Snart mamma <3 Skrevet 11. juli 2011 #1 Skrevet 11. juli 2011 Sikkert et dumt spm her, men er det vanlig å kun gi morsmelk fram til 4-6 mnds alder? Eller er det like vanlig å gi mme i tillegg til morsmelka etterhvert? Lillegutten på 5 uker spiser jo allerede rundt 100ml til hvert måltid (pumper ut og gir på flaske), og det øker jo bare for hver dag som går.. Synes jeg har mye melk nå, men med tanke på hvor mye han kommer til å trenge om et par mnd, skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal klare å produsere så mye.. men det er kanskje vanlig at det bare "går seg til"?
glerme81 Skrevet 11. juli 2011 #2 Skrevet 11. juli 2011 Mange full-ammer til 6 mnd så det er helt vanlig. Melkeproduksjonen øker i takt med at barnet vil ha mere iallefall for de fleste, vist ikke, kan du gi mme i tilleg til mm! kos deg videre
lillenims Skrevet 12. juli 2011 #3 Skrevet 12. juli 2011 Det er nok ikke uvanlig å gi mme i tillegg til morsmelk, men for de fleste som ammer så er det ingen grunn til at de MÅ gjøre det. Mange velger å gjøre det fordi de vil ut en kveld og ikke får til å pumpe nok melk først, og en del har for lite melk (de fleste KUNNE nok ha økt produksjonen, men det krever ofte mye tid og energi og hver enkelt mor må vurdere om det er verdt det). (De fleste som gir MME en kveld KUNNE jo også latt være å gå ut.) Det er altså ingen grunn til å ha noen som helst skyldfølelse for å gi MME, og i Norge har vi såpass godt vann og råd til nok MME-pulver som kan tilberedes korrekt, at helsemessig er det sannsynligvis som å velge kokte grønnsaker med en liten klatt smør på fremfor råkost med en dråpe kaldpressa olje. Så til det du egentlig spør om. Spebarn har økedøgn, se http://ammehjelpen.no/artikkel/10/%C3%98kedagerokedogn Da vil brystbarn be om brystet oftere, noe som stimulerer melkeproduksjonen slik at de etterhvert som regel vil die litt sjeldnere (altså som før). For deg som fullpumper er det viktig å følge med på hvor mye melk han drikker, og forsøke å øke melkeproduksjonen din i takt med hans. Om du nå har overskudd av melk så er det kjempeflott Da har du noe å gå på når han etterhvert vil ha mer, og du har kanskje også frosset ned en del melk? Om han en dag spiser mer enn du har pumpet den dagen, er det på tide å forsøke å øke melkemengen din. Pump oftere, litt lengre, drikk ammete, følg kjerringråd for økt melkemengde etc. Veksten i melkemengden er IKKE jevnt stigende i hele ammeperioden Det er vanlig med en økning rundt 1-3 ukers alder, 6-8 uker og 3 måneder, men det varierer mye. Som regel er behovet ganske konstant fra 3 mnd til fast føde introduseres. Anbefalingen fra mynidgheten er at morsmelk eller MME skal være hovedernæring til 6 mnd, og helst skal man fullamme til 6 mnd. Ammebarn over 4 mnd som trenger tilskudd anbefales grøt i stedet for MME, jeg tror dette er mye fordi man da slipper introdusere flaske for dem. MME-barn kan også godt få kun MME til 6 mnd, dersom de er fornøyde med det. Ellers vet jeg jo ingenting om hvorfor du pumper, men jeg kan nevne at min datter nekta å ta brystet og jeg fullpumpet de første 12 ukene. Deretter tok hun plutelig brystet lell, og nå har vi ammet i over et år
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 13. juli 2011 #4 Skrevet 13. juli 2011 Jeg tror nesten det er like vanlig å fullamme, som det er å gi MME i tillegg, og de fleste begynner å gi grøt rundt 4 mnd alder, mens noen velger å fullamme til babyen er 6 mnd. Produksjonen vil jo gå opp dess mer du pumper/ammer, pluss at de som regel stabiliserer spisingen etterhvert. Du kan jo også høre med helsesøster hva hun anbefaler når han kommer i 4 mnd alder. Hvis han da fortsatt har lagt greit på seg, så kan du fortsette slik du gjør nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå