Gå til innhold

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg spør likevel. Jobb og feriepenger.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen bedrifter utbetaler kun feriepenger og så får du vanlig lønn de resterende månedene uavhengig om du har ferie eller ikke.

Noen bedrifter utbetaler både lønn og feriepenger. Da vil du ikke få lønn om du har ferie på et annet tidspunkt og må spare lønna til da.

Varierer fra bedrift til bedrift. Der jeg jobbet tidligere fikk vi ikke lønn den mnd vi fikk feriepenger. Det gjør jeg nå. Da får jeg litt mindre i lønn hver mnd, slik at det dekker opp de ukene jeg har fri (5 uker).

Jeg trooor det kommer an på hvilke system arbeidsplassen har, og om du har fastlønn eller skriver timer osv.. (er ikke noe flink på dette altså).

men som regel så får man vel bare feriepenger.

For den mnd feriepengene kommer, så trekker man da de ukene med ferie fra den vanlige lønnen.

Har du derimot ikke tjent opp feriepenger, kan du søke/spørre om du kan la være å ta ut ferie og heller få vanlig lønn.

Annonse

Har du fastlønn får du gjerne bare feriepengene også får du vanlig lønne hele resten av året uansett når du tar ut ferien din.

Har du timelønn får du feriepenger pluss de timene du har jobbet den måneden, de andre månedene i året får du trekk i lønn når du tar ut ferie.

Ok, så jeg må rett og slett høre med sjefen da. Hvis det er sånn at man kun får feriepenger, så får jeg jo lavere lønn den mnd til neste år da, siden jeg begynte å jobbe i mai i år?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...