Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lite med søvn på meg nå, babyen smågråter store deler av natten. Han er ikke sulten, men tisser ofte gjennom bleien:-(. Jeg lurer på om jeg må ta han opp hver gang han gir lyd fra seg? Begynner å bli ganske sliten nå, da det er svært lite soving for tiden. Virker som han sover, men lager lyd hele tiden. Er 5 uker og spiser ca hver 3. time, men nå våkner jeg nesten hver time. Noen forslag? Han ligger i egen seng, og det har vi tenkt å fortsette med. Er dette vanlig (med småpludring/litt smågråt)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillegutten min på 5 uker lager også masse lyd om natta, egentlig generelt når han sover. Litt "hvesing", litt presselyder, litt koselyder og innimellom noe som kan høres ut som smågråt, selv om han sover. Jeg tar han ikke opp med mindre smågråten utvikler seg til "ekte" gråt. Enten utvikler det seg til gråting, eller så slutter han etter 15-20 sekunder.

Hadde sett an hvis jeg var deg, du ser vel også kanskje av ansiktsuttrykket om det er "ekte" gråt på gang eller ikke... :)

Gjest Madolyn
Skrevet

Enig med innlegget over meg; la babyen ligge i fred til det evt utvikler seg til gråt. Babyer lager masse lyder når de sover, og de kan til og med åpne øynene i søvne. Dersom du da tar opp babyen, så vil den våkne, og du avbryter søvnen :( Men ta babyen opp straks det utvikler seg til gråt så klart :) Dersom all pludringen forstyrrer deg så sett babyens seng lengre unna eller bruk ørepropper (jeg bruker 1 stk ørepropp om natten pga min lille skravlekopp)?

Skrevet

Har brukt ørepropper, men da hører jeg kun når han gråter. Fikk nesten dårlig samvittighet, men den eneste måten jeg får sove noenting. Synes det er vanskelig å vite når han er sulten, også. I det siste har han grått, men da har han vært gjennomvåt (tisser gjennom bleien) så har ikke visst om det var det eller om han var sulten. Huff, ikke lett å være førstegangs mamma;-). Leste om søvnråd og de anbefaler at man ikke tar opp babyen utenom når den skal ha mat eller om den har vondt. At man forsøker å roe den i egen seng. Skal prøve det i natt:-)

Gjest Madolyn
Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet; gutten din har det også mye bedre om du får deg litt mer søvn ;) Og så lenge du våkner når han gråter, så er det ikke noe problem :)

Sikkert veldig lurt å prøve å roe ham i egen seng dersom det ikke er våt bleie eller sult som plager ham, men lurt å teste ut disse to tingene først (kjenn på bleia og test om han suger ivrig når du tilbyr brystet). Han er jo fremdeles veldig liten, og bare litt over 4 kg tror jeg du nevnte i en annen tråd,så det kan hende han trenger mat ofte. Min gutt spiste annenhver time om natta frem til han var 7-8 uker, og siden det og nå fremdeles så spiser han 2-3 ganger hver natt (han er nå 3 mnd gml og sover i snitt 7,5 timer tilsammen ila natta).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...