Gå til innhold

Vanlig å få litt babyutstyr av besteforeldrene?

Anbefalte innlegg

En annen ting - det er 10 ganger viktigere med psykisk støtte og litt hjelp i form av f.eks avlastning. Jeg er dritlei at min mor og stefar konstant skal prøve å "kjøpe seg ut" fra alt ansvar. De vil gi penger til dåpen men de vil ikke sitte barnevakt for storebror nå når jeg er fysisk invalid pga svangerskapet.....husk HI, det materialistiske betyr lite i det store og hele.

Fortsetter under...

"Grunnen til at de ikke vil gi må jo være at de ikke gleder seg, ellers hadde de vel ikke dydd seg med å kjøpe ett eller annet søtt til tulla."

Så alle vi andre her som ikke har fått noe "hjelp" med innkjøp, sitter med besteforeldre som ikke gledet eller brydde seg?

Jeg spøy som en tulling i svangerskapet mitt (fra uke 3 til fødselen) ingen som "viste hensyn" eller "omtanke" eller hva du skrev lenger opp, og måtte kjøpe alt selv vi også. Vi har selv valgt svangerskapet, og da velger vi det som følger med også. Slutt å klag.

Har ikke orket lese alt. Men for å svare på det du spør om: jo, jeg tror vel det er vanlig å få en eller annen litt større ting fra besteforeldrene. Det har ihvertfall både vi og de jeg kjenner fått. Og det til tross for at vi nå fikk nr 6:)

Vi har fått vogn og en del klær fra mine foreldre. Mamma har også strikket en del.

Fra svigemor og svigefar fikk vi 250 kr når hun ble født.

Men de har vært interesert i hvordan det har gått i svangerskapet. Svigermor og svigerfar er minstepensjonister, gamle (73 og 83), så de har ikke god råd. Men jeg tror de har som vane å gi et større pengebeløp ved dåpen. Er ikke sikker på hvor mye. Men det er noen tusen.

Annonse

Dette tror jeg varierer fra person til person. Mine foreldre sponset barnevogneen + at vi fikk voksipose til jul. Fra foreldrene hans har vi kun fått et hjemmestrikket sett klær i forbindelse med fødsel både til nr en og to. Derimot har de gitt dem ganske sjenerøse dåpsgaver (iallefall etter min målestokk)

Som andre sier, du har fått tilbud om en seng, og er ikke den bra nok hadde ikke jeg heller tilbudt en annen i stdet. Ærlig talt tar det ikke SÅ lang tid å fixe opp en gammel sprinkelseng (med mindre enn at den omtrent detter frahverandre) Og at hun mente dere kunne kaste den om dere ikke vil ha den; du har ikke tenkt at hun kanskje ble litt lei seg? Og at hun tenker at om ikke dere vil ha den, hvorfor skulle da noen av de andre søskenene bry seg? Og ang de gamle klærne: jeg ville iallefall ha gått igjennom dem. Befinner seg ogte noen skatter blandt gammelt barnetøy. Vesla mi har brukt flere ting som mamma laget til meg da jeg ble født :)

nå komemr det nok litt ann på besteforeldrene, men mine opplevelser er at de gleder seg like mye som dere! spesiellt om det er første!

om de liker å handle, og har mulighet til å kjøpe en del vil jeg tro dere får litt ja! ville nok ikke forventet å fått vogn, seng og de dyre tingene..

men at bestemor kommer til å kjøpe søte små kjoler, og rosa leker er det nok ingen tvil i! :)

Virker som du/dere er noe kravstore/forventningsfulle mht å få...

Kanskje dere får masse når babyen er født?

Det er kjempekoselig å arve møbler o.l. til babyen! Noen malingstrøk og vips har dere satt deres eget preg på dette selv! Om du er opptatt av nye ting- kjøp det selv og ikke sutre!

jeg har ikke orket å lese alle innleggene her, men det som slår meg er at du er en bortskjemt snobb! Du snakker stadig om ting ting ting, NYE ting og gammelt ræl.

Pga mangel på interesse og engasjement "skylder" de deg materielle ting? Hvilke verdier har du egentlig? Jeg skjønner at du har nok av penger, og materielle ting og fasade er tydeligvis svært viktig for deg, men jeg håper du blir voksen innen barnet blir født.

Så du også mener vi burde tatt imot og brukt en seng vi ikke ville ha bare for å at svigermor evt ikke skulle bli lei seg?? Nei, vettuhva, det er da vi som skal bruke den og ha den i huset, og som måtte ha brukt tiden på å pusse den opp. Det må da være lov å takke nei til noe man ikke vil ha. Klærne var ikke aktuelle, de hadde ikke akkurat blitt oppbevart riktig for å si det sånn. Både mus og fukt hadde nådd dem, så jeg orket ikke tanken på å skulle gå gjennom all muselorten og muggen, for kanskje å finne en skatt...

Ingen vits å få så mye etter fødsel da når vi allerede har kjøpt alt. Og som sagt, vi har ikke tid/mulighet/lyst til å drive å pusse opp eldgamle møbler, vi vil ha nye fine ting til vårt første barn.

Vi har kjøpt alt selv, og jeg sutrer jo ikke foran dem. Jeg tar opp et tema her inne for å høre andres erfaring, og her har man vel lov til å både le, grine, sutre og være sint? Er ikke det poenget med slike fora? Ventilering...

Annonse

Så kravstor som du er HI (i forhold til alder!), kan du like godt kjøpe det du vil ha selv. Har selv slike i familien og når man gang på gang kjøper noe og det blir byttet tvert (annen smak) mister mine slektninger helt lysten på å kjøpe noe. Kanskje det er det som er greia her?

Kanskje foreldrene dine vet du ikke setter pris på tingene og at du gjerne setter krav til hva du vil ha og derfor kvier seg til å kjøpe noe. Forstår dem isåfall!

Jeg sier tusen takk for alt jeg får og bytter aldri bort ting av respekt, bare hvis størrelsene er feile. Da har jeg gyldig grunn til å bytte til noe jeg liker også;)

Hehe.. du er ung du siden du mener det er snobbete med nye ting? Jeg har aldri vært fan av gamle ting og antikviteter og slikt, synes ikke det er noe fint. Fasade?? Herregud så usaklig, fordi vi vil ha nye ting er vi opptatt av fasade?? Hadde vi vært opptatt av fasade hadde vi vel heller latt som vi hadde verdens mest engasjerte foreldre og at alle var SÅÅ lykkelige og galde. Her åpner jeg meg opp og sier at ting faktisk ikke er så bra, og da beviser jeg vel at fasade ikke akkurat er første prioritet... Bortskjemt betyr at man alltid får det en vil ha, og virker det som jeg får/har fått det? Nei, tvert imot føler jeg vel at jeg alltid blir "oversett" at alt annet er mer interessant enn meg og hva som skjer i livet mitt. Ikke engang en kommende baby vekker interessen deres...

Hvis du har lest endel av innleggene så hadde du sett at det føles sårt at de ikke viser noe engasjement, når det virker som alle andre har engasjerte besteforeldre, som også gir gaver. Blant mine venner/kollegaer er det veldig vanlig å få mye. Ikke fordi de trenger det eller forventer det, men det bare er slik, de viser at de bryr seg og vil delta. En gave ville for oss vært et lite tegn/bevis på at våre foreldre også engasjerte seg. Vi TRENGER ikke hjelp, men noe interesse ville varmet.

Hvor i alle dager får dere det fra at jeg er så kravstor?? Fordi jeg ikke vil ha 35 år gamle møbler?? Vi har ikke blitt tilbudt noe annet? Og pleier heller ikke være utakknemlig for andre gaver vi evt måtte få til jul/bursdager.

Det kan da ikke være kravstort å selv ville velge at en vil ha nye møbler?? Og nye klær til baby?? Det er da vel ikke svigermor som skal bestemme hvilke møbler vi MÅ bruke?

Slik jeg ser det, skal ikke foreldre hverken være pålagt eller forventet å kjøpe noe som helst.

De hadde vel nok av utgifter da de fikk barn selv. De er ferdig med det, og skal ikke ha noe slags ansvar på den måten.

Jeg venter selv mitt første barn. Seng, vugge og stellebord får jeg brukt av min søster. Det er pent nok. Ellers må vi kjøpe alt selv:-) Vi er bare 18 og 20, så vi hadde hatt godt av litt sponsing økonomisk sett, men jeg ser ikke på det som en selvfølge i det hele tatt, og hadde heller blitt overrasket og stortakknemlig om noen ga oss en slik gave.

Tror ikke det er vanlig å få slikt heller. Da min søster var gravid kjøpte ikke mamma og de noe til henne. Det eneste de skaffet seg var et brukt stellebord og en enkel sprinkelseng til å ha hos seg selv, slik at de kunne få masse besøk av barnebarna. Naboen min har også nylig fått barn. Heller ikke hun har fått noe av foreldre. Mødrene våre (barnas mormor altså) har jo en tendens til å ville skjemme bort litt, så litt klær her og der kan jeg nok regne med å få. Spesielt om det blir jente, siden alle barnabarna foreløpig er gutter. Men dyre ting som vogn, seng e.l hadde jeg aldri fått. Det er mitt ansvar.

16:02 her. jeg glemte å nevne at mine foreldre derimot er MEGET engasjert følelsesmessig. De bryr seg veldig om barnebarna sine. Mamma jobber i barnehage selv, og pappa er veldig tullete av seg. Jeg kan forstå at du vil foreldrene dine vil engasjere seg mer på DEN måten. Økonomisk derimot synes jeg ikke det skal være forventninger.

Du kan jo spørre om de vil være med å titte på babyting, selvom de ikke skal kjøpe noe? Kanskje de da føler seg mer inkludert, og skjønner at du virkelig vil at de skal involvere seg.

Håper de blir mer ivrige for din skyld! Det er mye kjekkere når man føler at foreldre og svigers gleder seg

orket ikke lese alle svarene her, men jeg vil gi deg støtte jeg HI:)

Her fikk vi vogn og seng av mine foreldre, bilsete og haug med nye klær av mine besteforeldre, da så det veldig rart ut når vi fikk 3 bodyer fra HM av mannens foreldre...

Vi fikk barn i slutten av tjueårene, gift, begge hadde lengre utdannelser, faste jobber ,og eide leiligheten. Dette ble de vordende beste/oldeforeldrenes måte å si "dere har vært flinke, og vi gleder oss med dere og det dere har skapt rundt dere", og vi var enormt takknemlige til tross for at vi kunne skaffet oss tingene selv.

Jeg gleder meg til å gjøre det samme for mine barn en dag:)

Jeg har prøvd det du sier, be dem med å kikke på utstyr, eller i det minste få litt tips om hva en kan trenge, men de er ikke interessert, skifter emne. Og da orker jeg ikke stadig ta det opp heller, vil ikke mase om det heller.

Får av og til litt følelsen av ting som ikke er direkte dem, dvs at oppmerksomheten rettes mot det de gjør eller deres vondter eller noe, det er ikke noe interessant. Så både tlf samtaler og besøk dreier seg stort sett alltid om deres liv, hva de har gjort, hva de ønsker osv... Kanskje de føler at oppmerskomheten tas vekk fra dem nå, at de vil få mindre tid til å klage på vond rygg og dum arbeidsgiver, jeg vet ikke. De virker hvertfall sære i forhold til mine venners foreldre.

Orker ikke å lese alle innleggene, men her hos oss får vi "bare" småting når vi venter barn. Dvs klær, vognteppe, strikkeklær osv. Er veldig takknemlige for det og syns det er koselig når mormor kommer med hjemmestrikka hentedress f.eks.

Jeg skjønner at du ser på manglende vilje til å gi dere utstyr bunner i manglende interesse for babyen - det er ikke nødvendigvis riktig. Mine foreldre er delaktige fra dag en når de får vite at vi skal bli flere selv om de ikke bidrar økonomisk, mens mannen sine ikke tar en telefonsamtale for å høre hvordan det går, selv om de vet at mannen er offshore og jeg spyr 10-15 ganger pr dag. Men hver gang vi treffer dem, er det ikke måte på hvor mye de har tenkt på oss osv....jeg spyr en ekstra gang bare pga det:)

Jeg ønsker deg masse lykke til og håper besteforeldrene kommer mer på banen når gullungen kommer:)

Jeg synes HI får ufortjent mye pepper. Er det liksom aldersbetinget om man ønsker engasjement av besteforeldre? "Du er ikke 20 år lenger, så klar deg selv"? Utrolig teit.

Det går an å prøve å lese litt i mellom linjene her også, dette handler ikke om møbler er in eller ei, men MENINGEN bak det å gi! Her var Farmor i starten ram til å gi typ hurtigsvarpremier, eller i den stilen. Det skulle liksom ikke koste noe. Var hun utenlands så kjøpte hun klær, men de fikk vi ikke brukt, de var altfor små. Nå har hun heldigvis innsett at skal poden bruke noe av det hun kommer med, så må hun engasjere seg litt også, finne ut av størrelser osv.

Utstyr har vi villet stå for selv. Vogn kjøpte vi, og vugge snekret sambo <3. Springelseng fra Ikea og vippestolen kjøpte vi også selv.

Mine foreldre, og spesielt mamma har vært rå når det kommer til oppmerksomhet og det å virkelig være engasjert i barnebarnet.

Jeg forstår deg godt på det emosjonelle, HI, det er ingen god følelse å føle seg oversett. Selv sliter jeg litt med at jeg kan legge litt for mye følelser i sønnen min ovenfor andre (altså om folk er lite interresert, har jeg en tendens til å legge mine følelser over i hans). Men gi det en sjangs, du skal se det blir bra når baby blir født. Klem

Tror mange opplever at besteforeldre ikke er så veldig engasjerte under svangerskapet. (Det er også vanlig at far til barnet ikke er merkbart tilstede før barnet faktisk kommer.) Det trenger ikke bety at de blir lite engasjert i barnet etterhvert. Men, husk å ikke ta sorgene på forskudd hvis det ikke snur med en gang barnet er født. Du blir den viktigste personen i flere måneder, og det kan være vanskelig for besteforeldre å finne rollen sin før barnet er blitt litt større.

Når det gjelder gaver/støtte, så kan det jo være de har tenkt på en barselsgave? Jeg vet jeg får brystpumpe i barselsgave av mine foreldre. Til førstemann var de med og sponset barnevogn. Da var jeg 10 år yngre enn du er nå og ble veldig glad for litt økonomisk støtte:)

Lykke til, uansett:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...