Gå til innhold

Sykehusene kutter ut lystgass til fødende! Link

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt det ikke innføres før til høsten...lystgassen jeg fikk til førstemann var til så god hjelp mot smertene. Der stoppet de også inntaket innimellom og ga meg kun ren frisk luft. Det var utrolig deilig å ha dette å fokusere på!

Har full forståelse for at de kutter det ut, men som snart fødende synes jeg det er trist.

Skrevet

Oi, dette var jeg ikke klar over. Jeg hadde ingen effekt av lystgass annet enn å bli svimmel og kvalm i tillegg til smertene, så jeg ville ikke brukt det igjen uansett.

Skrevet

Nei...:( Dvs at det kanskje ikke er lystgass til meg når jeg skal føde..termin den 14.september :// Fungerte kjempegodt de to forrige fødslene.

Skrevet

Blir det slik andre steder også i høst da tro? Jordmoren min har skrytt så av lystgass så jeg har liksom fått litt tro på det da, og som førstegangsfødende blir jeg ekstra nervøs hvis de skal kutte bort ting som hjelper :S Men skjønner jo hvorfor da. Termin i september jeg også..

Skrevet

Veldig synd for dem som det hjelper for syns jeg.

Jeg ble bare enda mer kvalm av lystgassen så skal ikke ha det denne gangen, var bare ekkelt med den masken. Skjønner og hvorfor de må ta den bort.

Skrevet

Her jeg bor har lystgassen vært borte en god stund pga for dårlig luftning men er nå tilbake. Så vil jo tro at de kan rette det opp og at lystgassen kan komme tilbake også på disse sykehusene?

:-)

Skrevet

Like greit. Hadde 0 effekt av lystgass sist. Ble bare irritert over at det ikke fungerte.. eneste det gjorde var å tillføre kvalme for min del.

Skrevet

Uuuu, hva er smertelindringsalternativene da? Akupunktur og vann?!?! Great! Epidural får man visst bare hvis jordmor er i godt humør og anestesilegen har tid..... Nå er jeg alvorlig bekymret :( Er førstegangsfødene med termin i slutten av september :(

Skrevet

vi blir behandlet som avlsdyr....med nyere ventilasjonssystemer hadde de fint kunne fortsatt med det, men det gidder dem ikke investere i. Fascinerende at vi heller går tilbake i utvikling.

De tenker vel som så at de fødende uansett kommer gjennom det, og er bare så lykkelig over å være ferdig at de ikke krangler på det i ettertid.

Jeg med astma, hadde stoooor nytte av å puste lystgass..og det med epidural i tillegg. Og ja jeg var en av dem som gikk i fødsel med det i tankene at jeg skulle ikke ha noe smertelindring, men hvem kan forutsi det uten å ha forsøkt egentlig...skjønte fort at jeg måtte ta imot( ble faktisk presset til det for å unngå et traume i etterkant.)

Stå på kravene jenter!

Skrevet

..og dette med vann som smertelindring hahahahahah husker de kom med varme erteposer og la på ryggen, men riene rev meg kun i HJERNEN!! Erteposer på hjernen da, eller ligge UNDER vann?

Skrevet

Ang epidural så er det ikke så vanskelig å få hvis du spør etter det - men såklart blir det venting på anestesi. Lystgass funker ikke på alle heller.

Skrevet

Her jeg bor var lysgassen borte i et år eller to. jeg hadde kjempegod hjelp av lystgass og trengte ingen annen form for smertestillende under mine to vaginale fødsler. nå som jeg er gravid igjen er jeg kjempeglad for at de har oppgradert fødestuene på sykehuset mitt sånn at de nå igjen tilbyr lystgass :)

Skrevet

Jeg hadde god nytte av lystgass sist. Syns det var deilig å kunne fokusere på den. Er glad jeg snart skal føde slik at jeg får denne lystgassen denne gang å. Skal ikke ha fler barn nå..syns synd på dere som ønsker lystgass fremover, men ikke får det.

Skrevet

greia med epidural er å la jordmørdene vite at du vurderer det, og si ifra at du kunne tenke deg det snart når en VET at det kan ta tid før de kommer..

vis jordmor at du er forberedt og vet hva det handler om, når det er greit at du kan få det i forhold til hvor langt du har komt, vis at du vet at det kan ta tid vær samarbeidsvillig..

om en blir målt til 3cm og ligger å hyler etter epidural så vet jordmor at det er uaktuellt på dette tidspungtet, og vil da heller gi deg valg om ikkemedisinske smertelindringer som akupunktur, saltvannspappler, varmt bad osv..

om en blter tenna sammen og kommer til 5cm så kan du si til jordmor at du syns det er greitt å plinge på anestesilegen.. om han kommer og du fortsatt føler det er greitt uten så kan du bare sende han i retur..

en dør ikke av smertene, det handler om hva du er innstillt på og hvordan du håndterer smertene, hvor redd du er, hvor godt forberedt osv.. det er ikke smertene som er farlig..

lystgass hadde ikke vi tilbud om da jeg fødte for snart to år siden, jeg klarte meg greitt, det var jo vondt selvfølgelig. jeg fikk epidural ved 8cm, etter å ha ventet en time, som forventet..

jeg syns absolutt at smertelindring bør komme i flere variasjoner siden alle er ulike med en ting til felles at vi har smerter!

Skrevet

jeg blir så sint at jeg kan ikke få sagt det! Hadde det vært menn som fødte, hadde dette ikke vært et tema.

Hvem vet når dette skal innføres?? Det sto ingenting om det i Aftenposten. Jeg har termin om 2 uker, og har forbeholdt meg rolig mht fødsel fordi jeg har tenkt at lystgass er tingen for meg (litt opptimistisk kanskje..) Nå kjente jeg imidlertid at jeg ble stressa!

Skrevet

Kanskje dette er nøye planlagt av Oslo universitetssykehus for å minske presset på fødeavdelingene der. Er jo kamp om plassene i Oslo, kanskje vil flere vurdere AHUS og Fredrikstad og søke direkte dit fordi de har lystgass.

Skrevet

Ved min forrige fødsel fikk jeg god hjelp med lystgass.

Hadde trykketrang lenge før jeg kunne trykke - og fikk til slutt lystgass noe som da reduserte trykketrangen.

Jeg tålte godt lystgassen - og det er fryktelig synd at lystegassen er fjernet på Ålesund Sykehus. Lystgassen fjernet også noe av smertene..

Skulle gjerne hatt tilgang på lystgass ved neste fødsel i september...så da må jeg nok vurdere eventuell annen smertelindring...

Tar ting som det kommer - men det skal stå i papirene mine at jeg skal ha epidural dersom smertene blir for store.

http://www.aftenposten.no/helse/article4170389.ece

http://www.t-a.no/nyheter/article147900.ece

På noen sykehus tester de nye masker, kanskje dette kan gjøre at lystgassen kommer tilbake til fødeavdelingene over hele landet.

Skrevet

I dag snakket jeg med en jordmor på Ullevål, og hum sa de ikke vet når lystgassen fjernes, men at det antagelig skjer til høsten. Jeg utrykte frustrasjon over denne saken, og hun var veldig enig og sa de fleste jordmøldrene delte frustrasjonen. Dette er åpenbart et spørsmål om øko nomi fra sykehusenes side. De er jo allerede presset maksimalt. Jeg spurte hva vi som fødende kan gjøre for å øke presset mot at et så viktig tilbud skal forsvinne, og tenker at det er viktig at vi ringer sykehuset og sier fra hva vi mener, slik at ledelsen kan kjenne på at dette ikke er noe vi finner oss i. Det er, så vidt jeg har skjønt, ikke et politisk vedtak ennå, men det bør i så fall bli det. Jordmor var enig i at det er viktig at vi som fødende sier i fra. Derfor oppfordrer jeg alle til å ringe sitt sykehus med det samme!

P.S. Jordmoren jeg snakket med forsikret om at ingen som har fått fødeplass i Oslo blir avvist, selv om det er stor pågang i sommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...