Gå til innhold

Fått for mye lønn, men orker faen ikke varsle den drittsekken av en sjef jeg har:(

Anbefalte innlegg

Har selvsagt satt pengene på sparekontoen i tilfelle de skulle komme til og oppdage det:(

Men han nektet meg bl.annet fri for og dra i begravelsen til min egen mormor da hun døde i april:( Sa det ikke var livsnødvendig og dra i begravelse, ei heller en menneskerett!

Fortsetter under...

Jeg ville ikke brukt de i alle fall. Jeg fikk 8000kr for mye i fjor, men var ikke klar over det selv. Da årsregnskapet var klart rundt februar i år fikk jeg beskjed om å betale tilbake. Drit surt for å si det sånn, for da var jo pengene brukt opp..

Han har jo helt rett.

Det er kun den aller nærmeste familie du kan få fri for. Ikke en mormor.

Men du kunne selvfølgelig tatt ut en feriedag til det, men det syns du kanskje ikke det var vært?

Det er ikke sikkert han har rett. Det vanlige er inntil 3 dager (når det er reisevei) i permisjon med lønn for dødsfall i nærfamilie (som besteforeldre vanligvis regnes som i permisjonsreglementet). Enkelte bedrifter har også med partners nærmeste familie, inkl. besteforeldre, og i min bedrift er det også tatt med barnebarn, tanter og onkler.

Annonse

For en idiot av en sjef!! Håper du klaget på han til distriktsjef eller annen overordnet?? Greit at det kanskje i prinsippet ikke er en menneskerett å dra i begravelse, men til din egen mormor???? Finnes det virkelig sånne sjefer i dag?

sett pengene til side, og bruk dem som ekstra feriepenger til neste år om det ikke har kommet et tilbakebetalingskrav innen da. ;)

på min jobb har man rett til fri kun om det er "rett slektstre nedad" eller hva jeg skal kalle det.

Altså min mor, mormor og til nød oldemor, eller far, farfar og til nød oldefar.

Jeg sier -til nød, for det var liksom på nåde jeg fikk fri da min oldemor døde.. skal man "straffes" da, når man er så heldig å beholde oldeforeldre langt opp i voksen alder..

Jeg har IKKE rett på fri til tanker, onkler, kusiner osv..

Nå kommer jo ikke disse pengene fra sjefens egen lomme, så det er jo ikke han du straffer ved å ikke varsle fra. Det er dessuten straffbart, i sin ytterse konsekvens, å beholde disse pengene når du vet at du ikke har krav på dem. Ville du synes det var greit å ta penger fra firmaet, vente en stund for å se om de oppdaget det, og bruke dem hvis ikke?

Angående begravelser er dette som regel nedfelt i permisjonsreglementet. Hør med din tillitsvalgte hvordan reglene for fri til begravelse er.

I min jobb får vi fri med lønn til begravelse for nære slektninger i rett nedadstigende linje, dvs. foreldre, besteforeldre og søsken. Svigerfamilie regnes også inn her. For alle andre begravelser må vi ordne oss fri på annen måte, dersom vi synes at vi må gå. For eksempel ved å bruke en feriedag eller ta ut avspasering. Dette er helt normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...