Gå til innhold

Nå kutter de ut lystgass til fødende ved sykehusene i Oslo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Men da må de da for svarte ha et alternativ på plass først!! Jeg er nervøs førstegangsfødene, og blir ikke akkurat beroliget av at eneste smertelindring i tllegg til epidural (som man bare får hvis jormor har en god dag og anestesilegen har tid) er vann og akupunktur :(

Tilbake til steinalderen much?

En maske med oksygen gjør samme nytten, å ha noe å puste i så en ikke glemmer puste er nesten det viktigste. Som regel sto andelen lystgass på minimum likevel, så virkningen er mest psykisk ;)

alle klarer seg uten.....men hvorfor skal man føle seg tvunget til det?! må vi leke martyrer i vår moderne verden, latterlig. jeg ville aldri takket nei til bedøvelse hos tannlegen, så hvorfor i alle dager skal jeg bli "tvunget" til å føde uten? ..har høy smerteterskel, men fødselssmerten var ubegripelig jævlig.

Ingen som tvinger deg til å føde. Du har valgt det selv! Og det fins smertelindring så hva klager du etter?

I Bergen droppet de lystgass i 2002. Har ikke hørt noe sutring om det fra den kanten så hvorfor er det verre for dere i Oslo?

Annonse

signerer deg!

vern av ansatte skal gå først! som i bergen og andre steder i landet fødte jeg på ålesuns sykehus, de kutta lystgassen for to år siden.. OG de har besøksforbud på barselavdelingen/hotellet!

kan du tro at det gikk ann å overleve?? :S

Jeg fødte begge barna mine på Riksen. Med eldstemann skulle jeg prøve lystgass, jeg tok et par drag og merket ingenting. Ba om å få oksygen isteden, det var mye bedre. Med minste ville jeg ikke ha lystgass enda jeg ble tilbudt det flere ganger. Hadde heller ikke oksygen med henne.

Gikk helt fint.

Fødselene var på 24 og 14 timer. Var hjemme i 22 timer med nr 1 og var på sykehuset i 14 timer med nr 2 (pga jeg måtte ha antibiotika på slutten og de ville ha meg inn med en gang)

altså det er noe som heter utvikling!! har ikke akkurat blitt presentert mye ny forskning på dette feltet de siste tiårene. Og det er en kjensgjerning at en veldig ofte blir ventet ut i forhold til å få epidural, og vips er det for sent.

Jeg har født to barn på sykehuset i Drammen og de har ikke lystgass.

Synes ikke det var noe problematisk. Var egentlig ganske missunnelig på de fødende som fikk lystgass, så er i grunn glad at det blir mer likt for flere nå.

Jeg fikk lystgass mens jeg ble sydd under andre fødselen min og selvom jeg trakk inn som bare det, syns jeg egentlig det som hjalp mest var at jeg hadde noe å fokusere på, nemlig å trekke pusten rolig og dypt inn. Skulle jeg hatt flere barn, så hadde jeg nok ikke brukt det under fødselen da heller.

Jeg tror det er viktig at man setter seg inn i hva som finns av smertestillende, for det finns veldig mye mer enn vann, akupunktur og epidural. Sjekk hjemmesiden til sykehuset eller meld dere på et fødselsforbredende kurs, så får dere vite veldig mye mer.

vil nå heller ha en jordmor som er oppegående fremfor en som har gått i lystgass hele dagen...jeg reiste på sykehuset fast bestemt på å ha alt jeg kunne få av smertelindring, for dette trodde jeg ikke jeg kunne klare...men den lille hadde det så travelt at jeg rakk ikke mer enn en omgang i dusjen (varmt vann hjelper!) så var det rett i fødesenga og jeg fødte uten lystgass elle noe anna og jeg er rimelig pysete av meg...klarer jeg så klarer andre og.

Vann og akupunktur er gode alternativer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...