Gå til innhold

Klipper dere barna selv?

Anbefalte innlegg

Og for å ha det sagt; jeg misunner dere som kan det. Har gutter jeg og har null peiling på hårklipp. Nå på sommeren har jeg klipt de selv med maskin men ellers på året vil jeg ha litt mer "sveis" på dem så da blir det frisør. Jeg evner ikke klippe min egen pannelugg rett så gir meg ikke ut på deres;)

Jeg har et vennepar som har en sønn på 3 år. Har har det tykkeste håret jeg har sett på et barn og det er også veldig stritt. Faren hans klipper han og det ser mildt sagt forferdelig ut. Han har prøvd klippe det opp i flere lag, og det er ikke tynnet ut men klipt lagvis og veldig ujevnt og skjevt. Panneluggen er hakkete og skjev og helt ærlig er det det verste jeg har sett. Hadde det vært bare faren i denne familien hadde jeg tenkt han var blind men moren godtar altså denne klippen. Vet de syns det er unødvendig at jeg tar mine (3 og 5 år) til frisør siden det koster litt. De er veldig sparsommelige på slike ting.

Burde jeg si noe? Sist han var på kafe med meg og barna begynte ei jeg møtte å le. Hun trodde han hadde klipt seg selv. Et av nabobarna, ei jente på 7, har også spurt meg om det samme. Vet moren blir ekstremt sur om jeg sier noe men hva tenker dere?

Og ja, det er et filleproblem når en ser det i stor skala. Desverre kan filleproblem føre til at barn blir ertet.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143394000-klipper-dere-barna-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det gjør jeg . Syns det er enkelt å klippe guttungen (nå på sommeren går det i maskin her og) men når vi skal noe spesiellt som f.eks bryllup, dåp, konfirmasjon og slikt tar jeg han til frisøren. Han klipte seg på et nytt sted til vårt bryllup, og han (og faren) så ut som noen idioter på hodet! Jeg kunne gjort det bedre selv, og jeg er ingen frisør. Mange som spør om han har vært hos frisøren når jeg har klipt han. Så det er vel greit nok, antar jeg.

Jenta tar jeg tuppene på, men jeg klipper ikke frisyre på henne. Hun har vanskelig hår, i motsetning til broren som har 98273trillioner hårstrå som går i samme retning :)

gikk litt radig her...

HVis dere er gode venner syns jeg du bør si noe. Eller hinte, i det minste. Hvis jeg har gjort en skrall jobb får jeg alltid høre det, hehe :) Men kanskje de faktisk ikke har penger til det, sånn at alternativet er at de må gjøre det selv?

Men da kjenner du din egen begrensning:) Tenker på jenta di:) Det gjør ikke venneparet mitt og det er der jeg kjenner det blir et problem. Vi er mye sammen og jeg har gutten en del. Vet de har råd for hun er ofte selv hos frisøren til farging, klipp osv.

De har råd. Jobber begge to, shopper mye til seg selv, men nedprioriterer klær og utstyr til barna desverre. Ang klippingen syns jeg det blir verre for han blir nå eldre gutten og jeg er redd han skal bli ertet. Han ser jo ikke helt "god" ut med den sveisen. Forferdelig å si om et barn men det går altså kun på håret.

Hehe, jada jeg gjør jo det. Og skjønner godt hva du mener, dette kan jo faktisk være en av årsakene til at han kanskje en gang kan bli mobbet. Barn er grusomme, de mobber jo for alt. Og om han da ikke ser ut som alle andre på hodet, så er det lett for de andre å si noe...

Kanskje du kan foreslå å ta han til frisøren? Så kanskje mor kan se hvor fin han faktisk kan bli?

Annonse

Ja, har faktisk tenkt tanken. Ta med mine barn når vi har han og si "han ville også så gjerne prøve". Samtidig føler jeg det også blir litt feil. Jeg er alene med mine barn og selv om jeg kunne tenkt meg bruke frisørpenger på andre ting er det en nødvendighet siden jeg ikke kan klippe selv. Er som sagt håpløs der;) De har råd, det er prioritering det står på.

Min venninne som begynte le når hun så han sa at jeg burde si noe og hun syns det var merkelig ikke bhg hadde tatt det opp med foreldrene. SÅ fælt er det altså! Videre tenker jeg at bhg neppe vil ta opp noe slikt?

Mannen klipper jentene våre. Det hender det blir litt skakt. Noen ganger har de klippet hverandre også. De har aldri blitt ertet.

Så lenge gutten ikke blir ertet og selv er fornøyd med håret ser jeg ingen grunn til at faren skal slutte. Blir det et problem kan de sikkert ta det derfra.

Jepp. Er også frisør!

Og jeg har sett mye rar kjøkkenklipp!! :-)

Men min oppfatning er at flere og flere lar frisører klippe barna. Det slenger en og annen skamklipt unge innom iblant nå også, men foreldrene er rimelig flaue når de må innse sine begrensninger på vårt fagområde. Det er ikke bare å svinge saksa rundt på hodet... =)

Klipper ungene selv ja. Vi har begrenset med penger, så hadde jeg tatt dem til frisøren måtte jeg droppet noe annet. Tenker at det er bedre å sitte skamklippet i badeland enn frisørklippet hjemme i badekaret!

Synes det er bedre at voksne mennesker tar tak i egne holdninger for å unngå mobbing enn at enhver som skiller seg ut må forvente å bli mobbet.

Ja, jeg har klippet barna til de selv har villet til frisøren. Det kravet kommer med alder ;)

Men yngste har vært hos frisør, fått prøve det. Og nå er det tilbake til at "mamma skal klippe" :) Hun ble med andre ord ikke fornøyd hos frisøren. Eldste klipper seg vel selv nå(snart voksen), eller får venninner til å tjafse av litt ;)

Jeg har aldri fått kommentarer på dårlig klipp, men hadde glatt klart å innse at jeg ikke fikk det til. Jeg har heller fått spørsmål om hvorfor jeg aldri har blitt frisør, jeg :)

Syns virkelig du bør si noe til foreldrene, for tykt hår er ikke enkelt å klippe. Spesielt ikke om det er helt glatt i tillegg. Jeg har selv barn med glatt hår, så jeg vet godt hvor fort et hakk viser i det. De bør i alle fall ta ungen til frisøren annenhver gang, og heller nøye seg med litt småvedlikehold mellom de besøkene selv.

Eldste har vært to ganger og yngste en gang.

Yngste så ikke ut etter at frisøren klippet henne. Frisøren ville ikke klippe ungen min slik jeg ville ha det og det hun gjorde var virkelig ikke bra. Måtte klippe henne selv etter tre dager og fikk det da slik jeg ville. Mye finere.

Blir nok lenge til jeg tar henne til frisøren igjen og aldri til den vi var hos sist.

Kommer nok til å klippe eldst for det meste selv også.

men så kan jeg godt klippe både megselv og veninner.

Ikke alle firsører er flinke selv om de kan vise til et fagbrev.

Annonse

Jeg klipper håret på jentene mine, men det er enkel klipp av pannelugg og stussing av hårtuppene ca hver 6uke. har en venninne som er frisør som har lært meg hvordan det skal gjøres riktig. Guttungen er tenåring og sendes til frisør siden han skal ha fancy hårfrisyrer og er rimelig sær og kresen...mannen tar jeg med maskin en gang i mnd.

Jeg klipper gutten min selv, med den geniale oppfinnelsen: elektrisk hårklipper som kan stilles fra 0-40mm. Klipper først en gang så alt blir like langt, stiller så litt kortere og tar i nakken og ved ørene. Ser nøyaktig ut som at han har vært hos frisøren. Kanskje du kan tipse denne pappaen om en slik en? Det går kjapt og er umulig å gjøre feil med. Garantert bra resultat.

Takk for masse svar.

13.31 Mine barn klippes med maskin hos frisør. Heldig du som klarer det selv, men jeg gjør det ikke hehe:) Vet foreldrene syns håret til gutten er så fint siden det er så tykt så de vil ikke klippe det maskin. Han har litt sånn hår ned til ørene, og de vil ha litt lengde på det. Så det er desverre ikke et alternativ.

Jeg har bestemt meg for å si noe neste gang han blir klipt. Siste klippen var verre enn verst og om det eksalerer så,(ja jeg vet det ikke er korrekt men...) tar ikke jeg med meg guttungen noen steder mer. Ser ut som jeg har 4 barn da og lar en gå for lut og kaldt vann.

Klipper både min samboer og min sønn. Og stusser meg selv om jeg trenger det. Bruker frisørsaks og tynner.

Har alltid vert intressert i hår og frisyrer, hadde egentlig tenkt å utdanne meg som frisør, men ryggen setter en stopper for det dessverre.

Tenkte å la gutten gå til frisør når han er blitt litt større og har mer tålmodighet til å sitte i ro. Er 2,5 år nå. Han har ekstremt mye hår og klippet han allerde når han var 8-9 mnd og så er det helt stritt. Ikke noe lett å lage frisyre på han, så tenkte at med tid og stunder skal en frisør får lage en som jeg senere kan stusse og fikse på ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...