Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så forferdelig mye vondt i hodet, og er i full jobb så jeg trenger virkelig å fungere...

har lest at man skal holde seg unna ibux, men kan jeg ta paracet "så mye jeg vil"? Hvor ligger grensen hvis det er noen? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta paracet, skal følge det som står på pakka, er vel 2 tab inntil 4 ganger i løpet av et døgn.

Skrevet

Hm, jeg har fått beskjed av min lege om å ikke røre ibux og paracet under hele graviditeten (spesielt ibux) hvis ikke det er fullstendig viktig... Men er vel forskjellige meninger om dette da kanskje?

Skrevet

Paracet kan du ta i svangerskapet, ibux er vel, i følge bruksanvisningen ok i deler av svangerskapet men der garanterer jeg ikke noe, du må lese og evt. snakke med lege selv.

MEN selv om du kan lindre hodepinen med paracet så tar det ikke bort årsaken til den og jeg ville ha kontaktet lege for å finne ut hvorfor du er så plaget. Det kan være stress eller kanskje bare spenninger i nakken for alt vi vet, men bedre å finne årsak enn å spise paracet til en blir "immun" og heller får mer hodepine av det. :-)

Skrevet

Tusen takk, jenter! Jeg skal ta det opp med legen min!

Får vel forsøke å holde ut uten å knaske disse paracetene, mister vel virkningen sin etter en stund uansett...

Googlet det, men da fikk jeg alt fra "ikke farlig i det hele tatt" til "du kan forårsake misdannelser hos fosterert"...

Skrevet

Ibux skal ein ikkje ta dei 3 siste mnd.

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at det er ok å ta paracet i svangerskapet. Om du ikke har det bra, har ikke fosteret det bra heller..

Skrevet

Ibux skal man ikke ta i det hele tatt!!! Men paracet skal man kunne ta =) Jeg har begynt å sjekke felleskatalogen selv hvis jeg er i tvil om noe jeg kan ta eller ikke =)

Skrevet

Paracet har blitt frarådet siden juletider, hvis man ikke absolutt trenger det.

Jeg har sjøl tatt et par i løpet av svangerskapet.

Har blitt påvist i danmark at paracet kan gi missdannelser på kjønnsorgan hos guttefoster, denne infoen har nå blitt spredd til Norge og derfor sier flere og flere leger at man ikke skal ta noe så lenge det ikke er nødvendig. Men så er det hvor går grensen, ville absolutt tatt det ved feber, siden det er verre for fosteret og ekstremt hodepine så må det være greit for en kort periode. Men snart er jo alt mulig farlig, så kommer vel langt med sunn fornuft ;)

Skrevet

Jeg er blitt totaltt forvirret i denne dikusjonen. Stemmer da alså ikkje det som står i vedlegga til medisinen ? Kvem skal ein stole på ? Eine legen sier det og hinn sier det kven har rett ?

Skrevet

Ibuprofen er man anbefalt å holde seg unna i graviditeten. Paracetamol kan du trygt bruke ved smerte og feber.

Skrevet

Alt med måte er en god regel. "ok, så lenge det er helt nødvendig", herlighet, hvem tar paracet for moro skyld?

Jeg tar meg både én og to paracet om jeg ikke er i form, og ikke har jeg dårlig samvittighet for det heller. Det er ikke noe verre enn å gå rundt i en storby med forurensing eller sitte på cafe i noen timer, som passiv røyker.

Man må rett og slett tenke litt fornuft også. Fosteret blir i allefall ikke mindre påvirket av at du er helt nedpå. Da ville jeg mye heller vurdert en gradert sykemelding eller noe.

Skrevet

Hvis du selv går inn på www.felleskatalogen.no, og skriver inn både paracet og ibux vil du få det eneste rette svaret - som også legene går etter. Fellekatalogen er "vår lov" i helsevesenet, og den som følges!

Du kan lese under _både_ kontraindikasjoner og graviditet/amming.

Her står det at paracet er ok, mens ibux skal man helst holde seg unna hele svangerskapet (om du leser begge og hele avsnittene).

God lesning =)

Skrevet

Huff, jeg må le litt for jeg synes ikke det er så enkelt å gjøre mine egne vurderinger...det blir bare til at jeg velger å ikke ta noe i framtiden, fordi jeg blir så usikker på all for og i mot informasjon...

Den siste artikkelen som er vist til, tar jo for seg ibux og paracet i et og samme. Om man skal tro den, er det riski med begge medikamenter, men "litt mindre" med paracet. Blir jo litt letta over at jeg har en jente i magen, for i følge den kan jo paracet, og mest av alt i perioden 4-6 mnd (den perioden jeg har tatt paracet...:-S) utgjøre misdannelser på gutters testikler.

Bare i denne tråden vises det til ulike meninger både hos leger og i forskningsrapporter...jeg er totalforvirra, og konkluderer med at her trengs det mer forskning;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...