Gå til innhold

Har dere et åpent hjem?

Anbefalte innlegg

Vi bor egentlig ganske trangt, men mine barn får alltid ha med venner hjem. Noen ganger leker de, mens andre ganger spiser de noe godt sammen. Det kan bli litt hyl og skrik, samt løping inne, men det må man jo tåle litt av når man selv har barn.

Jeg reagerer litt på naboen da...

Når de får besøk, må barna som allerede er inne hos døtrene deres hjem.

Greit nok! Jeg forstår det ikke helt, men kanskje de voksne skal diskutere noe som trenger ro, eller de skal spise sammen.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor de må sende barn hjem som leker i hagen deres. Dvs døtrene kan ha tre venner på besøk i hagen. Så kommer en mor på besøk med sine barn - og nabobarna blir sendt hjem. Jeg forstår ikke helt hvorfor? Hagen er da stor nok til alle. Synst foreldrene sender ut helt feil signal; Nå kommer det flere barn på besøk - så nå må noen hjem. Mine døtre kan nå bare leke med to stk - og ikke fem stk.

Naboen sa jo ikke dette, men mine barn oppfattet det slik. De måtte stå på utsiden av hekken og se dem andre leke. Moren som kom på besøk fikk jo en kaffèkopp, men det var ingen grilling.

Slik kunne jeg aldri ha gjort, men kanskje jeg er alene?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143393174-har-dere-et-%C3%A5pent-hjem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det alltid åpent hus, litt for åpent til tider også..

Hvis jeg har invitert folk som gjør at de andre barna må gå hjem, så opplyser jeg om dette når barna kommer."Vi får snart besøk, men dere kan leke her til gjestene kommer". Om det bare er ei venninne som stikker innom med barna sine så får alle leke sammen. Det er ihvertfall sånn her.. Syns naboen din virker litt sær.....

Kunne ikke ramlet meg inn å sende noen hjem om jeg fikk mere besøk! Og om jeg så skulle servere noe, så hadde jeg budt alle barna på samme meny. Kan nok hende jeg hadde blitt nødt til å improvisere, men alle hadde fått noe å spise.

Annonse

Så kjipe dere er. Sier dere da når besøket står på trappa: "Nei, siden dere ikke har meldt fra på forhånd så får dere ikke komme inn"? Haha! Hadde jeg kjent noen slike så skulle de jaggu fått høre det på Facebook der alle kan se det. Jepps! Det hadde jeg gjort. :D

Ja, vi har desverre det. Jeg er ikke noe fan av at det renner inn unger her til alle døgnets tider, for jeg syns de kan være ute i det minste, eller litt hos de andre også. Men nei, det er alltid her de er. Det står unger på trappa når vi kommer hjem! Det er for mye for meg. Jeg vil ha et ryddig hus når ungene har med seg besøk, så gi meg 20.minutter først, lissom

Mulig jeg er kjip men jeg kan ikke fordra besøk som ikke er avtalt. Snakke da ikke om nabobarn men voksne gjester. Og har vi avtalt besøk av familie eller venner med barn så sender jeg stort sett hjem naboungene. Kommer litt an på hvilke nabobarn som er her. Noen barn tar mer plass enn andre.

Vi har ikke akkurat "åpent hjem", jeg liker å ha litt styring på besøk. Nå er jenta mi bare 3 år da, så det kreves både tilsyn og avtaler når små venner skal være her.

Men hun har ofte besøk og vi sier veldig sjeldent nei når hun ønsker å ha besøk av sine små venner.

Men hvis vi f.eks får besøk av besteforeldrene så sørger jeg oftest for at vi ikke har huset fullt av unger på besøk akkurat da. Hun ser ikke besteforeldrene sine så veldig ofte og jeg synes derfor at det er fint at hun får tid og ro til å konsentrere seg om å være sammen med dem akkurat den lille stunden de er her. Leke og herje med venner gjør hun jo både i barnehagen og mye av fritiden uansett.

Annonse

Her er dørene åpne, og ungene tar venner inn hele tiden.

Jeg jobber med barn hele dagen, og noen ganger er jeg trett i hodet av støy, så jeg sender alle ut for å leke, men det er ikke ofte. Tar ofte venner med hjem fra bhg.

Blir de 6-7 barn her inne sender jeg dem ut, det blir for trangt og for mye rot i denne leiligheten.

Mine venner vet også at de er velkomne når som helst, og her i nabolaget går vi på terassedøren når vi går til naboen. Alt er åpent=)

Her er eldte 4.5 år og har ikke kommet opp i et slikt dillemma enda. Jeg er nok litt privat av meg, liker ikke uanmeldt besøk, liker å være stelt og ikke i "husmorklærne" mine, det skal helst være ryddig osv. Så jeg vet ikke hvordan det kommer til å bli, må vel lære meg å slappe av litt mer selv om det er andre enn familiemedlemmer i huset.

Tja, noen barn er det alltid mye styr med.. Jeg sender ikke konsekvent hjem noen når vi får besøk, men dersom det blir mye styr, krangling, slossing og klaging får de heller gå hver til sitt. Jeg har et åpent hjem, barna mine får ha besøk, men det er skjelden jeg har besøk - når jeg endelig har en venninne som kommer innom vil jeg gjerne få litt ro rundt meg, ikke være barnevakt for naboens barn.

skulle nok ønske det var mer åpent og at jeg ikke var så nøye på ting.. hehe, stort sett avtaler vi på forhånd hvis vi skal ha besøk, menkommer ikke til å nekte barna besøk av venner.. vil at de skal kunne ha med venner når de vil, menat de sier i fra først.. liker å ha det ryddig og rent, men vi er veldig sosiale og inviteret ofte venner og kjente hjem til oss, med og uten barn :) men liker litt privatliv også... kommer noen uanmeldt er det bare hyggelig :) er ikke såååå kjip.. hehe vi bor på felt, men er mye godt voksne folk her, så har ikke noe problem med at fokl renner ned dørene hellrr,

Her er hjemmet nok til tider for åpent;)

Har et barn på 4 år og er alene med han. Nabobarna ser ut til å ville være konsekvent på dette stedet å leke så det ender med at barnet mitt sjelden får leke hos andre. De kan være ute her hele dagen å leke, spise og jeg har jo til tider fungert som mye barnevakt for andre sine barn. Har hele tiden tenkt at det får så være så lenge gutten min har andre barn å leke med. Griller vi får andre mat, får vi besøk blri ingen sendt hjem osv.

Desverre er mine naboer som dine. Mitt barn får aldri spise hos de 2 nærmeste naboene. De kan rope på sine barn(bor vegg i vegg) for grilling eller is, mens her deles alt. Gutten min deler villlig vekk leker men heller ikke på det området er nabobarna flinke, og ingen snakker til dem.

Så nå har jeg en gutt som de siste ukene har vært SUR. Han begynner bli stor og syns nabobarna er duster siden han ikke får leke med dem når de får annet besøk. Han syns de er dust siden han ikke får is når de har spist flere pakker her, og han syns de er dust som ikke lar han prøve de nye såpeboblene når de har lekt hos han i 2 år.

At jeg må snakke med naboene er det ingen tvil og jeg innser at noe er min feil. Alt med måte er det noe som heter og det gjelder ang besøk og deling av tingene sine også. Sist vi fikk besøk hadde naboens besøk akkurat dratt så da kom barna over. Da sendte han dem hjem og ga klar beskjed om at han ville leke med kompisen alene. Og det syns jeg var helt greit!

Videre merker jeg at naboene ofte prater om grilling osv som familiekos og at mor og far er hjemme samtidig og de kan kose seg sammen. Virker som denne tiden er hellig. Likevel henter de ikke barna når vi griller? Blir ikke vår tid ansett som familiekos på samme måte siden vi ikke har faren med oss?;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...