Gå til innhold

Når slutte å koke flasker og smokk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nja, du må nok smøre deg med tålmodighet litt til.

Og så masse styr er det ikke! Det er bare latskap (og ja er lat selv, for jeg syntes det var kjedelig ekstraarbeid selv)

Da babyen var ca 5 mnd kunne jeg bruke en flaske en sjelden gang uten å koke. Når babyen var 6 mnd brukte jeg en smokk som ikke var kokt en sjelden gang. Ellers koking.

Ha nok flasker slik at du kan koke 1 gang i døgnet,(jeg hadde 10 flasker) og gjør det når du bruker tid på kjøkkenet uansett. Eks middagslaging.

Du hadde nok passet best til å være ammemor, lite styr med det hehe, har prøvd begge og amming er best!

Når de begynner å spise annen mat en mm/mme så kan man slutte å koke drikkevannet (så sant man er knyttet til offentlig vannverk). Da kan man også slutte å koke smukker og flasker som ikke brukes til melk. Flasker som brukes til melk skal man imidlertid være litt påpasselig med, da melkerester er grobunn for bakterier som barnet kan bli alvolig syk av. Bakteriene drepes ved 70 grader, så hvis du har en oppvaskmarskin som har et program med min 70 grader så kan du ta flaskene i denne når barnet begynner med fast føde. Flaskesmukkene anbefales det å koke hele flaskeperioden, da det er vanskelig å komme til i disse...

Annonse

Få deg en microsterlisator. Er mye enklere enn å koke de. Var på ferie å hadde ikke micro så jeg merket hver stress det var med å koke de. tar jo en evighet og så må man fiske de opp av vannet.

Jeg har kokt flasker til barna har vært ca 8 måneder.

Etter det tar jeg dem i vaskemaskinen.

Men smokkene og flasketuttene de vasker jeg for hånd og koker etterpå hele den perioden barna bruker det.

Det er ikke noe "styr", det er noe man gjør for at barna skal ha det så hygienisk som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...