Margarita -- Skrevet 12. juli 2011 #1 Skrevet 12. juli 2011 Snuppa er 7 måneder og for stor for maxicosi setet sitt. Kjøpte et besafe izi combi sete, til over 4000 kr. Regnet jo med at dette var bra siden det fikk best i test, men frøkna henger med hodet, spesielt når hun sovner. Sitter som en sekk synes jeg og tipper forover hele tiden. Å sove i setet er en umulighet, for hodet henger voldsomt, og det er garantert ikke bra. Hav gjør jeg? Bygge det opp er ulovlig og farlig, men jeg har prøvd for å se om det hjalp, og det hjorde det ikke. Jeg nekter å kjøre bil med henne faktisk, da jeg synes dette er så ille! Blir et bedre med tiden? Noen tips? kAn jeg kjøpe et annet til hun blir stor nok for dette?
♀2009♀2011 Skrevet 12. juli 2011 #2 Skrevet 12. juli 2011 Hvor stor er jenta? Storesøster var også "stor" for alderen, men byttet alikevel ikke før ved ca. 9 mnd (da var hun nådd 13kg). Er hun for stor for setet selv uten ytterklær? Har dere fjernet puten i bunnen på setet (baby-insertet)? Byttet selv til Besafe og synes hun satt veldig fint i det når setet var i ligge/hvileposisjon.
pytten Skrevet 12. juli 2011 #3 Skrevet 12. juli 2011 Lillegutt her har også vokst ut av setet sitt, og vi har nettopp byttet (han er 8,5mnd). Hvis jeg ikke var fornøyd ville jeg prøvd å selge setet og prøve et annet rett og slett... Tror ikke det har noen hensikt å bytte til et annet sete og vente på at hun skal vokse inn i izi combi-setet... Går ikke det bare til 18kg uansett? Vi har byttet til maxi cosi mobi, siden han er såpass stor og lang tenkte vi det var greit med et sete som "rommer" opp til 25kg. Er knallfornøyd:)
AO3 Skrevet 12. juli 2011 #4 Skrevet 12. juli 2011 Jeg tror også det er bedre å selge det og kjøpe et annet sete - som du MÅ prøve i bilen først - i stedet for å vente på at hun skal vokse inn i det. Hellingen på bilens seter har mye å si i forhold til hvor godt setet passer i bilen. Anbefaler deg å sjekke PLUS-testen! Jeg vil også anbefale å kjøpe et sete som kan brukes til 25kg bakovervendt. Vi har det, og min gutt på 2,5 år er aaaaaltfor stor for Izi combi, det var han allerede ved juletider! (prøvde det i en butikk i forbindelse med at vi skulle kjøpe et besteforeldre-sete) Hvis man har som mål at barnet skal sitte bakovervendt så lenge som mulig (og det bør man ha), bør man kjøpe et som går opp til 25kg, mener jeg.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 13. juli 2011 #5 Skrevet 13. juli 2011 Greia med bilstoler er at de må prøves først og det er som regel bilen som er feilen ikke stolen. Er bilsetene i bilen dype så heller som regel bilstolen fremover og babyen henger med hodet. Er som regel bare de største bilene som har plass til besafe setene også. Hatt det selv i scorpio stasj men når vi byttet til mondeo var det bare å kjøpe et nytt sete. Anbefaler Britax. Det er små men seter med lang rygg. Jenta mi er 2 år og 3 mnd og bruker enda britax hi-way setet sitt. Sjekk ut two way elite, hi-way og secura. Husker ikke helt vektklassene men vårt går opp til 18 kg og jenta mi er bare 15 kg så varer veldig lenge det også
Makko med to små gutter Skrevet 13. juli 2011 #6 Skrevet 13. juli 2011 I ene bilen vår er setene slik at selv gutten på snart 3 henger framover med hodet når han sover, i alle 3 bilstolene han har hatt!
Junifrue Skrevet 13. juli 2011 #7 Skrevet 13. juli 2011 En liten kommentar til det at det er bilen som er feilen og ikke setet: når de aller aller fleste seter skrår innover, særlig de litt eldre bilene, så burde virkelig produsentene lage seter som passer til disse. De kan da ikke forvente at vi skal tilpasse bilen til setene, hvem har vel råd til det? Veninna mi har forresten splitter ny bil og en annen type sete enn vårt, og babyen hennes hang med hodet i setet hun også...
bitthen Skrevet 13. juli 2011 #8 Skrevet 13. juli 2011 Hei! På småtroll 1-2 år ligger en diskusjon ang besafe- setene og disse problemene. Jeg sendte en epost til Besafe og har postet svaret deres på småtroll. Oppfordrer flere til å sende eposter til de. De var liksom klar over problemer i noen biler liksom, men slik det ser ut her på forumet så er jo vel problemet større enn de kanskje ser??
Løvinna30 Skrevet 14. juli 2011 #9 Skrevet 14. juli 2011 vi har tatt noen bøker under sete, det er lov tror jeg? De sa det på babyshop at vi kunne det, og har lest det på nettet et sted også... Har samme sete som deg og han hang med hode hele tiden. Har tatt to bøker (fire tilsammen) 2 på hver sin side, sånn at sete er mer "rett" og ikke går fremover på en måte? Fungerer kjempefint.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 14. juli 2011 #10 Skrevet 14. juli 2011 det må du ta vekk med engang. Herregud, varierer med kunnskapen til de på babyshop tydeligvis. Setet må alltid stå i setet uten å bygges opp. De ga oss en sånn kloss som vi kunne ha under. Men etter en liten sjekk på nettet er det visst ikke bra å bruke disse for da står ikke setene støtt. Det eneste som er lov er å ta en plate i gulvet og skru det helt fast sånn at gulvet blir høyere. Da snakket vi med hovedkontoret. De på babyshop vet ingenting. Vi har vært på flere og alle sier forskjellig. Og alle disse ideene de kommer med har vært farlige for vår del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå