Gå til innhold

2 uker til termin... bør jeg ligge unna overnattingsturer, fjellturer o.l.?

Anbefalte innlegg

Jeg fødte ganske raskt forrige gang, og det er bare halvannet år siden, så jordmor har sagt at sannsynligheten er stor for at jeg føder raskt også denne gangen. Det er i utgangspunktet en liten times kjøretur til sykehuset fra her jeg bor.

Hadde dere likevel gått på overnattingsturer på hytta eller på båttur e.l., selv om dette hadde økt avstanden (og tidsbruken) til sykehuset ytterligere? Eller er det "hysteri" KUN å holde seg hjemme/rundt hjemmet disse siste ukene...? (Hjelper ikke å tenke at jeg kan føde på annet sykehus, for de stedene jeg evt kan dra på turer ligger lenger VEKK fra både det sykshuset jeg har tenkt å føde på, og alle andre sykehus.. )

Fortsetter under...

Tja jeg hadde reist dersom formen min tillatte det. Du kan jo evnt få med deg mannen din så han evnt kan ta imot dersom det skulle bli fødsel i fjellheimen eller på hytta! Personlig ville jeg ikke gått veldig langt i fjellet når det er så nært termin!

Jeg ville ikke lakt ut på turer der det er langt, si over 15 minutter gange, til vei og bil. Å gå langt når riene setter inn for alvor er ikke det som frister meg mest. En tur på hytta ville jeg nok kunnet tatt hvis det var bilvei helt frem og det ikke er så mye lengre å kjøre fra hytta enn hjemmefra til sykhuset. Samme med fjelltur. Å ta bilen opp på fjellet og gå en tur i nærheten av der dere parkerer ville jeg se som helt greit, men jeg ville ikke satset på langtur der du ikke kunne komme raskt tilbake til bilen om fødselen startet. Sån ser jeg det med båtturer også. Man kan få en fin tur selv om man ikke drar så langt.

Orker du virkelig turer i fjellet o.l. to uker før termin, da var jeg helt ødelagt jeg ;)

Men jeg ville uansett holdt med hjemme, jeg har fire barn og ingen av fødslene var veldig raske, men de har kommet alt fra 1 til 17 dager før termin så en vet liksom aldri når det starter. Om vannet går midt på fjellet kan det bli en slitsom tur til sykehuset...

Annonse

Jeg har på sett og vis lyst til å dra, både på båttur og hyttetur, men har samtidig virkelig IKKE lyst til å føde på et hyttegulv eller i baksetet av en bil. Stedene vi evt skulle ha dradd til, ligger ikke mange minutters gange fra parkeringsplass / brygge, så akkurat dét er ikke problemet. Men avstanden til sykehuset blir som sagt kjapt mye lenger, og dermed også risikoen for ikke å rekke frem før fødselen er over.

Tror jeg holder meg i nærheten her frem til h*n er født, jeg. Bedre dét, enn å dra avgårde og være konstant nervøs for hva som kan skje.. :-/

HI

Hvis det er snakk om for eksempel en ekstra times kjøring eller to hadde jeg også holdt meg hjemme eller funnet på noe i nærheten av der dere bor, om det bareer 15 min ekstra for eksempel ville jeg dratt på tur.

Vi reiser på hytta til fredag (svigers har bursdag på lørdag og det er tradisjon at alle treffes på hytta for å feire de) Det er 1 1/2- 2 timers kjøretur fra vårt hjem og sykehus. Sist fødsel gikk ganske kjapt. fra jeg kjente murringer og til ho var ute gikk det 14 timer (2 dager før termin) Jeg har idag 12 dager igjen til termin.

Jeg syns du skal kjenne på deg selv om hva du syns er riktig.

Jeg har sagt til samboer at dette er noe jeg virkelig ønsker å reise så da har han også gått med på det, han var veldig skeptisk selv. Vi har blitt enige om at jeg skal si ifra med en gang jeg kjenner murringer eller lignende slik at vi kan reise hjem.

Er det krise så har de sykehus en 30-45 min unna hytta så det går ann å føde der også..har med helsekortet.

Lykke til og god tur vist du drar :)

Takk for det! :)

Tror nok jeg holder meg hjemme og her i nærheten. Det er kjapt halvannen time med båt eller bil til de stedene vi evt skulle reist, og det er som sagt ingen sykehus som blir nærmere av at vi drar. Kun disse halvannen timene ekstra med kjøring, i tillegg til den ca timen som det er herfra..

Forrige fødsel tok bare såvidt over 3 timer fra jeg fikk rier til fødselen var overstått. (ingen murringer/annen forsvarsel). Og den ene timen i bil var IKKE spesielt behagelig, for å si det sånn.. Er derfor jeg blir litt skeptisk.. ;-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...