss alt det gamle, og når vi sa nei måtte vi kaste det for henne. Hun tenkte ikke engang på at de to yngre barna hennes som ikke har barn enda kanskje ville hatt det til sine barn. Vi måtte snakke med dem for å sjekke det, men de hadde ikke plass til det på det tidspunktet, og svigermor ville ha ryddet ut av loftet. Den ene broren til mannen min kunne nok tenkt seg noe av det han, om han en gang skulle ha barn, men han har bare en liten hybel. Svigermor nektet å oppbevare det lengre, hun hadde andre planer for loftet...

Annonse

Du har ikke fått med deg poenget ser jeg.

Og ja, jeg så klærne, de var pakket slik at de var dekket i musebæsj, kanksje litt spist på, og det var et guffent lag av mugg på toppen. Fristet ikke å rote i dem. Ikke aktuelt å skulle ha på en nyfødt baby det der. Tror ikke mugglufta hadde gått ut etter mange vask og lufting. Skikkelig udelikat var det. Hadde de vært tørre og hele, så hadde vi såklart sett over klærne. Noen retro plagg kunne sikkert vært kult.

Som sagt vil vi ikke ha denne gamle senga. Vi synes ikke den var noe fin. Og vi har ikke tid til å pusse den opp uansett. Tror nok ikke den var helt ødelagt av fuktighet slik klærne var, men den så ganske ekkel ut den og.

Men hvorfor bare tilby ting de vet vi ikke vil ha? De vet at ikke vil liker "gammelt ræl". Det må da være lov å vite hva en liker og ikke liker.

Har ikke lest hele tråden her, men...

Vi var 26 år og studenter med dertil dårlig råd. Og fikk bare en vanlig barselsgave fra besteforeldrene på begge sider. Dvs noen klesplagg, et lite smykke- slike ting...

Det hadde ikke falt meg inn å be om eller tenkt tanken at foreldrene mine skulle sponse babyen. Vi har satt barn til verden selv, vårt ansvar. Også økonomisk. Jeg har derimot tråla esker og skap med gamle ting, og har lykkelig plassert babyen min i en skinnpose fra 1978 og i t-skjorter fra 1985. Og fått skryt både for den kule t-skjorta og for skinnposen.

Det kan hende interssen for babyen tar seg opp etter at den blir født. Kulen på magen er det viktigste i deres liv akkurat nå, selvfølgelig, men det er ikke det for alle andre.

Vet ikke hva som er vanlig, men vi fikk stellekommode av min mor og de. Vugge av faren hans og av moren hans fikk vi seng, madrass, skinn, dyne og sengetøy til første barnet vårt. Når vi fikk nr 2 vanlig fødsels gave.

Det er nok vanlig å få litt utstyr, ja. Men det er mange som venter med å gi noe til babyen er født.

Synes det blir feil å sette likhetstegn mellom innkjøp av ting og besteforeldres begeistring over barnet...

Jeg skjønner at dere føler dere litt glemt og at de burde gi av seg selv mer - ikke nødvendigvis økonomisk. Har dere tilfeldigvis hinta frempå om at dere trenger noe, evt. involvert de i prosessen? Vi takket ja til 35 år gamle ting både fordi det er superkos å kunne kle opp nurket i våre gamle, superretro pysjer og sparkebukser og fordi det betydde mye for besteMØDRENE. (Og ja, mye ligger i boden og blir der!) Jeg hadde tatt imot den sennespsgule senga med glede - kan vi overta den? :)

Det er så mye følelser ute og går her, både det å bli bestemor og det å sikkert ikke ville være påtrengete/overivrig siden deres foreldre kanskje var slik (hos oss var det slik nemlig - mamma satte IKKE pris på hvor involverte hennes foreldre/slekt var og ville være selvstendig...så det går jo på sett og vis ut over oss, men jeg har gitt tydelig beskjed om at vi ikke er i samme situasjon og faktisk setter pris på den hjelpa vi får.)

Vi fikk sponset bilstol av min far og stemor på første vår. Svigers kom med en eldre seng som mannen pusset ned, strøk et strøk maling og sengen var god som ny. Ny madrass, dyne, pute og sengeklær ble kjøpt inn. Sengen funker som bare det selv om den har blitt brukt av tre barn og stått på loftet i nesten tredve år. Av klær har foreldrene våre sagt at våre gamle klær blir liggende igjen der så vi har ekstra skift der når vi er der (er ofte hos foreldrene våre da de bor i kort avstand fra oss). Svigers har ikke kommet med noe nytt til oss, men mine foreldre elsker å handle barneklær så der kommer det en del. Av leker har vi måttet kjøpt en del selv.

Tror ikke alle foreldre er vant med at det skal sponses til barnebarn når de selv mest sannsynlig måtte ta det brukte i bruk eller ordne ting selv.

Når det gjelder brukte ting skal det ikke mye til før det er som nytt om dere virkelig ville ha hatt det dere fikk tilbudt.

Tror ikke hjelp i utstyrs innhandlingen har noe som helst med hvor mye besteforeldrene gleder seg til barnebarnet kommer. Jeg tror nok de tror dere klarer dere selv og heller spør om dere trenger noe. Har det i det hele tatt vært snakk om det når dere snakker sammen? Når du skriver hva dere har i årsinntekt så kan jeg fortelle deg at vi tjener mindre, har et barn sammen fra før. Han har en selv fra før. Vi er yngre, må ha to biler og flytter nå inn i nytt hus. Bortsett fra nytt hus var det ganske likt når førstefødte kom. Vi hadde ikke så mye å rutte med men klarte oss likevel. Det ble ingen shopping for min del på en god stund.

Når det gjelder nytt eller brukt er vi alle ulike. Men det skal som noen nevner over ikke så mye til for at det er som nytt. Vi kjøpte alt nytt og fikk kun sponset litt på barnevognen. Heldigvis kan vi bruke alt om igjen nå.

Kan det være at svigermor mener at dere har god nok økonomi til å kjøpe alt selv? Folk er forskjellig så det kan være at hun mener dere får kjøpe det nye selv, mens hun kan bidra med gamle saker, er ikke sikkert hun mener noe vondt med det.

Vi fikk strikkeklær som jeg hadde brukt og klesplagg + et par jakker som var gode som nye. Jeg syntes gamle ting er moro, så lenge det er brukbart.

Ellers så kjøpte min bestemor en barnevogn til mitt første barn fordi hun visste jeg tjente dårlig(var student). Ellers så kjøpte vi resten selv.

Kan svigermoren din strikke? Kan jo være et forslag å be henne lage noe nytt, noen strikker og andre syr. Jeg setter personlig veldig stor pris på hjemmelagede ting.

Ingen besteforeldre på min side,og på hans side har de god økonomi men kan ikke huske at vi fikk noe.Jo en bukett med blomster og en liten bamse.De er veldig lite der for barnebarna.Vi må selv ta iniativet for at de skal få se de og vi er omtrent naboer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...