Gå til innhold

jobb som fotograf. er det bra betalt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oi. Det er vanskelig å svare på. Men det er nok ikke kjempegodt betalt. 3-340000 i året kanskje.

Men dersom du blir/er en dyktig fotograf kan du tjene mye mer. Dette har du en viss peiling på før du tar utdannelsen :)

I tillegg til å være flink til å ta bilder og beherske kamera bør du være kreativ og orginal. Nytenkning og kunsten å holde seg oppdatert er tingen.

Egentlig ikke så veldig spennende. Jeg fotograferer alle gjenstandene ved museumet og andre muesum / tun tilnkyttet dette. Jeg katalogiserer gamle bilder, holder møter for å finne ut hvem folkene på de gamle bildene er, hvor det er tatt, hvem som har tatt det osv. Mye digital registrering og noe reising.

Arbeidstiden er 08-16 mandag til fredag, men jeg er så og si min egen sjef og styrer dette selv. Har hjemmekontor en dag i uka.

20:11

Annonse

Hvis du bare har tenkt at "hmmm....Kanskje jeg skal bli fotograf, det virker spennende" så tror jeg du bare kan la det ligge.

Har du sett alle hobbyfotografene der ute som er utrolig dyktige. Det har blitt kjempepopulært og man må være GOD for å komme langt.

Ta et eksempel. Min søster på 17 år er en sinnsykt god hobbyfotograf, hun går også media og kommunikasjon. Hun har et utrolig pågangsmot og har jobbet frivillig på oppdrag med flere gode fotografer. Hun har fått sin egen portefølje og virkelig vil dette. Hun har flere photoshoots i uken og skal etterhvert studere foto i utlandet. Hun BRENNER for dette og det er de som kommer til å gjøre det bra, ikke de som plutselig bestemmer seg for at dette virker gøy!

Har jobbet som portrettfotograf i en kjede i flere år. De går etter tariff, så jeg tjente cirka 330000 før skatt. Da fikk jeg også svennebrevtillegg og ubekvem arbeidstid-tillegg. De som jobbet frilans fikk 250 kr timen. Kjenner flere som jobber som selvstendig næringsdrivende, og de tar betalt for hvert oppdrag. Og da varierer prisene etter hvilken type fotografering. Noen tar 7000,- for ei bryllupsfotografering, f.eks, der de får en cd med bildene på, samt takkekort og forstørrelser. Bare for å nevne et eksempel.

Det er som ei skriver under her at du må være flink og brenne for det du holder på med, men like viktig er det å være utadvendt, og ikke minst ha barnetekke. Du må rett og slett være en trivelig person, hvis ikke skjærer det seg :-) Nå skriver jeg om portrettfotobransjen da, det er jo den eneste jeg føler jeg har god kjennskap til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...