Gå til innhold

Hvor ofte brukte dere å dra til ultralyd i graviditeten?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var på en tidlig ultralyd i uke 7 cirka fordi jeg hadde en liten blødning. Så var jeg på den vanlige ultralyden i uke 18. Også var jeg på en ultralyd cirka i uke 30 fordi vi ikke kjente bevegelse på over 1 døgn og magemålene og min vekt gikk for lite opp. Men alt var bra da. Så det ble altså 3 ultralyder totalt.

Annonse

23.34. Måtte du si til jordmora en god grunn til hvorfor du måtte på ultralyd i uke 28? Jeg har så lyst på ultralyd bare for å se babyen og pga kjønnet. Fikk beskjed sist at det såg ut som ei jente men var ikke 100 % sikker.

i første svangerskap: uke 10, 14, 19, 24, 32, 37 og 38

de 2 første pga tildligere aborter/ekstra oppfølging. den 3 og 4 var orginal ultralyd. hadde to da hun ikke fikk sett alt første gangen. kun nok til å sette termin.

den i uke 32 var vekstestimering og de to siste pga av utflatet sfmål.

i andre svangerskap: uke 19, 32, 34, 36, 37, 38, 39 og 40.

ordinær, estimering og de siste 6 pga utflatet sfmål/konstatert liten baby i magen. oppfølging i forhold til det.

ellers så er det kun ordinær ultralyd og estimering i uke 32 som er vanlig her jeg bor.

Brukte å ta var da en pussig formulering. Jeg tok de UL'ene jeg fikk av ulike årsaker, og takket ja til den obligatoriske i uke 19-20. Siste gangen tok jeg en UL utenom privat, 3D, fordi jeg hadde lyst til å forsøke det en gang også. Med eldstemann ble det totalt 5 UL'er, med mellomstegutten ble det vel 4 UL'er, minstegutten ble det 5-6 UL'er med, og vesla 6 stykk.

Jeg husker ikke hvor mange ganger jeg tok ultralyd, tror det var 11-12 ganger, måtte ta en tidlig i uke 9 fordi jeg var dehydrert (hyperremesis), måtte ha en i uke 16 for samme grunn, takket ja til ordinær ultralyd i uke 19, hadde en i uke 28, etter dette fikk jeg nyrestein, så svangerskapsforgiftning, jeg holdt også på å føde for tidlig en gang.. hadde pga det en god del ul før ungen var ute..jaggu ser det ikke ut som om han blir venstrehendt ;)

Annonse

De i uke 28 var privat og betalt av egen lomme, så de trengte jeg ikke å oppgi noen grunn for.

I første svangerskap var det for å få vite kjønnet for vi fikk ikke se det på ordinær.

I andre svangerskap fikk vi vite kjønnet på ordinær, så da var det bare for å se mer på babyen.

23.34

Uke 13

Uke 14

Uke 18

Uke 21

Uke 24

Uke 27

Uke 30

Uke 33

Uke 36

Uke 37

Uke 38

Hadde risikosvangerskap, mistet en tvilling og hadde flere komplikasjoner både med meg og det gjenværende fosteret. Glad vi fikk så mange ultralyder og god oppfølging, men skulle aller helst sett at det var normalt og at vi ikke trengte noe mer enn ultralyden i uke 18!

Uke 6,12,15 og 18, etter dette en gang i månden frem til fødselen. Mistet i uke 21 pga en sjelden infeksjon i livmora sist svangerskap, så da fulgte de ekstra opp, både med ultralyd, gyn. undersøkelser, lege og jordmor dette svangerskapet, gravid igjen nå, og skal høre med legen på onsdag om hvordan prosessen blir denne gang, om vi kan ta det litt roligere, eller om det blir like mye denne gang.

Med mitt første barn var jeg på UL i uke 7 for å stadfeste at jeg var gravid etter en ymse blødning, så på ordinær UL ved 18-19uker, måtte også på Ul mot slutten for å ta mål av hodet og sjekke leie.

Med nr 2 var jeg på ordinær UL i uke 18-19, i tillegg var jeg på UL etter et fall i uke 37, og i uke 38 for å sjekke leie igjen før igangsetting.

Med nr 3 var jeg på Ul i uka 7 pga hypermesis, uke 10 pga blødning og på ordinær UL i uke 19.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...