Gå til innhold

MME som kveldsmat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 5 uker som er så sulten om kvelden! Og da er det jo da jeg har minst melk... Løsningen til nå har vært å pumpe meg om natta og morgenen (da har jeg masse melk, nok til både han og pumpa), og gi dette om kvelden.

Men, det begynner å tære på kreftene å bruke tid på pumping om natta, når han spiser ca 2,5-3time. Går ca en halvtimes tid til mat, en halvtimes tid til bysse han i søvn også ca en halvtime til å pumpe. Vips er det på tide med nytt måltid! Vil heller bruke den pumpetiden til å sove... Er det "egoistisk" av meg å droppe pumpinga, og heller gi han MME som tillegg på kvelden? Tenker han jo også vil nyte godt av en mamma som er litt mer opplagt... Har også hørt at MME er tyngre å fordøye, og derfor kanskje han vil sove litt lenger? Noen som har erfaringer rundt det? Og er det bare å gi et helt måltid med MME, eller bør man gradvis venne han til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kan du fort få mange forskjellige meninger, men min foreløpige erfaring er at selv om MME sies å være mer tungt fordøyelig, har ikke minien her i huset noe lengre søvn om han får dette, enn om han får morsmelk. Føles som om det er litt hipp som happ, egentlig, oag at det komme rmer an på mengden mat han spiser.

Men jeg har merket meg at han gulper endel når han har fått MME, i motsetning til ellers, da han nesten aldri gulper.

Kanskje det bare er inbildning? :)

Nå er jeg i den uheldige situasjon at jeg pumper flere ganger daglig, da han ikke vil ta puppen i det hele tatt.

Jeg forstår det som at du ammer resten av tiden, men du gir altså litt ekstra om kvelden og da på flaske?

Jeg synes ikke du skal tenke at det er egoistisk å gi MME, det beste er jo å finne rutiner som passer for dere og hvis det innebærer et eller flere måltid med MME, så er det helt legitimt. :)

Selv er jeg tilhenger av å gi brystmelk/amme så lenge man orker, men har selv måttet gi MME flere ganger allerede, rett og slett fordi jeg ikke alltid har ferdig pumpet melk tilgjengelig.

Noen sier at man skal blande MME og morsmelk for å tilvenne magen, men det finnes jo nok av de som ikke har morsmelk og de går jo rett på MME?

Skrevet

Ja, vi opplevde også at gutten ikke ble mett på kvelden, så suplerte med en flaske mme. Opplevde absolutt at han sov bedre når han var mett, så fortsatte med det dom kveldsrutine (så kunne far trå til litt også), inntil vi begynte med grøt ved 4 mnd.

Skrevet

Ikke tenk ordet egoistisk! Du vier all din tid og alle krefter til din lille krabat. Ingen er tjent med at du sliter deg ut... Mme er helt harmløst :) jeg tenkte som deg i starten, men startet å gi en flaske mme før legging og det var en lettelse. Jeg ble helt betrygget på at babyen var heeelt mett, og jammen hjalp det på søvnen også. Han fikk en lengre søvnperiode første økta :)

Gjør det som er rett for deg og babyen :)

Lykke til med den lille

Skrevet

Jeg har gitt Mme som siste måltid siden frøkna ble født; ammer ellers i døgnet, dette fordi jeg har lite melk ettermiddag/ kveld. Ble tipset om dette av ammehjelpen på helsestasjonen. Da er jeg sikker på at hun sovner mett - og vi får mer søvn begge to- baby og mamma. Anbefaler at du ammer litt først, og så prøver med litt Mme ekstra, 50-100 ml. Lykke til!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...