Gå til innhold

Brukte du noe form for bedøvelse under fødsel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lystgass, akupunktur, epidural. Kjempefornøyd! Badekar,-ikke så bra for meg, er ikke så glad i å ligge lenge i vann. Saltvannspapler,-helt grusomt å sette-ikke fornøyd. Massasje er også veldig bra, og pust

Epidural på første, funka heller ræv. Ikke noe lykke og fromme der, nei. Vet ikke når den bør settes i forløpet, men jeg fikk den vel sånn ca 1 1/2 time før hun var ute. Setefødsel, vel og merke.

Andre gang testa jeg lystgass, ble så kvalm at jeg holdt på å kaste opp, så den kutta jeg ut. Har trodd i 4 år at jeg fikk petidin, men mannen sier de ikke satte den. Så jeg klarte meg uten :)

Epidural med de to første, og takk gud for det.

Med nr 3 fikk jeg en eller annen sprøyte, hjalp i 1 time, noe herk :(

Fødsel nr 4 gikk så fort at jeg ikke rakk å tenke engang. Lå fortsatt i sykehussenga da hun kom, rakk ikke komme over i fødesenga ;)

Annonse

Prøvde lystgass og epidural, lystgassen spydde jeg av og epiduralen krøllet seg på første forsøk - så den gikk rett i høyre beinet (ikke andre steder). På andre forsøk etter ganske mange timer så funket epiduralen som bare det! De skrudde den opp en liten stund for at jeg skulle komme meg og samle krefter til resten av fødselen. Glemmer aldri det øyeblikket, for det var helt fantastisk!

Første fødsel prøvde jeg lystgass, men begynte hyperventilere i masken og ble bare svimmel, kuttet det fort ut. Ble en veldig lang og tøff fødsel som endte med sugekopp, da satte de en sprøyte med lokalbedøvelse før de klippet meg opp. Den virket for jeg merket ikke at de klippet, men den virket ikke godt nok til at jeg ikke kjente at jeg revnet etterpå.

Andre og tredje fødsel hadde jeg ingenting, gikk jo, men skulle hatt noe tredje fødselen siden den endte med fastsittende skuldre og mye dramatikk, finnes ikke ord som kan beskrive smerten da 5 voksne måtte bryte ungen ut av meg uten noen form for smertelindring.

Fjerde ble keisersnitt så da hadde jeg spinalbedøvelse.

Etter ca 10 timer begynte jeg å grine (hehe) da fikk jeg lystgass, og gud (!) jeg har aldri vært så lykkelig. De neste 12 timene, hvor jeg blant annet hang fast på 8cm i 4 timer hadde ikke gått uten den gassen :-)

For meg var den en gudegave!

fikk epidural ved 8 cm, hadde den i i 20-30 minutter så var det klart for pressing.. aner ikke om den fikk nor virkning, men den var ivertfall satt, merka ikke store forskjellen egentlig..

ellers fikk jeg prøve akupunktur, men det hadde jeg ingen tro på og ble bare irritert over nålene som var i veien.. røska de ut ganske kjappt..

de tappa i badekar men det fristet ikke særlig siden jeg svetta og frøs om hverandre..

Lystgass, akupunktur og epidural... det som hjalp meg mest var akupunkturnåla hun satt mellom bryna mine..hjalp visst på det mentale, og det tror jeg på. Epiduralen var ikke noe særlig, først slitet med å sitte rolig..prøv det med overlappende rier..hehe! Gikk da, men den var visst skjev eller noe, for funka bare i 10 min på ene siden..helt merkelig!

Anestesilegen var inne 8 ganger for å justere den, men de gav bare opp og tok den ut. Det var helt greit, for det ble jo bare mas. Skal nok ikke ha epidural neste gang. Er slitsomt etter fødsel å være nummen i bena, og så er det så store sjanser for at de setter den skjevt og den ikke funker (ble dritsnurt da jeg ikke kunne sende meldinger under riene slik andre har forklart det var med epidural) Lystgassen var god hjelp når det kom til pusteteknikken, ble sinnsykt fnisete i begynnelsen. Men jeg tror man blir ganske trøtt av den etterhvert. Jeg var iallefall så trøtt under pressriene at jeg nesten sovnet mellom hver gang!

Annonse

Første fødsel brukte jeg lystgass og epidural. Epiduralen var en drøm :)

Andre fødsel gikk så fort at vi aldri rakk epidural, så da hadde jeg bare lystgass.

Om lystgassen funker eller ikke vet jeg ikke, men det hjalp å ha noe å klamre seg i og konsentrere seg om...

lystgass må jeg ha. Supa i meg store mengder begge gangene, helt krise om jeg ikke hadde fått det. Prøvde akupungtur på første. Men ei dame med nåler som drev å stakk var ikke det jeg hadde behov for i tillegg til alt det andre.

To trekk lystgass med første, noe som var bare fælt så det droppa jeg.

Var to timer på sjukehuset bare.

Med nr 2 skulle jeg egentlig føde i vann men pga litt komplikasjoner (veldig trege rier, måtte gå i rimelig mange timer, de tok vannet og måtte sette riefremkallene) Men uten smertestillende. Hadde en nål i panna som skulle virke beroligende (fordi jeg etterhvert ble litt redd, har Streptokokker gruppe B så skulle ha antibiotika.)

Gikk helt fint, var livredd for epidural, så det nekta jeg.

Dusj/varmt vann, funket bra, men klarte ikke holde meg på beina fordi jeg skalv. Lystgass, enorme mengder, aldri mer. Ble så ør i hodet og klarte ikke følge med, men smertene var like store. Saltvannspalpler, syyykt vondt å sette, men fungerte! Masasje, fungerte overhode ikke. Skjønner ikke åssen jeg skal motivere meg for en ny fødsel...

første: epidural og lystgass, hjalp, veldig glad jeg fikk det, fødsel tok laaang tid og brukte lang tid på å presse henne ut.

andremann: ingenting, fødsel gikk som en drøm og var ikke behov for noe lindring

tredjemann: ingenting her heller, fødsel tok kort tid og var ikke behov. Tror kanskje jeg prøvde lystgass, men ble innmari kvalm, så det funka dårlig:)

Bedøvelse, smertestillende eller smertelindring vi snakker om? LItt forskjell på å bli bedøvet og bli "ruset" på lystgass.

Første gangen brukte jeg lystgass og etterhvert måtte jeg ha epidural pga. fødselen begynte å gå skeis.

Andre fødsel brukte jeg ingenting.

Ble ikke bedøvd av noe egentlig.

Akupunktur og lystgass. Det verste som har skjedd i hele mitt liv var da de tok fra meg lystgassen da vi skulle kjøre opp til operasjon for å ta ungen med ks. Fikk spinal og det var da den største lettelsen i mitt liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...